Asiantuntija-artikkelit
eJäsenkirje 5/2021
Artikkeli 1
Lomakausi lähenee – mitä pitää ottaa huomioon vuosilomista?
Artikkeli 2
Lähdeverotuksesta – kaksinkertaisen verotuksen poistaminen
ARTIKKELI 1
Lomakausi lähenee – mitä pitää ottaa huomioon vuosilomista?
Lomakausi alkaa 2.5. ja jatkuu syyskuun loppuun. Pääsäännön mukaan kesäloma annetaan lomakaudella ja työnantaja määrää loman ajankohdan. Talviloma puolestaan annetaan lomakauden ulkopuolella ennen seuraavan lomakauden alkamista.
Vuosilomalain perusteella työntekijä ansaitsee lomanmääräytymisvuoden 1.4.–31.3. aikana vuosilomaa joko 2 tai 2,5 arkipäivää jokaista täyttä lomanmääräytymiskuukautta kohden. Vuosilomaa ansaitaan siis enintään 30 arkipäivää vuodessa ja siitä 24 ensimmäistä päivää on kesälomaa ja loput (enintään 6 päivää) talvilomaa. Työehtosopimuksen tai muun sopimuksen perusteella työntekijä voi ansaita lomaa myös yli 30 päivää lomanmääräytymisvuoden aikana.
Vuosiloman ajankohdan ilmoittaminen
Työnantajan määrätessä loman ajankohdan siitä on ilmoitettava työntekijälle viimeistään kuukautta ennen loman alkamista. Jos kuukauden ilmoitusajan käyttäminen ei ole mahdollista, voidaan ajankohta poikkeuksellisesti ilmoittaa myöhemmin, kuitenkin viimeistään kahta viikkoa ennen loman alkamista. Työntekijälle on varattava tilaisuus esittää oma toiveensa vuosiloman ajankohdasta ja työnantajan on noudatettava tasapuolisuutta lomien antamisessa.
Ilman työntekijän suostumusta työnantaja ei saa määrätä vuosilomaa työntekijän äitiys- eikä isyysvapaan ajaksi. Jos vuosilomaa ei voida äitiys- tai isyysvapaan vuoksi antaa vuosilomalaissa säädetyissä aikarajoissa, loma saadaan antaa vielä kuuden kuukauden kuluessa vapaan päättymisestä. Muiden vapaiden osalta laissa ei ole rajoituksia ja vuosiloma tulee antaa vapailla oleville työntekijöillekin. Myös lomautetuille työntekijöille vuosiloma annetaan lomakausien puitteissa.
Työnantaja ja työntekijä voivat halutessaan sopia loman ajankohdasta vuosilomalain asettamissa rajoissa.
Vuosiloman jakamisesta ja ajankohdasta sopiminen
Lähtökohta on, että loma annetaan yhdenjaksoisena. Työnantaja ja työntekijä saavat kuitenkin sopia 12 arkipäivää ylittävän loman osan pitämisestä yhdessä tai useammassa jaksossa. Vähintään kaksi viikkoa vuosilomasta on siis aina annettava yhdenjaksoisena, eikä tästä voi sopia toisin. Työnantaja ja työntekijä saavat sopia vuosiloman sijoittamisesta ajanjaksolle, joka alkaa sen kalenterivuoden alusta, jolle lomakausi sijoittuu ja päättyy seuraavana vuonna ennen lomakauden alkua. Eli sopimalla 1.4.2020–31.3.2021 ansaittu vuosiloma voidaan pitää 2.1.2021–30.4.2022 välisenä aikana. 12 arkipäivää ylittävä osa lomasta voidaan pitää vielä 30.9.2022 mennessä.
Enintään kolmen päivän vuosilomaa tai sen osaa ei saa ilman työntekijän suostumusta antaa niin, että lomapäivä sattuisi työntekijän vapaapäivälle. Jos työntekijä itse haluaa pitää vuosilomaa osissa, työnantaja voi edellyttää, että yhteensä kuuteen vuosilomapäivään sisältyy yksi lauantai. Työnantajalla tulisi kuitenkin olla kirjallinen suostumus työntekijältä enintään kolmen vuosilomapäivän sijoittamisesta lauantain yhteyteen (TN 1472–17).
Lomarahavapaa
Lomarahan maksaminen perustuu työehtosopimuksiin eikä lakiin. Lomarahan suuruus on yleensä 50 % vuosilomapalkasta. Lomarahavapaalla tarkoitetaan sitä, että lomarahan maksamisen sijaan työntekijä pitää lomarahan määrää vastaavan palkallisen vapaan. Lomarahan vaihtaminen vapaaksi määräytyy lähtökohtaisesti työehtosopimuksen määräysten mukaan. Määräysten puuttuessa työnantaja päättää, voidaanko lomarahaa vaihtaa vapaaksi, mikä on vaihtosuhde ja mitkä ovat lomarahavapaan pitämiseen liittyvät pelisäännöt. Tavallisesti vaihdettaessa lomaraha vapaaksi esimerkiksi 24 päivän vuosiloman osalta työntekijä saa kaksi viikkoa palkallista vapaata eli joko 12 vuosilomalain mukaista arkipäivää tai 10 työpäivää. Lomarahavapaan pituus voidaan selvittää myös laskemalla, montako kertaa työntekijän päiväpalkka mahtuu lomarahan määrään.
