Asiantuntija-artikkelit
eJÄSENKIRJE 8.2.2021
Artikkeli 1
TYÖMATKALIIKENTEEN LUONTOISETUJEN MUUTOKSET
Artikkeli 2
MITÄ KANNATTAA OTTAA HUOMIOON VUODEN 2020 TILINPÄÄTÖKSESSÄ
Artikkeli 3
BREXIT JA VEROTUS
Artikkeli 4
BREXIT JA TAVAROIDEN VAATIMUSTENMUKAISUUS VIENNISSÄ
Artikkeli 1
Työmatkaliikenteen luontoisetujen muutokset
Liikenteen verotuksen uudistamista selvittävän työryhmän tehtävänä on arvioida liikenteen nykyisen verojärjestelmän toimivuutta ja vaikutuksia ilmastotavoitteiden ja valtiontalouden kannalta. Työryhmä antoi elokuussa erillisen väliraportin luontoisetujen veromuutoksista ja siihen liittyvä lainsäädäntö on tullut voimaan 1.1.2021 alkaen.
Työsuhdematkalippu 1.1.2021 alkaen
Työsuhdematkalippu on verovapaa etu 3 400 euroon asti. Aikaisempi työsuhdematkalipun 300–740 euron välinen veronalainen osuus poistui. Edun ollessa alle 750 euroa työnantajan ei tarvitse selvittää työntekijän todellisia asunnon ja työpaikan välisiä matkakustannuksia. Yli 750 euron työsuhdematkalippu on verovapaa vain todellisten asunnon ja työpaikan välisten matkakustannusten osalta. Verovapaus koskee vain henkilökohtaisia matkalippuja.
Verovapaus soveltuu vain työnantajan antamiin matkalippuihin. Jos palkansaaja ostaa lipun itse ja työnantaja maksaa hänelle lipun hinnan tai osan siitä, työnantajan maksama osuus on kokonaan palkkaa.
Verovelvolliselle ei synny asunnon ja työpaikan välisistä matkoista vähennettäviä matkakustannuksia siltä osin kuin hän on saanut verovapaata lippuetua. Saatu polkupyöräetu vähentää verovapaan työsuhdematkalipun 3 400 euron maksimimäärää.
Polkupyöräetu 1.1.2021 alkaen
Työnantajan tarjoama polkupyöräetu on verovapaa etu 1 200 euroon saakka vuodessa. Verotusarvoon lasketaan arvonlisäverollinen hankintahinta viidelle vuodelle jaettuna, pääoman korko ja vuosittaiset huolto‑, korjaus- ja muut käyttökustannukset. Verovapaan edun kriteerinä on se, että polkupyörän omistus säilyy työnantajalla. Polkupyöräedun voi saada myös sähköpolkupyörästä. Sähköpolkupyörä voi olla varustettuna enintään 250 watin tehoisella sähkömoottorilla, joka toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa.
Työnantajan ostama polkupyörä voi olla kalliimpikin kuin 1 200 euroa, koska 1 200 euron edun vuosittaisessa verovapaudessa otetaan huomioon polkupyörän käyttöaika. Hankintahintaan luetaan pyörään kiinteästi kuuluvat varusteet (valot, lukitus, nastarenkaat). Myös pyöräilykypärä luetaan osaksi pyörän hankintahintaa. Verohallinnon ohjeessa käyttöajaksi on mainittu viisi vuotta. Vuosittaiset kulut saadaan laskettua seuraavalla tavalla:
Pyörän hankintahinta varusteineen, johon lisätään pääoman vuotuinen korko, jaetaan 5 vuodella. Näin saadaan vuotuiset pääomakustannukset. Jos työnantaja maksaa myös pyörän huolto‑, korjaus- yms. kuluja, lisätään niistä aiheutuneet kustannukset pääomakustannuksiin. Huolto- ja korjauskustannusten raha-arvo on 20 euroa kuukaudessa tai sitä alemmat todelliset kustannukset. Saatu summa on edun vuosiarvo. Kuukausittain käytettävä arvo saadaan jakamalla vuosiarvo käyttökuukausilla.
