Asiantuntija-artikkelit eJäsenkirje 17.10.2019
ARTIKKELI 1(7)
Mitä työnjohto-oikeuden perusteella voi määrätä?
Voiko työnantaja määrätä työntekijän vaihtamaan työskentelypaikkaa toiseen toimipisteeseen? Joskus jopa viereiseen huoneeseen vaihtaminen aiheuttaa erimielisyyttä työpaikalla. Paras vaihtoehto jatkoa ajatellen on tietenkin vapaaehtoinen siirtyminen, vaikka sitten pitkin hampain. Muutoksen taustan ja perustelujen kertominen yleensä auttaa löytämään sovinnollisen ratkaisun, ja tietenkin työntekijän kuuleminen siitä, miksi hän ei haluaisi siirtyä. Useimmiten työnantajalla on kuitenkin mahdollisuus asiasta päättää.
Työnantaja siis määrää työnjohto-oikeuden perusteella myös työskentelytiloista. Eräät järjestelyt edellyttävät kuitenkin yhteistoimintalain mukaisia neuvotteluja, esimerkiksi toimistohuoneiden muuttaminen avokonttoriksi.
Muutostilanteissakaan työnantaja ei saa syrjiä työntekijöitä, vaan heitä on kohdeltava tasapuolisesti. Perustellut syyt kuitenkin oikeuttavat työnantajan tekemään muutoksia toimipisteen tilajärjestelyissä.
Kun harkitaan työnantajan mahdollisuutta puuttua työnteon ehtoihin, lähtökohtana on työsopimus. Jos työsopimuksessa on sovittu yksityiskohtaisesti jostakin seikasta, kuten työntekopaikasta, ei työnantaja voi yksipuolisesti muuttaa tällaista ehtoa muutoin kuin tilapäisesti.
Tilanne on toinen, jos työsopimuksen ehto on väljä. Jos työntekijän kanssa on työsopimuksessa sovittu, että työntekopaikkoja ovat ”kaikki työnantajan toimipaikat”, työnantaja voi määrätä työntekijän toiselle toimipaikalle pysyvästikin.
Vaikka työsopimuksessa olisi sovittu työntekopaikasta väljästi, ehto työntekopaikasta saattaa vakiintua työsuhteen ehdoksi. Työnantaja ei saa yksipuolisesti ilman irtisanomisperustetta ja irtisanomisaikaa noudattaen muuttaa vakiintunutta työsuhteen ehtoa. Ehdon vakiintumiseen vaikuttavat paitsi käytännön ajallinen kesto myös se, missä muodossa etu on työntekijöille myönnetty ja onko myöntämisen yhteydessä tehty varauksia.
Muuttaminen sopimalla
Työnantaja ja työntekijä voivat milloin tahansa muuttaa työsopimusta uudella sopimuksella. Sopimukselta ei edellytetä mitään määrättyä muotoa, mutta näyttöongelmien välttämiseksi kannattaa tehdä kirjallinen sopimus. Työnantajan on kuitenkin lain mukaan annettava työnteon ehdon muutoksesta kirjallinen selvitys työntekijälle.
Muuttaminen irtisanomismenettelyä käyttäen
Työsuhteen ehtoja voidaan muuttaa myös irtisanomismenettelyä käyttäen. Irtisanomismenettelyn käyttäminen tulee kysymykseen, kun muutos on välttämätön, mutta siitä ei päästä sopimukseen ja työsopimuksen ehto tai vakiintuminen rajoittaa työnjohto-oikeuden käyttöä.
Irtisanomismenettelyyn turvautuminen edellyttää, että työnantajalla on peruste työsopimuksen päättämiseen. Irtisanomisperuste voi olla taloudellinen ja tuotannollinen tai se voi johtua työntekijästä itsestään. Myös työsopimuksen purkuperuste voi oikeuttaa työsuhteen ehtojen muuttamiseen. Kun peruste työsopimuksen päättämiselle on, työnantaja voi päättämisen sijasta muuttaa sopimuksen ehtoja. Jos asiasta ei päästä työntekijöiden kanssa yksimielisyyteen, työnantaja voi ilmoittaa, että työsopimukset vanhoilla ehdoilla irtisanotaan ja irtisanomisajan kuluttua noudatetaan uusia ehtoja. Jos työntekijä ei hyväksy muutosta, hänen työsuhteensa päättyy irtisanomisajan kuluttua työnantajan irtisanomana. Muutos voi tulla kunkin työntekijän osalta voimaan aikaisintaan hänen henkilökohtaisen, työsuhteen pituudesta riippuvan irtisanomisaikansa kuluttua.
Tilapäiset muutokset
Tilapäisten, olennaistenkin, muutosten työsuhteen ehtoihin katsotaan kuuluvan työnantajan työnjohto-oikeuden piiriin. Näin ollen esimerkiksi yhden työntekijän sairastuminen saattaa edellyttää, että muut hoitavat hänen tehtävänsä tai siirtyvät työskentelemään toiseen toimipisteeseen sairauspoissaolon ajaksi.
Kirsi Parnila
Lakimies
Helsingin seudun kauppakamari
ARTIKKELI 2(7)
TVL-tulolähde poistuu tietyiltä yhteisöiltä
Tulolähdejakoon tulee muutoksia osakeyhtiöille, osuuskunnille, säästöpankeille, keskinäisille vakuutusyhtiölle sekä muille kuin yleishyödyllisille aatteellisille yhteisöille vuoden 2020 verotuksesta lähtien.
