Menestyvän yritystoiminnan keskeisiä tunnusmerkkejä ovat optimismi, tulevaisuudenusko, periksiantamattomuus ja jatkuva uudistuminen. Toivomme niiden tarttuvan yrityselämän ohella enemmän myös muuhun Etelä-Karjalan maakunnan toimintaan ja yleiseen ajattelutapaan. Juuri valmistunut yrityslähtöinen elinkeinostrategia tarjoaa yhden konkreettisen näkymän maakunnan tulevaisuuden menestysreseptistä.
Odotetaanko vai tehdäänkö? Tämän peruskysymyksen elinkeinoelämä esittää kaikille maakunnan toimijoille. Ympärillämme tapahtuneet muutokset edellyttävät uusiutumista, rohkeutta ja uusia valintoja – emme voi jäädä paikoillemme. Uuden suunnan ottaminen on kriittinen tekijä myös eteläkarjalaisten yritysten toimintaedellytysten näkökulmasta.
Elinkeinostrategiaprosessin tarkoituksena on tukea koko maakunnan taloudellista toimeliaisuutta. Keskeistä on ymmärtää, että kokonaisvaltainen hyvinvointi pitää sisällään niin yritysten tuottaman taloudellisen lisäarvon kuin asukkaiden henkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin, ja nämä tekijät parhaimmillaan vahvistavat toinen toistaan. Maakunta on hyvinvoivien ihmisten summa.
Maakunnan valintoja voidaan pitkälti rakentaa jo tunnistettujen vahvuuksien päälle, niistä on vielä paljon ammennettavaa. Pidetään kuitenkin mielessä kilpailuetua ja erottautumista luovat täysin uudetkin toimintamallit. Ja ennen kaikkea niitä tukevat konkreettiset ja mitattavat toimenpiteet. Määrittelimme elinkeinostrategiatyössä seuraavat kuusi asiakokonaisuutta.
1) Eteläkarjalaisten on pidettävä enemmän ääntä itsestään ja tekemisestään ajantasaisen tarinan avulla – viestinnän rooli on avainasemassa.
2) Vihreä siirtymä ohittaa meidät, jos emme ota sitä napakasti haltuun – tämä edellyttää investointeja ja riskinottoa.
3) Osaava ja riittävä työvoima pitää yritykset kilpailukykyisinä – koulutuksen ja osaamisen on oltava maakunnan kilpailuvaltteja.
4) Vahvistetaan yrittäjyyttä ja yritysmyönteisyyttä – yhdenmukaistetaan yrityspalveluja ja rohkaistaan entistä useampi henkilö mukaan yrittäjyyteen.
5) ”Iloista asumista ja lomaa Etelä-Karjalassa!” – vahvistetaan maakuntabrändiä vahvalla Saimaa-kytkennällä.
6) Olemme päämarkkina-alueistamme katsoen pussinperä – vetävät väylät ovat elinehtomme.
Elinkeinoelämä sitoutuu esittämiinsä strategisiin valintoihin ja lähtee edistämään niitä välittömästi. Lisäksi kutsumme kaikki keskeiset paikalliset toimijat mukaan tälle matkalle – tehdään maakunnan tulevaisuuden menestys yhdessä!
Mika Peltonen (Kauppakamari), Mika Ruokonen (LUT-yliopisto) ja Pasi Toropainen (Yrittäjät)
Elinkeinostrategian koordinaatioryhmä