Koron määränä käytetään valtiovarainministeriön puolivuosittain vahvistamaa peruskorkoa. Koron laskennassa pääoma-arvo pienenee vuosittain pyörästä tehtyjen poistojen määrällä.
Mikäli yritys hankkii työsuhdepolkupyörän leasingsopimuksella, polkupyöräedun luontoisetuarvo työntekijän verotuksessa on työnantajalle aiheutuva kustannus (leasingmaksu/kk) vähennettynä leasing-yhtiölle maksetuilla toimistokuluilla. Myös käyttökustannukset, esimerkiksi huollot ja korjaukset, otetaan huomioon edun arvossa.
Saatu polkupyöräetu pienentää työsuhdematkalipun maksimin verovapaan 3 400 euron määrää.
Sähköauton luontoisetuarvon alennus
Täyssähköautojen vapaan autoedun ja käyttöetuna annetun autoedun verotusarvoa lasketaan 170 euroa kuukaudessa vuosina 2021–2025. Vapaassa täyssähköautoedussa on lisäksi 120 euron alennus käyttökustannuksista verotusarvoa laskettaessa.
Sähköauton latausetu
Työnantajan tarjoama sähköauton tai hybridiauton latausetu vapautetaan väliaikaisesti verosta vuosina 2021–2025. Verovapaus koskee lataamista työpaikalla tai julkisessa latauspisteessä. Verovapaasti ladattava auto voi olla käyttöetuauto tai työntekijän oma auto. Verovapaus ei koske kotona tapahtuvaa lataamista.
Vapaan autoedun ollessa kyseessä työnantaja voi kustantaa lataussähkön eikä siitä synny erillistä etua, sillä vapaan autoedun arvoon sisältyy myös auton käyttövoimakustannusten arvo. Työnantaja voi maksaa myös vapaaseen autoetuun liittyvän täyssähköauton kotona tapahtuvan latauksen verovapaasti, jos lataukseen kuluneen sähkön osuus on luotettavasti selvitettävissä erillisellä mittauslaitteella.
Sähköauton latauslaite
Vuodesta 2021 alkaen työsuhdesähköauton kotilatauslaite katsotaan osaksi työsuhdeauton lisävarusteita ja verotetaan osana autoetua kuten muutkin lisävarusteet. Lisävarusteiden hankintahinnat ja asennuskustannukset lisätään auton uushankintahintaan siltä osin kuin niiden yhteenlaskettu arvo ylittää 850 euroa. Lisävarusteena käsittelyn edellytyksenä on, että latauslaitteen omistus säilyy työnantajalla. Jos latauslaitteen omistus siirtyy työntekijälle, tulee koko latauslaitteen käyvästä suorittaa vero.
Jukka Koivumäki
veroasiantuntija
Helsingin seudun kauppakamari
Artikkeli 2
Mitä kannattaa ottaa huomioon 2020 tilinpäätöksessä?
Takana on poikkeuksellinen vuosi, joka vaikuttaa myös tilinpäätösten laadintaan. Erityistä huomiota tulee kiinnittää muun muassa omaisuuden arvostamiseen, tilinpäätösperiaatteisiin, tilinpäätöksen jälkeisiin tapahtumiin sekä mahdolliseen voitonjakoon. Varsinkin pienempien yrityksen johdon on nyt jos koskaan otettava tilinpäätöksen laadinnassa kantaa tilinpäätöksessä esitettäviin tietoihin.
Jatkuvuuden periaate
Tuloslaskelmaa ja tasetta tarkastellessaan lukijan tulee voida uskoa, että toiminta jatkuu vähintään seuraavan tilikauden. Osalla toimialoja on varsin haasteelliset ajat takana, eikä helpotusta ole tilanteeseen hetkeen näkyvissä. Muitakin syitä voi yrittäjällä olla lopettaa liiketoimintansa, ja jos sellaiseen päädytään, tulee tilinpäätöksessä omaisuuden arvoissa tämä huomioida. Liitetiedoissa tulee myös kertoa, jos yrityksen toiminta tulee päättymään seuraavalla tilikaudella.