TVL-tulolähde poistuu näiltä yhteisöiltä kokonaan. MVL-tulolähde jää voimaan. Muilla yritys- tai yhteisömuodoilla tulolähdejako säilyy entisellään. Siten asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöillä sekä yleishyödyllisillä yhteisöillä säilyy TVL-tulolähde. Vuonna 2020 päättyvä tilikausi kuuluu kokonaan vuoden 2020 verotukseen eli TVL-tulolähdettä ei ole enää yhteisöillä, joiden tilikausi päättyy 1.1.2020 tai sen jälkeen.
Verotus EVL:n mukaisesti
Kaikki liike- ja ammattitoiminta eli elinkeinotoiminta verotetaan yritysmuodosta riippumatta EVL:n mukaisesti kuten ennenkin. Elinkeinotoiminnan käsitteeseen ei tule mitään muutosta tässä yhteydessä. Edellä mainittujen yhteisöjen (osakeyhtiöt, osuuskunnat ja niin edelleen) muu tulonhankkimistoiminta kuin elinkeinotoiminta, esimerkiksi vuokraustoiminta tai pienimuotoinen passiivinen sijoitustoiminta, verotetaan myös EVL:n mukaisesti. Näille yhteisöille tulee elinkeinoverolakiin uusi omaisuuslaji, muu omaisuus.
Muun omaisuuden omaisuuslaji
Elinkeinotoimintaan kuulumatonta omaisuutta varten EVL:iin lisätään uusi omaisuuslaji ”muu omaisuus”. Tämä omaisuuslaji tulee vain niille yhteisöille, joilta poistuu TVL-tulolähde. Tähän omaisuuslajiin kuuluvia hyödykkeitä ei käytetä yrityksen varsinaisessa elinkeinotoiminnassa. Hyödykkeet, jotka aikaisemmin verotettiin TVL-tulolähteessä, ovat lähtökohtaisesti muuta omaisuutta. Passiivisesti omistetut osakkeet, sijoitustarkoituksessa omistetut kiinteistöt tai huoneistot sekä metsäkiinteistöt kuuluvat tähän uuteen omaisuuslajiin.
Muun omaisuuden tulot, luovutusvoitot ja menot sekä menetykset ovat elinkeinotulolähteen tuloja ja menoja. Vuokraustoiminnan tai sijoitustoiminnan vuotuiset tulot/luovutusvoitot ja menot sekä elinkeinotoiminnan tulot ja menot ovat kaikki yrityksen elinkeinotoiminnan verotettavan tulon laskennassa mukana. Tappiollisella elinkeinotoiminnalla voi siten kuitata voitollista vuokraustoimintaa ja tietysti toisin päin.
Muun omaisuuden luovutustappioiden vähentämisessä on kuitenkin rajoituksia. Yhtymäosuuden tai muun kuin asunto- tai kiinteistöosakeyhtiön osakkeen luovutuksesta syntynyt tappio voidaan vähentää vain muun omaisuuden luovutusvoitoista verovuonna tai viitenä seuraavana vuonna. Vähentämisrajoitus ei siis koske muita arvopapereita kuin osakkeita. Sijoitus- tai osakerahastojen tappiot ovat vähennettävissä elinkeinotoiminnan tulosta samoin kuin asunto- ja kiinteistöyhtiön osakkeiden luovutustappiot.
Vanhat TVL-tulolähteen vahvistetut tappiot
TVL-tulolähteen varsinaisen toiminnan vanhat tappiot, esimerkiksi vuokraustoiminnasta, voidaan vähentää verovuonna 2020 ja sen jälkeen elinkeinotoiminnan tuloksesta. Tappioiden vähentämisaika on kymmenen vuotta, ja se lasketaan tappion syntyvuodesta eteenpäin, eli tulolähdejaon muuttuminen ei lisää tappioiden vähentämisaikaa.
TVL-tulolähteen vahvistetut luovutustappiot voidaan vähentää verovuodesta 2020 alkaen ensisijaisesti muun omaisuuden luovutuksesta syntyneestä voitosta. Jos muun omaisuuden luovutuksista ei ole voittoja, voidaan vanha luovutustappio vähentää käyttöomaisuuskiinteistöjen tai käyttöomaisuusosakkeiden veronalaisista luovutusvoitoista. Luovutustappion vähentämisaika on viisi vuotta alkuperäisen tappion vahvistamisvuodesta.
Jukka Koivumäki
Veroasiantuntija
Helsingin seudun kauppakamari
ARTIKKELI 3 (7)
Työsuhteen päättäminen työntekijän alisuoriutumisen perusteella
Työvelvoitteen laiminlyönnit näyttäytyvät yleensä työsopimuksessa sovittujen tehtävien suorittamatta jättämisenä, puutteellisena ammattitaitona ja aikaansaamattomuutena.
Yksittäisiä virheitä sattuu kaikille työntekijöille. Tämä on inhimillistä eikä tavallisesti vaikuta irtisanomisen harkintaan, ellei virhe ole ollut olennainen ja sen vaikutukset työnantajalle tuntuvia.
Siihen, mitä seurauksia huolimattomuudesta aiheutuu, vaikuttavat työnantajan antamat ohjeet ja aikaisempi suhtautuminen niihin. Silloin kun huolimattomuus ja varomattomuus työnteossa on vakava-asteista ja toistuvaa, voi jopa irtisanomiskynnys täyttyä.
