eJäsenkirjeen 9.11.2018 asiantuntija-artikkelit
Työntekijän lääkärikäynnit – ovatko työaikaa, maksetaanko palkkaa?
Työntekijän lääkärikäynnit aiheuttavat aika-ajoin päänvaivaa työnantajille. Saako lääkäriajan varata työajalle, maksetaanko siltä ajalta palkkaa ja niin edelleen. Epäselvyydet johtuvat osin siitä, että on olemassa monenlaisia lääkärikäyntejä ja monenkirjavia käytäntöjä työpaikoilla. Lääkärikäynnit voivat olla lakisääteisiä, työehtosopimuksen edellyttämiä, työnantajan määräämiä ja työntekijän itse itselleen varaamia. Jotta sekaannuksilta vältyttäisiin ja tasapuolinen kohtelu toteutuisi, työnantajan on suositeltavaa ohjeistaa menettelytavat lääkärikäyntien osalta. Ennen kuin voidaan ohjeistaa, on tiedettävä, miten.
Työntekijän selvitys- ja ilmoittamisvelvollisuus
Pääsääntöisesti työnantaja voi ohjeistaa, että työntekijän tulee varata lääkärin vastaanottoaika työajan ulkopuolelle tai vapaapäivälle. Tavallisesti työntekijä voi varata työajalle osuvan vastaanottoajan vain, jos se ei ole kohtuullisen ajan (noin viikon) kuluessa saatavissa työajan ulkopuolella. Työntekijän voidaan edellyttää esittävän selvityksen siitä, ettei hän ole voinut saada vastaanottoaikaa työajan ulkopuolelle. Lisäksi selvitys voidaan edellyttää siitä, kuinka kauan lääkärintarkastus kohtuullisine matka- ja odotusaikoineen kesti.
Työntekijän on luonnollisesti ilmoitettava lääkäriin menostaan etukäteen työnantajalle tämän ohjeiden mukaisesti.
Lääkärintarkastus on järjestettävä työajan tarpeetonta menetystä välttäen. Tarkoitus on, että työntekijä käyttää ensi sijassa työterveyslääkärin palveluita tai oman paikkakuntansa lääkäripalveluja.
Lähtökohtaisesti lääkärikäynti on työntekijän omaa aikaa – ei siis työaikaa, koska työntekijä ei ole työnantajan käytettävissä lääkärikäynnin aikana, eikä yleensä edes työpaikalla. Merkitystä ei ole sillä, onko kyse lakisääteisestä vai muusta tarkastuksesta. Työneuvosto on lausunnossaan 1201―87 katsonut, ettei pakolliseen kuulontutkimukseen kulunutta aikaa ollut luettava työaikaan. Kuulontutkimus tehtiin työnantajan terveysasemalla työntekijän työtuntijärjestelmän mukaisena säännöllisenä työaikana.
Myöskään palkkaa ei makseta poissaolon ajalta kuin poikkeuksellisissa tilanteissa. Pääsääntöisesti lakisääteisten ja työnantajan määräämien lääkärintarkastusten ajalta palkanmaksuvelvollisuus on ja muiden osalta ei, jollei työehtosopimus muuta määrää tai työpaikalla ole muuta sovittu.
Lakisääteiset lääkärintarkastukset
Lakisääteiset, työsuhteen alussa ja määräajoin tehtävät terveystarkastukset perustuvat tavallisesti erilaisiin altisteihin kuten melu, eräät kemikaalit ja yötyö, joista on todettu olevan erityistä haittaa terveydelle. Lakisääteisten terveystarkastusten tarve ja kohderyhmä perustuvat työpaikkaselvityksen tuloksiin ja johtopäätöksiin. Tässä tarkoitettuja lakisääteisiä lääkärintarkastuksia eivät ole yrityksen vapaaehtoiseen työterveyshuoltoon kuuluvat työhöntulotarkastukset tai määräaikaistarkastukset.