Omaisuuden arvostaminen
Hyödykkeet tulee erillisarvostaa tilinpäätöksessä, eikä omaisuus saa olla arvostettu liian korkeaan arvoon. Tulontuottamiskykyä tulee tilinpäätöksessä aina pysähtyä miettimään: Vastaako jäljellä oleva poistosuunnitelma vielä alkuperäistä suunnitelmaa? Tuleeko poistosuunnitelmaa muuttaa perustellusta syystä, vai onko kenties tehtävä arvonalentumiskirjaus? Aineettoman omaisuuden arvossa tulee olla erityisen kriittinen ja tarkistaa laskelmat, jotka osoittavat tulontuottamiskyvyn. Mahdolliset alaskirjaukset tulee varovaisuuden periaatteella kirjata.
Tilikauden jälkeiset tapahtumat
Pien- ja mikroyritysasetuksen 3:3:n mukaan liitetietona on esitettävä sellaiset tiedot tilikauden päättymiseen jälkeisistä olennaisista tapahtumista, jotka eivät muuten ilmene tilinpäätöksestä. Lisäksi on esitettävä arvio tällaisten tapahtumien taloudellisesta merkityksestä. Myös kirjanpitolain 3:1a edellyttää, että esitetään tiedot olennaisista tapahtumista tilikauden päättymisen jälkeen.
Esimerkkeinä tällaisista tapahtumista ovat Brexitin ja pandemian mahdoilliset vaikutukset toimintaan jatkossa – yrityksen tulee arvioida, ovatkonko nämä kenties yrityksen toiminnalle oleellisia asioita, jotka on esitettävä tässä kohdassa.
Voitonjako
Osakeyhtiössä varojenjako perustuu viimeiseen vahvistettuun tilinpäätökseen.
Vapaata jakokelpoista pääomaa laskettaessa tulee huomioida varoja vähentävänä tekijänä saadut tuet (laki yritysten määräaikaisesta kustannustuesta 508/2020 , hallituksen esitys 91/2020 ja laki ravitsemisyritysten uudelleentyöllistämisen tukemisesta ja toiminnan rajoitusten hyvittämisestä 403/2020) sekä taseessa olevat kehittämismenot.
Yrityksen tulee myös huomioida varojen riittävyys voitonjaon jälkeen. Varoja ei saa jakaa, mikäli jaosta päätettäessä tiedetään tai ainakin pitäisi tietää yhtiön olevan maksukyvytön tai että varojen jako tulee aiheuttamaan yhtiön maksukyvyttömyyden.
Teija Kerbs
kirjanpidon asiantuntija
Helsingin seudun kauppakamari
Artikkeli 4
Brexit ja verotus
Iso-Britannia on vielä kuluvan vuoden osallistunut väliaikaisesti EU:n sisämarkkinoihin ja tulliliittoon, siirtymäaika päättyy 31. joulukuuta 2020 EU-eroon. Tämän seurauksena henkilöiden, tavaroiden ja palvelujen vapaaseen liikkuvuuteen tulee muutoksia. Ero unionista tarkoittaa, että Iso-Britannia eroaa samalla myös kaikista unionin tekemistä kansainvälisistä sopimuksista. Verotuksen kannalta merkittävimmät muutokset koskevat tavara- ja palvelukauppaa.
Arvonlisäverotus
Tavarakauppa
Tavarakauppa EU:n ja Ison-Britannian välillä on jatkossa tuontia ja vientiä, eikä enää yhteisökauppaa. Kaikki Ison-Britannian ja EU:n välillä liikkuvat tavarat on tulliselvitettävä ja tullimuodollisuuksia sovelletaan kuten muillakin ulkorajoilla.
Yritykset, jotka harjoittavat tavarakauppaa EU:n ja Ison-Britannian välillä, tarvitsevat EORI-numeron, jonka saa hakemuksesta tullista. Isossa-Britanniassa myönnetyt EORI-numerot eivät enää 1.1.2021 alkaen ole voimassa EU:ssa.
Jos maahantuoja on arvonlisäverovelvollinen, ilmoitetaan ja maksetaan maahantuonnin arvonlisävero oma-aloitteisesti verohallinnolle ja annetaan tulli-ilmoitus Tullille. Jos maahantuoja ei ole arvonlisäverovelvollinen, Tulli kantaa maahantuonnin arvonlisäveron tullauksen yhteydessä.