Koeaikaehto mukaan työsopimukseen ja työntekijän vastuualueet selviksi
Käyttämällä koeaikaehtoa voidaan varmistua siitä, että työntekijän ammattitaito vastaa työnantajan etukäteisodotuksia. Joissakin tilanteissa työntekijän puutteellinen ammattitaito saattaa kuitenkin tulla ilmi vasta koeajan päättymisen jälkeen. Irtisanominen ammattitaidon puutteen perusteella heti koeajan päätyttyä ei lähtökohtaisesti ole mahdollista, vaan tällöin tulee ensin tarjota työntekijälle opastusta ja koulutusta.
Työnantajan annettava varoitus ja harkittava uudelleensijoittamista
Esimiehen tulisi välittömästi puuttua alisuoriutumiseen työnjohdollisin toimenpitein. Ennen kuin työsuhdetta lähdetään päättämään, on työntekijälle annettava varoitus. Työnantajan tulee joissakin tapauksissa myös harkita, olisiko työntekijälle tarjota irtisanomisen vaihtoehtona sellaista muuta työtä, joka olisi hänen kykyjensä mukaisessa suhteessa.
Irtisanomiseen vaikuttavat seikat
Irtisanomiseen vaaditaan asiallinen ja painava irtisanomisperuste. Kun kyseessä on työvelvoitteen laiminlyönti, kokonaisharkintaan vaikuttavat työntekijän rikkeen laatu, vakavuus, kesto ja toistuvuus sekä työntekijän asema ja työkokemus, hänen oma suhtautumisensa laiminlyöntiin ja aikaisemmin saatu varoitus. Toisaalta kokonaisharkintaan vaikuttavat myös työnantajan riskipiirissä olevat seikat, kuten työn luonne, työolosuhteet, yrityksen luonne, työnantajan tarjoama perehdytys, ohjaus ja koulutus sekä työnantajan asema.
Se, että työntekijä ei saavuta yhtiön määrittämiä tulostavoitteita, ei myöskään sellaisenaan muodosta asiallista ja painavaa irtisanomisperustetta. Korkeammassa asemassa olevilla johtajilla on asemansa vuoksi suurempi vastuu työnsä tuloksista. Tulostavoitteiden saavuttamisen tulee kuitenkin kaikissa tilanteissa olla työntekijän vaikutusmahdollisuuksien piirissä eikä se saa siten olla riippuvainen mistään ulkopuolisesta seikasta, kuten kilpailutilanteen muuttumisesta.
Alisuoriutumisen tulee johtua työntekijästä
Alisuoriutumiseen ei ole saanut vaikuttaa puutteellinen ohjaus ja epäselvät vastuualueet. Työnantajan vastuulla on siten perehdyttää työntekijä asianmukaisesti työhönsä, tavoitteiden on oltava realistisia ja ohjeiden on oltava selkeät.
TT 2005–17. Työntekijän perehtyminen yrityksen linjanhoitajan tehtäviin oli jäänyt pitkälti sen varaan, että hän oma-aloitteisesti opettelee työssä vaadittavia taitoja. Työntekijä ei ollut saavuttanut kaikilta osin sellaista ammattitaitoa kuin tehtävien hoitaminen edellytti. Työnantajalle kuuluva työnopastusvelvollisuus huomioon ottaen tämä ei kuitenkaan ollut johtunut yksinomaan työntekijän viaksi luettavasta syystä tai muustakaan vain työntekijän vastuulla olevasta seikasta. Näin ollen yhtiöllä ei ollut ollut irtisanomissuojasopimuksessa edellytettyä asiallista ja painavaa syytä päättää työntekijän työsuhde.
Työnantajalla on työvelvoitteen laiminlyöntitapauksissa todistustaakka siitä, että hän on antanut työntekijälle riittävästi työkaluja työssä onnistumisen tueksi ohjeistamalla ja kouluttamalla työntekijää. Jos työntekijä ei tästä huolimatta suoriudu työtehtävistään, saattaa irtisanomiskynnys ylittyä.
Keskimääräistä huonompi ammattitaito ei riitä
Lähtökohtana voidaan pitää sitä, ettei keskimääräistä huonompi ammattitaito riitä päättämisperusteeksi, koska työnantajalla on katsottu olevan jonkinasteinen vastuu virherekrytoinneistaan. Työntekijältä ei siis voida edellyttää huippusuorituksia eivätkä pienet poikkeamat tavanomaisesta suoritustasosta riitä työntekijän työsuhteen päättämiseen.
Myöskään esimerkiksi pelkkä myytyjen tuotteiden lukumäärä ei välttämättä osoita alisuoriutumista, jos työn laatu on keskimäärin parempaa kuin työtovereilla ja varsinaisista myyntitavoitteista on jääty tästä syystä.
Alexa Kavasto
Lakimies
Helsingin seudun kauppakamari
ARTIKKELI 4 (7)
Valmiina uuteen työaikalakiin
Ensi vuoden alussa on tulossa voimaan uusi työaikalaki, joten nyt alkaa olla aika valmistautua tuleviin muutoksiin. Tässä artikkelissa käydään lyhyesti läpi keskeisimpiä muutoksia.
Työaikaa ei enää jatkossa sidota samalla tavalla paikkaan kuin aikaisemmin, ja työaikaa on yleensä myös esimerkiksi työntekijän etätyö kotona. Matkustusaika ei ole edelleenkään työaikaa kuin poikkeustapauksissa, mutta työnantajaa muistutetaan työturvallisuuslain mukaisesta velvollisuudestaan huolehtia siitä, että työntekijä ei työmatkailun vuoksi kuormitu liikaa. Jaksotyön käyttöala laajenee, ja yötyön rajoitukset koskevat vain säännöllisesti tehtävää yötyötä.