- Nuoret työntekijät
Pakollinen lääkärintarkastus voi perustua lakiin nuorista työntekijöistä, jonka mukaan (muissa kuin kevyissä toimistotöissä) ennen työsuhteen alkamista tai kuukauden kuluessa sen alkamisesta on alle 18-vuotiaalle nuorelle työntekijälle toimitettava terveystarkastus työnantajan kustannuksella. Niin ikään pakollisesta lääkärintarkastuksesta määrätään säteilylaissa ja tartuntatautilaissa.
- Raskauteen liittyvät lääkärintarkastukset
Työsopimuslain mukaan työnantajan on korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansionmenetys. Edellytyksenä on, että työntekijä ei ole saanut vastaanottoaikaa työajan ulkopuolella.
Työntekijän on pyynnöstä esitettävä työnantajalle selvitys tutkimuksen liittymisestä raskauteen sekä sen suorittamisen välttämättömyydestä työaikana.
Lääketieteellisellä tutkimuksella tarkoitetaan sekä lääkärin että muun terveydenhoitohenkilökunnan suorittamaa tutkimusta taikka tällaiseen tutkimukseen perustuvan laboratorio- tai muun vastaavan kokeen suorittamista, joka perustuu lääketieteelliseen selvitystarpeeseen raskaana olevan työntekijän taikka sikiön terveydentilasta. Niin ikään äitiysneuvolassa suoritettavia tutkimuksia voidaan niiden luonne ja tarkoitus huomioon ottaen pitää sellaisina raskaana oleviin työntekijöihin kohdistuvina lääketieteellisinä tutkimuksina, joiden osalta ansionmenetys on korvattava.
- Kunnan järjestämät joukkorokotukset ja seulontatutkimukset
Tartuntatautilain mukaan kunnan on järjestettävä rokotuksia ja terveystarkastuksia tartuntatautien ehkäisemiseksi. Kunnan tulee niin ikään järjestää asukkailleen seulontatutkimuksia, joita ovat mm. mammografiaseulonta ja papakoe.
Rokotukset ja seulonnat järjestetään yleensä niin, että niissä käyminen on mahdollista muuna kuin työaikana. Jos sitä ei kuitenkaan voida suorittaa työajan ulkopuolella, työnantaja maksaa palkan siihen käytetyltä säännölliseltä työajalta. Työntekijä on työnantajan vaatiessa velvollinen toimittamaan selvityksen siitä, ettei vastaanottoaikaa ole saanut työajan ulkopuolelle.
Työnantajan järjestämät muut kuin lakisääteiset lääkärintarkastukset
- Työhöntulotarkastukset
Työnantaja voi halutessaan järjestää työterveyshuoltosopimukseen liittyviä vapaaehtoisia terveystarkastuksia. Tällaisia voivat olla esimerkiksi työhöntulotarkastukset. Työnantaja korvaa lääkärintarkastuksesta ja siihen liittyvistä laboratoriotutkimuksista aiheutuvat kustannukset.
Näiden tarkastusten osalta työnantajalla ei ole lakisääteistä palkanmaksuvelvollisuutta eikä lääkärissäkäyntiä lueta työajaksi, jos tarkastusta ei voida järjestää työajan ulkopuolella. Työnantajan palkanmaksuvelvollisuus perustuu aina sovellettavan työehtosopimuksen määräyksiin tai työnantajan omaan käytäntöön. Työnantaja voi luonnollisesti hyväksyä käytännön tai työpaikalla voidaan sopia, että työterveyslääkärillä voidaan käydä työajalla.
- Määrävuositarkastukset
Työterveyshuoltosopimukseen voidaan liittää myös vapaaehtoisia määrävuositarkastuksia. Näiden osalta työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta ja työnantaja voi määrätä kyseiset käynnit suoritettaviksi työajan ulkopuolella.
Sama pätee esimerkiksi työnantajan tarjoamiin kausi-influenssarokotuksiin.