Kun suomalainen yritys myy tavaroita Isoon-Britanniaan, kyse on verottomasta vientimyynnistä eikä verottomasta yhteisömyynnistä.
Keskeneräisiin tavaran toimituksiin, joiden kuljetus on alkanut Ison-Britannian ja EU:n jäsenvaltion välillä ennen siirtymäkauden päättymistä, sovelletaan yhteisömyyntiä ja yhteisöhankintaa koskevia arvonlisäveron sääntöjä, vaikka lähettäminen tai kuljettaminen päättyisi vasta 1.1.2021 tai sen jälkeen. Kun tavaroita tuodaan yhteisömyyntinä tai yhteisöhankintana Isosta-Britanniasta Suomeen siirtymäkauden päätyttyä, tavarat on esitettävä Tullille. Tulli voi vaatia maahantuojalta näyttöä siitä, että tavaroiden lähettäminen tai kuljettaminen alkoi ennen siirtymäkauden päättymistä.
Palvelukauppa
Suomalaisen verovelvollisen myydessä pääsäännön mukaista palvelua Isoon-Britanniaan sijoittautuneelle elinkeinonharjoittajalle, kyse on verottomasta myynnistä EU:n ulkopuolelle. EU:n ulkopuolelle tapahtuva palvelun myynti ilmoitetaan arvonlisäveroilmoituksen kohdassa ”0‑verokannan alainen liikevaihto”. Jos palvelu on myyntimaasäännösten mukaan myyty Isossa-Britanniassa, myynnin arvonlisäverotus tulee selvittää Iso-Britanniasta.
Kun suomalainen elinkeinonharjoittaja ostaa pääsäännön mukaista palvelua brittiläiseltä toimittajalta, sovelletaan ostoon käännettyä verovelvollisuutta.
Pohjois-Irlanti
Pöytäkirjan nojalla Pohjois-Irlantiin sovelletaan edelleen tiettyjä, etenkin tavaroihin liittyviä unionin sääntöjä ja unionin tullikoodeksia, ja arvonlisä- ja valmisteverosääntöjä sovelletaan kaikkiin Pohjois-Irlantiin saapuviin tai sieltä lähteviin tavaroihin. Näin vältetään tullitarkastukset ja ‑valvonta Irlannin saarella. Pöytäkirja on voimassa 31.12.2024 asti ja sen voimassaoloaikaa voidaan jatkaa.
Tavarakauppaan EU:n ja Pohjois-Irlannin välillä sovelletaan EU-tavarakaupan yhteisömyyntiä ja ‑hankintaa koskevia arvonlisäverosäännöksiä. Pohjois-Irlannin VAT-tunnisteen maakoodi on jatkossa XI.
EU:n arvonlisä- ja valmisteverosääntöjä sovelletaan tavaroihin, jotka saapuvat Pohjois-Irlantiin muualta Isosta-Britanniasta tai lähtevät Pohjois-Irlannista muualle Isoon-Britanniaan.
VAT-tunnukset
ALV-tietojen tarkistuspalvelusta ei voi enää 31.12.2020 jälkeen tarkistaa Isossa-Britanniassa annettuja VAT-tunnuksia.
ALV-EU ‑palvelu
ALV-EU ‑palvelun kautta ei enää siirtymäkauden jälkeen voi hakea palautuksia Ison-Britannian ostolaskuihin sisältyvästä arvonlisäverosta, vaan jatkossa palautuksia on haettava suoraan Ison-Britannian veroviranomaisilta. Ohjeet hakemiseen löytyvät www.gov.uk ‑sivuilta. On varauduttava siihen, että tositteet vaaditaan alkuperäisinä hakemuksen liitteeksi.
Vuoden 2020 aikana tehdyistä hankinnoista palautusta on haettava viimeistään 31.3.2021.
Pohjois-Irlannista tehdyistä tavarahankinnoista palautusmenettely toimii jatkossakin ALV-EU-palvelussa.
Tuloverotus
Tämän vuoden lopussa päättyvän siirtymäkauden jälkeen vaikutukset tuloverotukseen riippuvat siitä, mitä EU:n ja Ison-Britannian tulevasta suhteesta sovitaan. Suomen ja Ison-Britannian välistä tuloverotusta koskevaa verosopimusta sovelletaan kuten aikaisemminkin.