Liukuva työaika
Jos työpaikalla on käytössä liukuva työaika, olisi hyvä sopia henkilöstön kanssa mahdollisista muutoksista pelisääntöihin ennen vuodenvaihdetta. Uuden työaikalain mukaan liukuma-aika saa olla enintään neljä tuntia, joten työntekijä voi tehdä liukuman rajoissa jatkossa 12 tunnin mittaisen työpäivän. Työntekijän työaikasaldo ei saa yrittää 60:tä tuntia neljän kuukauden mittaisen seurantajakson päättyessä, eikä miinussaldoja saa olla yli 20:tä tuntia. Työntekijä voi siten kerryttää välillä enemmänkin plussasaldoja, kunhan ne tasoittuvat enintään 60 tuntiin seurantajakson lopussa. Valtakunnallisella työehtosopimuksella voidaan sopia toisin enimmäiskertymästä tai seurantajakson pituudesta.
Joustotyöaika
Joustotyöaika on uuden työaikalain mukainen uusi työaikamuoto. Se mahdollistaa nykyistä enemmän liikkumavaraa erityisesti asiantuntija- ja tietotyössä. Työnantaja ja yksittäinen työntekijä voivat halutessaan sopia kirjallisesti joustotyöaikaa koskevasta työaikaehdosta, jos vähintään puolet työntekijän työajasta on sellaista, jonka sijoittelusta ja työntekopaikasta hän saa itse päättää. Joustotyöajassa ei lisätä työntekijän työaikaa, mutta hän saa itse päättää, milloin ja missä työnsä tekee. Työnantaja ja työntekijä sopivat, minä viikonpäivinä työtä saa tehdä. Voidaan sopia, että työpäivät saavat sijoittua esimerkiksi maanantaista perjantaihin, maanantaista lauantaihin tai maanantaista sunnuntaihin. Työntekijän tulee kuitenkin saada viikkoleponsa, joten viikossa tulee olla vapaapäivä. Voidaan myös sopia tietystä kiinteästä työajasta, esimerkiksi tietystä viikonpäivästä, kunhan työntekijä saa päättää työajan sijoittumisesta vähintään puolen työaikansa osalta. Viikoittainen säännöllinen työaika voi olla joustotyöajassa keskimäärin enintään 40 tuntia neljän kuukauden ajanjakson aikana. Työntekijän tulee toimittaa työnantajalleen vähintään palkanmaksukausittain luettelo tekemistään työtunneista siten, että siitä ilmenevät viikoittainen työaika ja vapaa-aika.
Työaikapankki
Aiemmin vain työehtosopimuksissa on ollut säännöksiä työaikapankista, mutta nyt säännöksiä tulee myös työaikalakiin. Jatkossa voidaankin valita joko työehtosopimukseen tai työaikalakiin perustuva työaikapankki. Työpaikalla voidaan työnantajan ja henkilöstön niin halutessa sopia työaikapankista, johon työntekijä voi halutessaan säästää lisä- ja ylityökorvauksia, liukuvan työajan työaikasaldoja tai tiettyjä muita vapaaksi muutettuja rahamääräisiä etuuksia. Työaikapankkiin voidaan sopia säästettäväksi esimerkiksi sunnuntaityökorvauksia tai viikkovapaakorvauksia, mutta ei korvausluonteisia saatavia, kuten päivärahoja tai kilometrikorvauksia. Työaikapankin käyttöönotosta sovitaan kirjallisesti, ja työnantajan tulisi sopia henkilöstön edustajan tai henkilöstön kanssa siitä, mitä eriä ja kuinka paljon työaikapankkiin voidaan siirtää, sekä vapaan käyttämisen periaatteista. Työaikapankissa voi olla enintään kuuden kuukauden työaikaa vastaava määrä, eikä kertymä saa kasvaa kalenterivuoden aikana yli 180 tunnilla.
Työajan enimmäismäärä
Jatkossa ei enää säännellä ylityön enimmäismäärää, vaan työnantajan tulee seurata työajan enimmäismäärää. Työntekijän työtunnit eivät saa ylittää keskimäärin 48:aa tuntia viikossa neljän kuukauden ajanjakson aikana. Siirtymäsäännöksen mukaan työnantaja saa halutessaan vielä vuoden 2020 ajan seurata ylityön enimmäismäärää.
Kati Mattinen
Lakimies
Helsingin seudun kauppakamari
ARTIKKELI 5 (7)
Yleishyödyllisten yhteisöjen ja julkisyhteisöjen vapaaehtoistoiminnan ennakkoperintäkysymykset
Verohallinto julkaisi 5.8.2019 päivitetyn ohjeen yleishyödyllisten yhteisöjen ja julkisyhteisöjen vapaaehtoistoiminnan ennakkoperintäkysymyksistä.
Ohjeessa on verohallinnon linjauksia yleishyödyllisten yhteisöjen yleisimpiin ennakkoperintää ja verovapaita kustannuskorvauksia koskeviin kysymyksiin. Tässä kirjoituksessa ei käydä läpi koko 50-sivuista, yksityiskohtaista ja seikkaperäisesti laadittua ohjetta, vaan sivutaan joitakin pääkohtia ja enemmänkin rohkaistaan lukemaan kyseinen ohje, jos osallistuu esimerkiksi urheiluseuran, purjehdusseuran, tanssiseuran tai vaikkapa uskonnollisen yhdyskunnan vapaaehtoistoimintaan, toimii urheiluseuran kilpailutuomarina tai yhteisön hallintoelimissä ja saa kokouspalkkioita. Ohjeessa on oma kappale myös koululuokan varainhankinnasta leirikoulun tai luokkaretken rahoittamiseksi.