- Työnantajan määräämä lääkärintarkastus
Tilanteessa, jossa työnantaja ei ole hyväksynyt työntekijän esittämää lääkärintodistusta, hänet voidaan osoittaa toisen lääkärin tarkastettavaksi. Tällöin työnantaja maksaa lääkärintodistuksen hankkimisesta aiheutuvat kulut kuten lääkärinpalkkion ja välttämättömät matkakustannukset. Jos työntekijä kieltäytyy menemästä työnantajan osoittaman lääkärin tarkastukseen, hänellä ei vallitsevan oikeuskäytännön mukaan ole oikeutta sairausajan palkkaan (TT:1987–4).
Muut lääkärikäynnit
Muita lääkärikäyntejä ovat esimerkiksi työntekijän itse itselleen varaamat lääkärintarkastusajat. Näiden osalta työnantajalla ei ole lain mukaan palkanmaksuvelvollisuutta ja lähtökohtaisesti aika voidaan ohjeistaa varattavaksi työajan ulkopuolelle. Työehtosopimusten mukaan sen sijaan työnantaja voi joutua maksamaan ansionmenetyksen lääkärikäynnin ajalta, jos kysymyksessä on äkillinen sairastumis- tai tapaturmatapaus, jossa on välttämätöntä päästä nopeasti lääkärintarkastukseen.
Terveydenhoitoon liittyvien toimenpiteiden ajalta ansionmenetyskorvausta ei suoriteta yleensä myöskään työehtosopimusten perusteella. Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa palkkaa esimerkiksi fysikaalisen hoidon ajalta paitsi, jos työntekijä on samanaikaisesti työkyvytön.
Korvattavia eivät myöskään ole lääkärintarkastukset, joiden päätarkoituksena on todistuksen hankkiminen esimerkiksi ajokorttia varten.
Äkillinen hammassairaus voi vaatia hoitoa samana päivänä tai saman työvuoron aikana, jolloin ansionmenetys korvataan hoitotoimenpiteen ajalta. Korvauksen edellytyksenä on, että työntekijä ei saa aikaa varattua työajan ulkopuolelta ja työkyvyttömyys sekä hoidon kiireellisyys osoitetaan hammaslääkärin antamalla todistuksella.
Kirsi Parnila
Lakimies
Helsingin seudun kauppakamari
Verokarhu heräsi verkkokaupan ja kaukomyynnin kasvuun
Vuosittain kasvava kaukomyynti ja verkkokauppa ovat eri maiden verohallintojen mielenkiinnon kohteena. Suomessa Verohallinto valvoo ulkomaisten verkkokauppojen myyntiä suomalaiskuluttajien ostosten perusteella.
Kaukomyynnillä tarkoitetaan myyntiä, jossa myyjä tai joku myyjän puolesta huolehtii tavaroiden kuljettamisesta määränpäämaahan yksityishenkilöille tai heihin rinnastettaville ei-verovelvollisille henkilöille (muun muassa postimyynti). Tällaista myyntiä koskee kaukomyyntisäännös: myynti verotetaan kuljetuksen määränpäämaassa, jos myynnin määrä ylittää kyseisen maan asettaman alarajan.
Myynti on verotonta yhteisömyyntiä, kun ostajalla on toisen EU-maan arvonlisäverotunniste. Jos arvonlisäverotunnistetta ei ole, myynti on verollinen joko kuljetuksen lähtömaassa tai kaukomyyntinä kuljetuksen päättymisvaltiossa.
Tavaroiden myynnit kuluttajille EU:n sisämarkkina-alueella verotetaan yleensä myyntimaassa niin sanotun alkuperämaaperiaatteen mukaisesti. Poikkeus tähän pääsääntöön on kaukomyynti yhdestä EU-maasta toiseen.
Kaukomyyntisäännöstä ei sovelleta tavarakauppaan EU:n ulkopuolelle tai EU:n ulkopuolelta.