Työkyvyttömyys vuosiloman alkaessa ja aikana
Työntekijällä on oikeus vuosiloman siirtoon silloin, kun hän on vuosilomansa tai sen osan alkaessa tai aikana synnytyksen, sairauden tai tapaturman vuoksi työkyvytön. Vuosiloman saa siirtää myös silloin, jos tiedetään, että työntekijä joutuu lomansa aikana sellaiseen sairaanhoitoon tai muuhun siihen rinnastettavaan hoitoon, jonka aikana hän on työkyvytön. Kun työntekijä sairastuu ennen loman alkamista, hänellä on oikeus siirtää kaikki ne lomapäivät, jotka sijoittuvat sairausjaksolle. Jos työntekijä sairastuu loman aikana, hänellä on pyynnöstään oikeus saada siirretyksi vuosilomaan sisältyvät kuusi lomapäivää ylittävät työkyvyttömyyspäivät. Omavastuupäivät eivät saa vähentää työntekijän oikeutta neljän viikon vuosilomaan eli käytännössä säännöstä sovelletaan vain silloin, kun lomaa on ansaittu yli 24 päivää. Lakiin perustuva siirto-oikeus koskee lakisääteistä vuosilomaa, myös säästövapaata, mutta ei muita esimerkiksi työehtopimukseen perustuvia loma- tai lomarahavapaapäiviä. Työntekijän tulee viivytyksettä pyytää työnantajalta vuosiloman siirtoa. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys työkyvyttömyydestään.
Työnantaja määrää siirretyn vuosiloman ajankohdan kahden viikon tai, jos tämä ei ole mahdollista, vähintään viikon ilmoitusaikaa noudattaen. Siirretty kesäloma on annettava lomakauden loppuun mennessä (30.9.) ja talviloma ennen seuraavan lomakauden alkua (2.5.). Jos siirretyn vuosiloman antaminen edellä mainituin tavoin ei onnistu, loma on annettava lomakautta seuraavan kalenterivuoden lomakauden aikana, viimeistään kuitenkin kyseisen kalenterivuoden päättymiseen mennessä. Työkyvyttömyyden edelleen jatkuessa niin ettei lomaa voida antaa, se korvataan poikkeuksellisesti lomakorvauksella.
Reetta Riihimäki
Lakimies
Helsingin seudun kauppakamari
ARTIKKELI 2
Lähdeverotuksesta – kaksinkertaisen verotuksen poistaminen
Liiketoiminnan kansainvälistyessä syntyy yhä useammin tilanteita, joissa Suomessa yleisesti verovelvollinen yhteisö saa tuloja, joihin Suomen lisäksi on verotusoikeus myös toisella valtiolla. Useimmiten verotusoikeuteen sovelletaan asuinvaltioperiaatetta ja lähdevaltioperiaatetta yhtä aikaa. Asuinvaltioperiaatteen mukaan henkilöä (sekä luonnollinen että juridinen henkilö) verotetaan kaikista tuloistaan sekä varallisuudesta siinä valtiossa, jossa henkilö asuu, ja lähdevaltioperiaatteen mukaan se valtio verottaa, josta tulo on peräisin tai jossa varallisuus sijaitsee, siitä riippumatta, missä tulon saaja asuu.
Kaksinkertaista verotusta syntyy, jos samasta tulosta maksetaan veroa sekä Suomeen että ulkomaille. Tällaisen kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta on sovittu Suomen solmimissa verosopimuksissa. Liiketuloa verotetaan yleensä vain saajan tulona asuinvaltiossa, mutta osinko‑, korko- ja rojaltituloja myös tulon lähteellä. Joissakin tapauksissa rajanveto liiketulon ja rojaltin välillä voi olla epäselvä ja johtaa eri tulkintoihin, esimerkiksi tietokoneohjelmistoista kertyvät maksut voivat olla joko liiketuloa tai rojaltituloa. Liiketulosta on yleensä kyse, kun siirronsaaja saa maksua vastaan oikeuden käyttää ohjelmaa ja sen kopioita omissa tietokoneissaan (KHO 2011:101). Suoritus on rojaltia, jos tekijänoikeuden sisältämien osittaisten oikeuksien siirtäjälle maksetaan vastike siitä, että tietokoneohjelmaa voidaan käyttää tavalla, joka ilman lupaa olisi tekijänoikeusloukkaus. Tällaisia oikeuksia voivat olla tilanteet, joissa lisenssinsaaja voi esimerkiksi valmistaa, muokata ja kehittää ohjelmistosta uusia kappaleita ja myydä niitä edelleen (KVL 16/2012).