Ohjetta on muutettu 1.1.2019 voimaan tulleen tuloverolain 71 §:n 3 momentin muutoksen johdosta. Matkakustannusten verovapaa määrä on 1.1.2019 alkaen noussut 2 000 eurosta 3 000 euroon. Samalla mainittua lainkohtaa laajennettiin koskemaan myös TVL 21 §:n mukaan osittain verovapaita yhteisöjä ja niiden hyväksi vapaaehtoistyötä tekeviä henkilöitä. Myös ohjeen ilmoittamista koskevat kohdat on päivitetty tulorekisterin 1.1.2019 tapahtuneen käyttöönoton vuoksi.
Talkoo- ja vapaaehtoistyö ja siihen liittyvä tarjoilu
Perinteinen talkootyö on vastikkeetonta ja vapaaehtoisuuteen perustuvaa työtä, jossa hyöty tulee välittömästi yhteisön hyväksi ja johon ei liity ulkopuolisia toimeksiantajia. Tällaista suoraan yhteisön hyväksi tehtävää talkootyötä on esimerkiksi lipunmyynti tai tarjoilu yhteisön järjestämässä omassa tilaisuudessa taikka yhteisön tilojen rakentaminen tai kunnossapitäminen.
Yleishyödyllisen yhteisön tai julkisyhteisön ”omissa” talkoissa työskentelystä ei muodostu talkoolaiselle veronalaista etua, jos hän tekee työtä vapaaehtoisesti eikä saa siitä korvausta. Vapaaehtoisten aterioimisesta vapaaehtoistyön yhteydessä tai heidän kiittämisensä ja muistamisensa yhteydessä tarjottavasta tavanomaisesta ateriasta ei synny veronalaista etua, kun ateriaa ei ole sovittu korvaukseksi tehtävästä työstä.
Yleishyödyllisen yhteisön nimissä kolmannelle osapuolelle tehty talkootyö
Jäsenet voivat tehdä talkootyötä yleishyödyllisen yhteisön nimissä myös kolmannelle osapuolelle. Talkootyöstä on sovittava yleishyödyllisen yhteisön ja toimeksiantajan välillä, jotta talkootyöstä saatavaa tuloa voidaan pitää yleishyödyllisen yhteisön tulona. Talkootyön toimeksiantaja, eli kolmas osapuoli, ei voi hyväksyä tai nimetä talkooväkeä. Lisäksi talkootyöstä saatava korvaus on käytettävä yleishyödylliseen toimintaan, eikä se saa tulla vain niiden henkilöiden hyväksi, jotka ovat tehneet työtä. Jos esimerkiksi urheiluseurassa osa junioripelaajien vanhemmista tekisi urheiluseuran hyväksi talkootyötä ja talkootyöhön osallistuneiden vanhempien lapset saisivat alennusta seuran kausimaksusta, kyse ei olisi vastikkeettomasta talkootyöstä vaan talkootyön perusteella saatu alennus katsottaisiin talkoisiin osallistuneiden vanhempien veronalaiseksi ansiotuloksi. Jos alennus sen sijaan tulisi kaikkien junioripelaajien hyväksi, olisi kyse yleishyödyllisestä talkootyöstä.
Ennakonpidätys yhteisön saamasta suorituksesta
Yleishyödylliselle yhteisölle talkootyöstä maksettavista suorituksista on toimitettava ennakonpidätys 13 prosentin suuruisena, jos yleishyödyllinen yhteisö ei kuulu maksuhetkellä ennakkoperintärekisteriin. Sillä ei ole merkitystä, onko kyse yhteisön veronalaisesta tai verovapaasta tulosta. Tulorekisteriin ilmoitetaan sellaiset suoritukset, jotka maksetaan ennakkoperintärekisteriin kuulumattomalle työn suorittajalle, joten niistä pitää toimittaa ennakonpidätys. Nämä suoritukset ilmoitetaan tulolajilla työkorvaus. Ilmoitus on tehtävä, vaikka työkorvauksen saajana olisi muu kuin luonnollinen henkilö. Tulorekisteriin annetaan tulonsaajan lisätiedon tyypiksi yhteisö, jos tulonsaaja on avoin yhtiö, kommandiittiyhtiö, osakeyhtiö, osuuskunta, yhdistys, säätiö ja muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö.
Rekisteröimätön yhdistys ei ole tuloverolain 3 §:ssä tarkoitettu yhteisö, joten se ei voi olla myöskään tuloverolain 22 §:n mukainen yleishyödyllinen yhteisö. Rekisteröimätöntä yhdistystä pidetään verotuksessa yhtymänä, jonka tulo verotetaan sen osakkailla. Siten rekisteröimättömän yhdistyksen talkootyöstä saama tulo on työtä tehneiden luonnollisten henkilöiden veronalaista tuloa ja ilmoitetaan tulorekisteriin.