Kaukomyynnin alaraja vaihtelee maasta riippuen
Suomessa kaukomyynnin alaraja on 35 000 euroa ilman veron osuutta. Jos maakohtainen raja ylittyy, kaukomyyntiä harjoittavan elinkeinonharjoittajan on rekisteröidyttävä arvonlisäverovelvolliseksi määränpäämaassa. Jos maakohtainen raja ei ylity, myynti verotetaan siinä maassa, jossa tavara on kuljetuksen ostajalle alkaessa.
Arvonlisäverodirektiivin mukaan maakohtainen, kaukomyynnin rekisteröitymiseen velvoittava alaraja voi olla joko 35.000 € tai 100.000 € vastaava määrä kansallisessa valuutassa. Maakohtaiset alarajat (lista löytyy www.vero.fi sivuilta) osoittavat sitä määrää, jonka suomalainen yritys voi kalenterivuodessa korkeintaan myydä asianomaiseen EU-maahan ei-verovelvollisille ilman rekisteröitymisvelvoitetta kyseisessä maassa.
Maakohtaisten rajojen ylittymistä on syytä seurata tilikauden kuluessa. Velvollisuus rekisteröityä kaukomyynnistä arvonlisäverovelvolliseksi kuljetuksen päättymisvaltiossa syntyy, kun alaraja ylittyy. Myyntiä, jonka kohdalla alaraja ylittyy, verotetaan kokonaan kuljetuksen päättymisvaltiossa.
Kun alaraja kohdemaassa ylittyy, verovelvollisuus jatkuu kyseisen kalenterivuoden ja vielä seuraavankin kalenterivuoden. Tällöin yritys, jolla alaraja ylittyy, tilittää myös seuraavan kalenterivuoden ajan kohdemaan veron myynnistään ei-verovelvollisille vaikka alaraja ei enää ylittyisikään.
Vapaaehtoinen rekisteröityminen hyödyttää yritystä
Kaukomyyntiä harjoittava yritys voi myös vapaaehtoisesti rekisteröityä kaukomyynnin kohdemaahan jo ennen kuin maakohtainen alaraja ylittyy. Vapaaehtoinen hakeutuminen voi olla perusteltua, jos kohdemaan arvonlisäverokanta kyseisille tuotteille on alhaisempi kuin Suomessa sovellettava verokanta. Rekisteröitymällä kohdemaahan yritys saa myytyä tuotteitaan samalla verokannalla kuin paikallisetkin yritykset. Joissakin maissa tiettyjä tuotteita voi myydä jopa kokonaan ilman arvonlisäveroa, jolloin rekisteröitymisen etu on merkittävä.
Kaukomyyntisäännöstä ei sovelleta uusien kuljetusvälineiden myyntiin, myyjän asentamien tai kokoamien tavaroiden myyntiin eikä sellaiseen tavaran myyntiin, johon on kuljetuksen alkamisvaltiossa sovellettu menettelyä, joka vastaa käytettyjen tavaroiden kaupan marginaaliverotusmenettelyä. Kaukomyyntisäännöstä ei myöskään sovelleta sähkön, EU:n alueella sijaitsevan maakaasuverkon tai siihen yhdistetyn verkon kautta toimitettavan kaasun eikä lämpö- ja jäähdytysverkon kautta toimitettavan lämpö- ja jäähdytysenergian myyntiin.
Myyjällä on velvollisuus antaa lasku ja tehdä ilmoitus
Myyjän on arvonlisäverolain mukaan annettava verollisesta tavaran tai palvelun myynnistä ostajalle lasku, jos ostaja on elinkeinonharjoittaja tai oikeushenkilö, joka ei ole elinkeinonharjoittaja. Tästä yleissäännöstä poiketen kaukomyynnistä on myyjän annettava lasku silloinkin, kun ostaja on yksityishenkilö ja laskuun sovelletaan yleisiä laskumerkintävaatimuksia.
Jos suomalaisen yrityksen myynti alittaa ostajan maan alarajan, myyjä ilmoittaa tämän myynnin kotimaan myyntinä arvonlisäveroilmoituksen kohdassa ”Vero kotimaan myynnistä verokannoittain (24 %, 14 % tai 10 %)”.