Mika Olli
veroasiantuntija
Helsingin seudun kauppakamari
Artikkeli 4
Brexit ja tavaroiden vaatimustenmukaisuus viennissä
Brexitin siirtymäajan jälkeenkin Yhdistyneen kuningaskunnan (UK) tavaroita koskevat kansalliset lait johdetaan pitkälti EU-pohjaisista säädöksistä, mutta erilaisia muutoksia on tulossa ja vaatimukset pitää tarkistaa. Ajan kuluessa lainsäädännöllisiä eroja voi tulla enemmänkin, ja samalla käsityksen saaminen UK:n vaatimuksista voi muuttua hankalammaksi.
Tässä jutussa on listattu vaatimuksia, joita joulukuun alun tilanteen mukaan tulee huomioida tavaroiden viennissä Isoon-Britanniaan eli Englantiin, Walesiin ja Skotlantiin 1.1.2021 alkaen. Pohjois-Irlantia koskee osin eri säännöt, koska siirtymäajan päätyttyä Irlantia/Pohjois-Irlantia koskeva pöytäkirja ”IE/NI Protocol” tulee sovellettavaksi ja Pohjois-Irlanti säilyy osin mukana EU:n sisämarkkinasääntöjen piirissä. Lisätietoa tästä ja muista tähän artikkeliin kootuista asioista löytyy mm. Euroopan komission ohjeesta ”Notice to stakeholders: Withdrawal of the United Kingdom and EU rules in the field of industrial products” (C‑osa) ja UK:n hallinnon ohjeesta “Placing manufactured goods on the market in Great Britain from 1 January 2021”.
Markkinoille saattaminen ennen vuodenvaihdetta
Ennen vuodenvaihdetta UK:n tai EU:n markkinoilla laillisesti olevien tavaroiden osalta ei tarvitse tehdä mitään lisätoimenpiteitä. Kaikki tavarat, jotka siirtymäkauden päättyessä on saatettu laillisesti markkinoille EU:ssa tai UK:ssa, voidaan edelleen asettaa saataville EU:n tai UK:n markkinoilla, ja niitä voidaan siirtää näiden kaksien markkinoiden välillä, kunnes ne päätyvät loppukäyttäjälle.
Asettamisella saataville markkinoilla tarkoitetaan tavaran toimittamista markkinoille liiketoiminnan yhteydessä jakelua, kulutusta tai käyttöä varten joko maksua vastaan tai maksutta.
Tavaroiden katsotan lähtökohtaisesti olevan markkinoilla, kun niiden valmistusprosessi on saatettu loppuun, ne on yksilöllisesti tunnistettu ja siirtymisestä on sovittu, vaikka tuotteita ei vielä olisikaan siirretty Ison-Britannian tai EU:n markkinoille siirtymäajan päättyessä. Tätä ei sovelleta esimerkiksi korvattavissa oleviin tavaroihin, tai tavaroihin, joiden valmistamisesta on tehty sopimus, mutta joita ei ole vielä valmistettu. Markkinoille saattamista koskevista säännöistä ja esimerkeistä löytyy lisätietoa yllä mainituista Euroopan komission ohjeen B‑osasta ja UK:n hallinon sivuilta.
Todistustaakka on maahantuojalla, jakelijalla tai muulla taloudellisella toimijalla, ja todisteeksi riittää lähtökohtaisesti kauppasopimus, lasku tai todiste tavaroiden kuljetuksesta.
Vaatimustenmukaisuuden arviointi ja sen merkintä: UKCA
Suurin osa Ison-Britannian markkinoille vietävistä nykyisistä CE-merkintää vaativista tavaroista tulee merkitä UKCA-merkinnällä siirtymäajan jälkeen.