Veronalaista vastiketta on sovittu korvaus tehtävästä työstä
Yleishyödyllinen yhteisö ja julkisyhteisö voivat maksaa toiminnassaan mukana oleville henkilöille erilaisia veronalaisia korvauksia, vaikka perinteinen toiminta perustuu useimmiten vahvasti vapaaehtoisuuteen. Yleishyödyllisen yhteisön tai julkisyhteisön hyväksi tehdystä työstä tai tehtävästä maksettavaa palkkiota pidetään verotuksessa ennakkoperintälain 13 §:n mukaisena palkkana tai 25 §:n mukaisena työkorvauksena. Yhteisön on toimitettava maksamistaan palkoista ennakonpidätys sekä suoritettava työnantajan sairausvakuutusmaksu. Palkkaa on korvaus, joka on maksettu työ- ja virkasuhteessa tehdystä työstä. Lisäksi eräät ennakkoperintälaissa luetellut suoritukset ovat palkkaa, vaikka työ- tai virkasuhdetta ei muodostuisikaan. Tällaisia ovat esimerkiksi kokouspalkkiot, henkilökohtaiset luento- ja esitelmäpalkkiot sekä hallintoelimen jäsenyydestä saadut palkkiot.
Hallintoelimen jäsenyydestä maksettu palkkio ilmoitetaan tulorekisteriin tulolajilla hallintoelimen jäsenyydestä maksettu palkkio. Oletuksena tulolajilla on, että hallintoelimen jäsenyydestä maksettu palkkio ei ole sosiaalivakuutusmaksujen alainen.
Verovapaat kustannusten korvaukset
Kustannusten korvausten verovapaus koskee myös yleishyödylliseltä yhteisöltä ja julkisyhteisöltä niiden toimeksiannosta tehdyistä matkoista saatuja matkakustannusten korvauksia, jos korvauksen saaja ei ole työsuhteessa maksajaan tai ei muuten saa palkkaa työstä, johon matka liittyy. Verovapaita matkakustannusten korvauksia voidaan maksaa vain näiden tahojen lukuun vapaaehtoistyötä tekeville. Ainoa poikkeus tähän ovat kilpailutuomarit, joille voidaan maksaa verovapaita matkakustannuksen korvauksia TVL 71 §:n 3 momentin mukaisesti, koska he tekevät matkan kilpailuun yhteisön toimeksiannosta eivätkä oma-aloitteisesti. Matkan on liityttävä yleishyödyllisen yhteisön tai julkisyhteisön toimintaan ja siitä on päätettävä asianmukaisesti etukäteen. Verovapaat päivärahat ja kilometrikorvaukset ilmoitetaan myös tulorekisteriin.
Yleishyödyllisen yhteisön tai julkisyhteisön hyväksi sen toimeksiannosta toimivalle vapaaehtoiselle verovapaata on
- päiväraha enintään 20 päivältä kalenterivuodessa
- majoittumiskorvaus
- matkustamiskustannusten korvaus, julkisen kulkuneuvon mukaan rajoituksetta ja kilometrikorvaukset enintään 3 000 euroa kalenterivuodessa
Päivärahojen enimmäismäärää (20 päivää) laskettaessa päivä tulee käytettyä, vaikka maksettu päiväraha olisi pienempi kuin kustannuspäätöksen mukainen enimmäismäärä. Verovapaiden päivärahojen enimmäismäärää laskettaessa ei ole merkitystä myöskään sillä, onko päivärahoja maksettu kotimaan päivärahan, ulkomaanpäivärahan vai osapäivärahan määräisenä.
Kilometrikorvausten 3 000 euron enimmäismäärää laskettaessa mukaan lasketaan kaikki henkilölle maksetut kilometrikorvaukset. Siten merkitystä ei ole sillä, onko korvausta maksettu eri matkoilta eri suuruisena esimerkiksi sen perusteella, että mukana kyydissä on ollut muita henkilöitä tai kuljetettavia tavaroita.
Enimmäismäärän ylittävät matkakustannusten korvaukset ovat saajalleen veronalaista ansiotuloa, samoin maksettu ateriakorvaus on veronalainen.
Mika Olli
Veroasiantuntija
Helsingin seudun kauppakamari
ARTIKKELI 6(7)
Työaikapankki mahdolliseksi kaikille työpaikoille 1.1.2020 alkaen – näin se toimii
Vuoden vaihteessa voimaan tuleva työaikalaki mahdollistaa työaikapankin myös niille työpaikoille, joilla ei ole työehtosopimusta noudatettavanaan tai työehtosopimuksessa ei ole määräyksiä työaikapankista. Vaikka työehtosopimuksessa olisi määräyksiä työaikapankista, voidaan työpaikalla jatkossa sopia siitä, jatketaanko työehtosopimuksen mukaisella pankilla vai vaihdetaanko työaikalain mukaiseen pankkiin.
Työaikapankkisopimuksen tekeminen
Työaikapankkisopimus sovitaan työnantajan ja työntekijöiden kesken. Työntekijöitä edustaa luottamusmies tai muu henkilöstön edustaja tai jos yrityksessä ei ole henkilöstön edustajia, sopimus voidaan tehdä koko henkilöstön kanssa. Sopimuksen voi tehdä myös yksittäisen henkilöstöryhmän kanssa.
Yksittäinen työntekijä tulee osaksi työaikapankkisopimusta, kun henkilöstön edustaja tekee työaikapankkisopimuksen tai siitä sovitaan henkilöstön ja työnantajan välisellä sopimuksella. Laki kuitenkin edellyttää, että työntekijän on annettava suostumus siihen, että työaikapankkiin saadaan siirtää sopimuksella sovittuja eriä. Työntekijä voi antaa suostumuksen jokaista kertaa varten tai lyhyeksi ajaksi kerrallaan. Työnantaja ei siis saa siirtää eriä työaikapankkiin ilman työntekijän suostumusta.