Jos myynti ylittää ostajan maan alarajan, myyjän on rekisteröidyttävä tässä maassa arvonlisäverovelvolliseksi. Tämä myynti ilmoitetaan kohdassa ”0‑verokannan alainen liikevaihto”. Kaukomyyntiin liittyvistä ostoista on vähennysoikeus.
Yritysten rekisteröitymisessä petrattavaa
Kaukomyyjän on syytä selvittää jo etukäteen mahdollisen kohdemaan alarajat, rekisteröitymisen ja ilmoittamisen edellyttämät viranomaistoimet ja ‑vaatimukset. Lisäksi on syytä varmistaa käytössä olevan kirjanpitojärjestelmän riittävyys tiedon tuottamisessa kohdemaiden arvonlisäveroilmoituksiin.
Vuosittain kasvava kaukomyynti ja verkkokauppa ovat myös eri maiden verohallintojen mielenkiinnon kohteena. Suomessa Verohallinto valvoo ulkomaisten verkkokauppojen myyntiä suomalaiskuluttajien ostosten perusteella. Tietoja verottaja saa esimerkiksi maksunvälittäjiltä, kuten luottokorttiyhtiöiltä, joilta saatuja maksutapahtumia analysoidaan massoina. Verottajan sähköisen kaupan valvontaprojektissa on jo tullut esiin huomattava määrä kaukomyyjiä, joiden olisi tullut rekisteröityä Suomessa arvonlisäverovelvollisiksi myyntinsä perusteella.
Mika Olli
Veroasiantuntija
Helsingin seudun kauppakamari
Työntekijän irtisanominen henkilökohtaisilla perusteilla
Hallituksen suunnitellessa muutoksia työntekijöiden irtisanomista koskeviin säännöksiin on hyvä muistuttaa mieleen työsuhteen päättämiseen liittyvät perusasiat.
Henkilöön liittyvästä irtisanomisperusteesta
Työnantaja voi irtisanoa työntekijän työsuhteen vain asiallisesta ja painavasta syystä. Sellaisena voidaan pitää työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä tai henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennaista muuttumista, joiden vuoksi työntekijä ei enää kykene selviytymään työtehtävistään. Syinä voivat olla esimerkiksi työtehtävien jatkuva laiminlyönti, epäasiallinen käytös tai toistuvat luvattomat poissaolot.
Irtisanomisperusteen riittävyyttä arvioidaan tapauskohtaisesti kokonaisharkinnalla. Arviointiin vaikuttavat muun muassa työntekijän menettelyn toistuvuus ja tahallisuus, siitä aiheutunut taloudellinen vahinko työnantajalle ja haitta työnantajan maineelle, työntekijöiden tasapuolinen kohtelu ja työnantajan aiempi toiminta vastaavissa tilanteissa, työntekijän asema, työsuhteen kesto ja aiempi moitteettomuus. Lopputulokseen voi siten vaikuttaa esimerkiksi se, onko moitittavaan menettelyyn syyllistyneellä työntekijällä pohjalla vuosien moitteeton työhistoria työnantajansa palveluksessa vai ilmeneekö ongelmia heti työsuhteen alkutaipaleella.
Työsuhdetta ei saa irtisanoa syrjivillä perusteilla. Esimerkiksi työntekijän sairaus ei ole irtisanomisperuste, ellei työntekijän työkyky ole sen vuoksi vähentynyt olennaisesti ja pitkäaikaisesti, eikä muutakaan työntekijän terveydentilalle sopivaa työtä ole tarjolla.
Ensin varoitus
Työsuhdetta ei voida irtisanoa ennen kuin työntekijälle on annettu varoituksella mahdollisuus korjata menettelynsä. Varoituksella osoitetaan työntekijälle, kuinka vakavasti työnantaja hänen toimintaansa suhtautuu. Ainoastaan silloin varoitusta ei edellytetä, jos kyseessä on niin vakava rikkomus, että työntekijän olisi pitänyt ymmärtää ilman varoitustakin, että hänen menettelystään voi seurata työsuhteen päättyminen.