Kaksinkertainen verotus poistetaan Suomessa yleensä hyvitysmenetelmällä. Toinen tapa poistaa kaksinkertainen verotus on vapautusmenetelmä, jota käytetään, jos maiden välinen verosopimus sitä edellyttää. Verosopimusten tavallisimpia määräyksiä käydään läpi Verohallinnon ohjeessa Verosopimusten artiklat, ks. linkki https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/85707/verosopimusten-artiklat/
Ulkomaille maksettavan osingon, koron tai rojaltin vero voi lähdevaltion sisäisen lainsäädännön mukaan olla 25–30 % maksettavasta määrästä. Verosopimuksella on usein rajoitettu lähdevaltion oikeutta verottaa osinko‑, korko- ja rojaltituloa, jolloin veroprosentti voi olla alhaisempi (esim. 5–15 %). Tulon saajan tulee antaa selvitys oikeudestaan verosopimuksen mukaiseen etuun välttyäkseen maan sisäisen, korkeamman lähdeveron pidättämiseltä. Monilla mailla on erityinen lomake (esim USA:n W‑8BEN‑E), jonka täyttämällä saa verosopimuksen mukaisen edun. Toisinaan selvitykseen on lisäksi liitettävä Suomen verohallinnolta verovelvollisen pyynnöstä saatava kotipaikkatodistus.
Lähdevaltiossa maksettu verosopimuksen mukainen lähdevero hyvitetään verosta, joka Suomessa määrätään samasta tulosta. Suomen verosta ei kuitenkaan hyvitetä enempää kuin Suomessa samasta tulosta maksettaisiin veroa. Jos tulosta pidätetään verosopimuksen vastaisesti liikaa lähdeveroa, sitä ei hyvitetä Suomessa, ja tällöin oikaisua tulee hakea lähdevaltiosta. Jos tulosta ei suoriteta lainkaan veroa Suomessa, ei ulkomaille maksettua lähdeveroakaan hyvitetä. Esimerkkinä tällaisista tuloista ovat EVL 6 a §:n mukaiset verovapaat osingot, joista on voitu pidättää lähdevaltiossa veroa, jota ei Suomessa hyvitetä, koska tällainen tulo on Suomessa verovapaata.
Ulkomailta saadut tulot on ilmoitettava Suomessa veroilmoituksella kuten muutkin tulot. Samalla yhtiö voi vaatia mahdollisen kaksinkertaisen verotuksen poistamista verolomakkeella 70. Lähdeveron hyvittämistä pitää verovelvollisen vaatia, ulkomaista veroa ei hyvitetä viranomaisen aloitteesta. Lähdeverotodistuksia ei tarvitse liittää veroilmoitukseen, mutta pyydettäessä ne on toimitettava.
Ulkomaille maksettavat lähdeverot on mahdollista ottaa huomioon jo ennakkoperinnässä, jolloin Suomessa saman tulon perusteella määrättävää ennakkoveroa voidaan hakemuksesta pienentää.
Jos käy niin, että maksaja pidättääkin lähdeveroa korkeamman prosentin mukaan, verosopimuksen mukaisen edun saa hakemalla palautusta lähdevaltion veroviranomaisilta. Monilla mailla on tarkoitusta varten valmis lomake, jota on käytettävä, ja mukaan on liitettävä tarvittavat lisäselvitykset.
Jos vieraassa valtiossa suoritettujen verojen määrää ei voida verovuonna hyvittää kokonaan esimerkiksi sen vuoksi, että verovelvollisella on Suomessa vähemmän verotettavaa tuloa kuin ulkomailla, yhteisölle syntyy käyttämätön ulkomaisen veron hyvitys, joka vähennetään lähtökohtaisesti samaan tulolähteeseen kuuluvasta tulosta määrättävistä veroista viiden seuraavan vuoden aikana.
Tulolähdejaon poistamisen piiriin kuuluvilla yhteisöillä voi olla ennen verovuotta 2020 syntyneitä henkilökohtaisen tulolähteen käyttämättömiä ulkomaisen veron hyvityksiä. Nämä hyvitykset vähennetään menetelmälain 5 §:n mukaan elinkeinotoiminnan tulolähteen tulosta määrättävistä veroista vastaavassa laajuudessa kuin ne olisi voitu vähentää muun toiminnan tulolähteessä. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että hyvityksen alkuperäinen viiden vuoden vähentämisaika pysyy ennallaan ja vanhin hyvitys vähennetään ensin.
Kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta kerrotaan tarkemmin Verohallinnon ohjeessa Kansainvälisen kaksinkertaisen verotuksen poistaminen yhteisöjen verotuksessa, ks linkki: https://vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/88122/kansainv%c3%a4lisen-kaksinkertaisen-verotuksen-poistaminen-yhteis%c3%b6jen-verotuksessa/
Mika Olli
veroasiantuntija
Helsingin seudun kauppakamari