Työaikapankkisopimus on tehtävä kirjallisesti. Sopimuksessa on sovittava vähintään siitä, mitä eriä työaikapankkiin siirretään, mitkä ovat säästämisrajat ja miten vapaata käytetään. Lisäksi on sovittava, miten työaikapankki lakkaa ja mitä lakkaamishetkellä työaikapankissa olevalle saldolle tapahtuu. Jos osapuolet eivät ole sopineet lakkaamisesta mitään, työaikapankkiin säästetty aika on annettava palkallisena vapaana tai korvattava rahana päättymisajankohdan työntekijän säännöllisen työajan palkan perusteella. Työsuhteen päättyessä työaikapankin saldo joko sovitaan pidettäväksi irtisanomisaikana tai maksetaan säännöllisen työajan palkalla lopputilin yhteydessä.
Työaikapankkiin voidaan siirtää
- lisä- ja ylityötunteja
Työaikapankkiin siirretään tunteja samalla tavalla kuin ne maksettaisiin rahana lain tai työehtosopimuksen mukaan. Ylityöt on siirrettävä korotettuina kuten ne maksettaisiin rahana. Ylityötunneista on mahdollista siirtää joko perusosa tai korotusosa tai molemmat. Jos työntekijä tekee yhden tunnin 50-prosenttista ylityötä ja pankkiin siirrettäväksi on sovittu sekä perusosa että korotusosa, työaikapankkiin siirretään 1,5 tuntia. Jos on sovittu siirrettäväksi vain korotusosa, siirretään pankkiin puoli tuntia.
- liukuvan työajan työtunteja
Työaikapankkiin voidaan siirtää liukuvaan työaikajärjestelmään kertynyttä aikaa enintään 60 tuntia neljän kuukauden seurantajakson aikana. Pankkiin siirtämisellä ei ole vaikutusta työaikalain mukaisiin liukumarajoihin, ja pankkiin siirtäminen tulee ottaa huomioon arvioitaessa liukuman enimmäismäärää seurantajakson lopussa. Seurantajakson kestäessä koko 60 tunnin enimmäiskertymä on siirrettävissä työaikapankkiin. Esimerkiksi jos työntekijä siirtää tasoittumisjakson aikana pankkiin 35 tuntia, saa liukuvan työajan enimmäissaldo olla tasoittumisjakson päättyessä enintään 25 tuntia.
- lakiin tai sopimukseen perustuvia rahamääräisiä etuuksia vastaava aika
Työaikapankkiin siirrettävä rahamääräinen etu voi perustua lakiin, työehtosopimukseen tai työnantajan ja työntekijän väliseen sopimukseen. Ennen työaikapankkiin siirtämistä rahamääräinen etu on muunnettava työajaksi, koska työaikapankki toimii aikaperusteisesti. Rahamääräiset työaikapankkiin säästettävät etuudet voivat olla esimerkiksi sunnuntaityön korotusosia, korvausta viikkolepoloukkauksesta, työajan lyhennysrahaa tai lomarahaa.
Työaikapankkiin ei saa siirtää
Työaikapankkiin ei saa siirtää säännölliseltä työajalta maksettavaa palkkaa, poikkeuksena liukuvan työajan tunnit. Myöskään kulukorvauksia, kuten kilometrikorvauksia tai päivärahoja, tai muita korvausluonteisia saatavia ei saa siirtää työaikapankkiin. Rahamääräisiä etuuksia ei saa työaikapankkiin siirtää enää sen jälkeen, kun ne ovat erääntyneet maksettavaksi.
Työaikapankin käsittely
Työaikapankin kantava ajatus on se, että säästetty erä muuttuu kirjaushetkellä työaikapankkia koskevien sääntöjen mukaan korvattavaksi eikä erien alkuperää enää seurata.
Työaikapankkiin säästetty työaikakertymä ei saa kalenterivuoden aikana kasvaa yli 180 tuntia. Vertailu tehdään edellisen kalenterivuoden lopun saldotilanteeseen.
Työaikapankin kokonaiskertymä ei saa ylittää kuuden kuukauden työaikaa vastaavaa määrää, koska palkkaturvajärjestelmä turvaa työntekijän työaikapankkisaatavista enintään kuuden kuukauden palkkaa vastaavan määrän.
Työnantajalla on velvollisuus pitää työntekijäkohtaisesti kirjaa työaikapankkiin säästetyistä eristä sekä työaikapankkiin siirrettyjen erien pitämisestä vapaana. Työntekijällä on oikeus saada tiedot työaikapankkisaldostaan.
Vapaan pitäminen
Kun työntekijä pitää työaikapankkivapaata, hänelle maksetaan pidetyistä tunneista vapaan pitämisajankohdan mukaista säännönmukaista palkkaa. Pankkiin siirtämishetken palkalla ei siis ole merkitystä.
Työaikapankkia koskevassa sopimuksessa on sovittava työaikapankkivapaan käyttämisen periaatteista ja menettelytavoista, joilla työaikapankkiin säästettyä aikaa pidetään vapaana. Sopia voidaan esimerkiksi siitä, että vapaat on tarkoituksenmukaista käyttää esimerkiksi työnantajan toiminnan kannalta kiireettöminä aikoina tai lomien yhteydessä.
Työntekijällä on halutessaan oikeus saada työaikapankkiin kertynyttä vapaata vähintään kaksi viikkoa vuodessa tai jos työaikapankkiin on säästetty vapaata yli 10 viikkoa, vähintään yksi viidesosaa työaikapankin kertymästä. Työnantajan on työntekijän vaatimuksesta annettava vapaa seuraavan kuuden kuukauden aikana.