CE- ja UKCA ‑merkintää koskevat säännöt ovat tällä tietoa jatkossa linjassa siltä osin, että jos testaus- tai tarkastuslaitoksen käyttämistä ei vaadita EU:ssa CE-merkinnän kiinnittämiseksi, ei sitä vaadita myöskään UKCA-merkinnän osalta. Tämä koskee suurinta osaa tavaroita, eli tuotteen valmistajan tai valtuutetun edustajan vakuutus siitä, että tavara täyttää tuotetta koskevat vaatimukset, riittää. Vastaavasti jos EU:ssa vaaditaan tavaralle vaatimustenmukaisuuden arviointia ilmoitetussa laitoksessa CE-merkinnän saamiseksi, Isossa-Britanniassa edellytetään samoilta tavaroilta testaamista UK:n hyväksymässä arviointilaitoksessa, jotta siihen voidaan kiinnittää UKCA-merkintä.
Jos tavara on tarkoitettu EU:n, Pohjois-Irlannin ja Ison-Britannian markkinoille, siihen voidaan kiinnittää sekä CE- että UKCA-merkinnät. UKCA-merkintä ei ole jatkossa pätevä EU:n tai Pohjois-Irlannin markkinoilla.
Uudet vaatimukset 1.1.2021
Uudet Ison-Britannian tavaroita koskevat vaatimukset pitää huomioida heti vuodenvaihteessa, eli viejän on varmistettava tavaroita koskevat säännöt. Esim. lääkkeitä, ajoneuvoja ja rakennustuotteita koskee erilliset vaatimukset, ja ei-harmonisoitujen tuotteiden vastavuoroinen tunnistaminen ei enää ole voimassa siirtymäajan loputtua. Lisätietoja löytyy UK:n hallinnon ohjeesta.
Joidenkin CE-merkittyjen tavaroiden osalta on kuitenkin asetettu siirtymäaika. Jos EU:n ja Ison-Britannian jotakin tiettyä tavaraa koskevat vaatimukset ovat yhteneväiset, kuten esimerkiksi leluja ja koneita koskevat säännöt, voi EU:n CE-merkinnällä varustetut tavarat viedä Isoon-Britanniaan vuoden 2021 loppuun asti. Tämä edellyttää, että joku seuraavista kriteereistä täyttyy:
- CE-merkintä ei vaadi testaus- tai tarkastuslaitoksen käyttämistä tai
- pakollinen testaus on tehty EU:n hyväksymässä ilmoitetussa laitoksessa tai
- UK:n hyväksymässä ilmoitetussa laitoksessa tehdystä testauksesta annettu todistus EU-vaatimustenmukaisuusvakuutukseen liittyen on siirretty EU:n hyväksymälle ilmoitetulle laitokselle ennen siirtymäajan loppua. Yrityksen tulee sopia tästä molempien laitosten kanssa. (Ks. lisätietoa yllä mainitun komission ohjeen A‑osasta.)
Valtuutettu edustaja
EU:n ulkopuolella valmistetulle tavaralle nimetty EU:ssa toimiva valtuutettu edustaja ei voi enää vuodenvaihteen jälkeen toimia edustajana Isossa-Britanniassa, vaan tavaralle tulee nimetä uusi edustaja UK:sta.
Maahantuojan velvollisuudet
Kun tavaraa viedään Ison-Britannian markkinoille vuodenvaihteen jälkeen, maahantuojan tulee varmistaa, että:
- tavaraan on merkitty maahantuojan nimi ja yhteystiedot (tästä on voimassa poikkeussääntö vuoden 2022 loppuun saakka)
- vaatimustenmukaisuus on todettu ja siihen liittyvät merkinnät on tehty
- tekniset asiakirjat on laadittu ja merkinnät on tehty
- vaatimustenmukaisuusvakuutus on pidettävä saatavilla ja talletettava 10 vuodeksi
- tavara on vaatimusten mukainen.
Lisätietoja:
Sopimus Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistyneen kuningaskunnan eroamisesta Euroopan unionista ja Euroopan atomienergiayhteisöstä (konsolidoitu teksti)
Yleistä tietoa ja linkkejä https://vnk.fi/brexitin-vaikutukset-yrityksiin
UK:sta EU:n suuntaan tavaroita tuotaessa huomioitavia sääntöjä on mm. Tukesin sivuilla https://tukes.fi/brexit
Maija Kärkäs
päällikkö
Enterprise Europe Network
Helsingin seudun kauppakamari