Laki ei edellytä useita varoituksia, mutta työnantajan tulee muistaa työntekijöiden tasapuolinen kohtelu myös varoituskäytännön osalta. Varoitus kannattaa antaa näytön vuoksi kirjallisesti, ja siihen kirjataan työsuhteen päättymisen uhka varoituksessa mainitun toiminnan toistuessa. Varoituksella ei ole tarkkaa voimassaoloaikaa, eikä sellaista kannata varoitukseen kirjatakaan.
Jos esimerkiksi myyjälle annetaan varoitus, koska hänen myyntituloksensa ja asiakaskontaktien määränsä ovat huomattavasti heikompia kuin mitä työnantaja edellyttää, pitää hänelle antaa varoituksen jälkeen riittävästi aikaa osoittaa, että hän on ottanut varoituksesta opikseen. Jos taas syynä ovat esimerkiksi luvattomat poissaolot, voi irtisanomisperuste täyttyä piankin varoituksen antamisen jälkeen luvattomien poissaolojen edelleen jatkuessa varoituksesta huolimatta.
Irtisanomisen toimittaminen
Työnantajan tulee yleensä työntekijää kuultuaan ennen irtisanomista selvittää, voitaisiinko irtisanominen välttää sijoittamalla työntekijä muuhun työhön. Jos esimerkiksi yrityksen asiakas kieltäytyy yhteistyöstä tietyn heidän asioitaan hoitavan työntekijän kanssa, työnantaja voi irtisanomisen sijaan joutua selvittämään, voiko työntekijä jatkossa hoitaa eri asiakkuutta tai muita työtehtäviä. Velvollisuutta selvittää muun työn mahdollisuutta ei ole silloin, jos kyseessä on niin vakava irtisanomisperuste, että työsuhdetta ei voida ylipäänsä enää jatkaa. Irtisanominen on toimitettava kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun työnantaja sai tiedon irtisanomisperusteesta. Työntekijää tulee kuulla ennen irtisanomista ja hänellä on halutessaan oikeus käyttää avustajaa, esimerkiksi yrityksen luottamushenkilöä.
Erityinen irtisanomissuoja
Tietyillä työntekijäryhmillä on erityinen suoja henkilökohtaisilla perusteilla tapahtuvissa irtisanomisissa. Työntekijöiden edustajaa (luottamushenkilö, luottamusvaltuutettu, työsuojeluvaltuutettu, yhteistoimintaedustaja) ei voida irtisanoa, ellei niiden työntekijöiden enemmistö, joita hän edustaa, anna irtisanomiseen suostumustaan. Vaikka työnantajalla olisi siis muuten riittävä irtisanomisperuste, mutta enemmistön suostumus puuttuu, irtisanominen on lainvastainen.
Jos työnantaja irtisanoo raskaana tai perhevapaalla olevan työntekijän, syntyy syrjintäolettama eli irtisanomisen katsotaan johtuneen raskaudesta tai perhevapaasta, ellei työnantaja pysty kumoamaan olettamaa ja näyttämään irtisanomisen johtuneen muusta, asianmukaisesta perusteesta. Myös ase- tai siviilipalvelukseen määrätyn tai palveluksessa olevan työntekijän irtisanomisen katsotaan johtuvan palveluksesta, ellei työnantaja osoita sen johtuneen muusta syystä.
Seuraamukset lainvastaisesta irtisanomisesta
Jos tuomioistuimessa todetaan, että irtisanomiseen ei ole ollut lainmukaisia perusteita, voidaan työnantaja tuomita maksamaan työntekijälle 3–24 kuukauden palkan suuruinen korvaus. Henkilöstön edustajan osalta korvauksen enimmäismäärä on 30 kuukautta. Korvauksen määrään vaikuttavat muun muassa työntekijälle aiheutuva taloudellinen vahinko eli työtä vaille jäämisen arvioitu kesto ja ansion menetys, työsuhteen kesto, työnantajan ja työntekijän menettely sekä olosuhteet yleensä, esimerkiksi maksettavan korvauksen vaikutus pienen työnantajan taloudelliseen tilanteeseen.