Työnantajan määrätessä vapaan ajankohdan työntekijällä on vapaan pitämisen sijasta oikeus vaatia korvauksen suorittamista rahassa ja työnantajan on tällöin maksettava rahakorvaus.
Kirsi Parnila
Lakimies
Helsingin seudun kauppakamari
ARTIKKELI 7(7)
Brexit
Suomen ja Ison-Britannian taloussuhteet ovat tiiviit. Iso-Britannia on Suomen 6. tärkein vientimaa. Suomalaisilla yrityksillä on noin 200 tytäryhtiötä Briteissä ja brittiläisillä yli 300 yhtiötä Suomessa. Yhteensä näissä yhtiöissä työskentelee yli 30 000 työntekijää. Suomalaisia asuu Briteissä noin 20 000 henkilöä ja brittejä Suomessa noin 4 500 henkilöä. Mahdollisella Ison-Britannian EU-erolla eli brexitillä olisi siten vaikutuksia tuhansiin yrityksiin ja niiden työntekijöihin.
Jos saadaan aikaan erosopimus…
Brittien tulisi hyväksyä EU:n kanssa neuvoteltu erosopimus ennen 31.10.2019, ellei EU myönnä tähän edelleen lykkäystä. Erosopimuksen mukaan Britanniasta tulisi eron jälkeen ns. kolmas maa, mutta siirtymäkauden ajan jatkettaisiin EU:n nykysääntöjen soveltamista lukuun ottamatta vähäisiä, erosopimuksessa yksilöityjä poikkeuksia. Näin kansalaiset ja elinkeinoelämä voisivat pehmeämmin siirtyä yhden muutoksen kautta tulevan suhteen järjestelyihin.
Pääsääntönä on, että siirtymäkauden aikana EU:n ja Britannian kansalaisia ja oikeushenkilöitä kohdeltaisiin edelleen aivan kuin Britannia olisi yhä EU:n jäsen:
- Britannia pysyisi EU:n sisämarkkinoilla ja tulliliitossa.
- Britannia noudattaisi täysimääräisesti EU:n perussopimuksia, EU-lainsäädäntöä, kauppapolitiikkaa ja EU:n kansainvälisiä sopimuksia.
- Unionin oikeus saisi Britanniassa samat oikeusvaikutukset kuin jäsenvaltioissa.
- Komission valvontavalta, EU-tuomioistuimen tuomiovalta ja EU:n elinten ja virastojen toimivalta säilyisivät suhteessa Britanniaan ennallaan.
- Britannian budjettivelvoitteet pysyisivät siirtymäaikana ennallaan.
Kolmantena maana Britannia jäisi kuitenkin eropäivänä pois EU:n toimielimistä, laitoksista ja virastoista. Siirtymäkauden aikana se ei enää osallistuisi EU:n päätöksentekoon.
Siirtymäkausi alkaisi erosopimuksen tullessa voimaan ja päättyisi 31.12.2020. Mikäli tulevaa suhdetta koskeville neuvotteluille tarvitaan lisää aikaa, on siirtymäkautta mahdollista pidentää kerran EU:n ja Britannian yhteisellä päätöksellä enintään 31.12.2022 asti.
Erosopimuksen ainoa tehtävä on varmistaa Britannian hallittu ero unionista. Se ei sisällä määräyksiä EU:n ja Britannian tulevasta suhteesta. Tulevaa suhdetta koskevat neuvottelut voidaan aloittaa vasta, kun Britannia on eronnut EU:sta.
Sopimukseton ero
EU:n tavoitteena on saada voimaan erosopimus, joka varmistaa Britannian hallitun eron unionista. Mikäli sopimus ei tule voimaan, päädytään sopimuksettomaan eroon. Tällöin EU:n perussopimusten ja EU-lainsäädännön soveltaminen Britanniaan lakkaa välittömästi.
Britannian sopimukseton EU-ero vaikuttaisi kaikkiin yrityksiin, jotka muun muassa
- harjoittavat vienti‑, tuonti- tai investointitoimintaa Britannian kanssa tai
- käyttävät valmistuksessaan Britanniassa tuotettua sisältöä, kuten raaka-aineita tai palveluja ml. pilvipalvelut.
Britanniasta tulisi sopimuksettoman eron myötä tavanomainen kolmas maa, jonka kanssa EU:lla ei olisi yhteistyösopimuksia tai ‑järjestelyjä. Tämä tarkoittaa pääsääntöisesti, että tavaroiden, palveluiden, pääomien ja henkilöiden vapaa liikkuvuus lakkaa. Se merkitsee yritysten kannalta esimerkiksi seuraavia asioita:
- tulleja ja tulli-ilmoitusten tekoa tavaroiden viennissä Britanniaan tai tuonnissa sieltä EU-maihin (Britannia on ilmoittanut pyrkivänsä 0‑tullitasoon useimmissa tuotteissa, ainakin heti eron tapahduttua)
- kuljetusten hidastumista Britanniaan – useat yritykset aikovat varautua tähän välttämällä toimituksia Britanniaan lähellä lokakuun loppua 2019
- muutoksia valmiste- ja arvonlisäverotukseen (Britannia irtaantuu EU:n arvonlisäverojärjestelmästä)
- työlupamenettelyitä työntekijöille maiden välillä (oikeus tulla maahan työnteon tarkoituksessa loppuu)
- Britanniassa myönnetyt luvat, lisenssit ja sertifikaatit eivät yleensä ole voimassa EU:ssa.