Kati Mattinen
Lakimies
Helsingin seudun kauppakamari
Rumakin voi saada tekijänoikeuden suojaa
Tekijänoikeuden suojaa saadakseen työn on ylitettävä niin sanottu teoskynnys. Kirjallisen tai taiteellisen työn tulee olla omaperäinen ja itsenäinen luovan ilmaisun tulos, eikä kopio tai jäljitelmä. Taiteellisuutta ”hyvää makua” tai ”korkeaa laatua” ei sen sijaan vaadita, eikä työn tekemiseen käytetty aika tai tietotaso vaikuta asian teoskynnyksen ylittymiseen.
Yleisesti hyväksytyn kriteerin mukaan teokseksi katsotaan luovan työn tulos, joka on niin itsenäinen ja omaperäinen, ettei kukaan muu, jos olisi työhön ryhtynyt, olisi tehnyt täysin samanlaista teosta. Teoksen tulee siis olla tekijänsä henkisen luomistyön tulos siten, että se kuvastaa tekijän persoonaa ja siitä käyvät ilmi tekijän vapaat ja luovat valinnat teosta tehtäessä.
Tietoa, ideoita, periaatteita tai ajatuksia ei suojata, vaan niiden teoskynnyksen ylittävää ilmaisumuotoa. Aiheita ei voi kuluttaa loppuun tekijänoikeudellisessa mielessä.
Teoskynnyksen vaatimukset vaihtelevat
Kuvataide, kaunokirjalliset aineistot, sävellykset ja näytelmät mielletään helpommin teoksiksi. Teoskynnys voi ylittyä myös esimerkiksi valokuvissa, tietokonepeleissä- ja ohjelmissa, sanastoissa, koreografioissa, taideteollisuuden tuotteessa, opetusmateriaaleissa tai vasta luonnosvaiheessa olevissa töissä. Vaatimukset voivat olla kuitenkin korkeammat ja omaperäisyyden on oltava huomattavaa. Yhtenä perusteluna on käytetty sitä, että jos käyttötarkoitus sanelee lopputuloksen pikemminkin kuin tekijän luova panos, ei kyseessä ole riittävän itsenäinen ja omaperäinen työ.
Tuomioistuin päättää
Teoskynnyksen ylittymisen määrittelee lopulta tuomioistuin, joka päättää saako yksittäistapauksessa kyseessä oleva työ tekijänoikeuden suojaa vai ei. Suomessa myös tekijänoikeusneuvosto antaa lausuntoja tekijänoikeuslakiin liittyvistä kysymyksistä. Lausunnot eivät oikeudellisesti sido tuomioistuinta, lausunnon pyytäjää eikä tämän vastapuolta, mutta niistä saa suuntaviivoja teoskynnyksen ylittymisestä ja lain tulkinnasta.
Jos teoskynnys ei ylity, työ voi jäädä kokonaan ilman tekijänoikeuden suojaa, ellei sitä suojata tekijänoikeuden lähioikeuden perusteella. Lähioikeuksia ovat muun muassa luettelon valmistajan oikeus, esiintyville taiteilijoille kuuluvat oikeudet ja kuvatallenteen tuottajan oikeus. Jokin muu aineettomien oikeuksien suojamuoto voi myös tulla kysymykseen, mutta ne vaativat yleensä rekisteröintitoimenpiteitä eivätkä oikeudet synny automaattisesti kuten tekijänoikeus.
Kansainvälinen tekijänoikeus
Tekijänoikeudessa on useita kansainvälisiä sopimuksia, jotka velvoittavat niihin liittyneet maat järjestämään tekijänoikeussuojan myös toisesta sopimusvaltiosta peräisin oleville teoksille.
EU:ssa tekijän taloudelliset oikeudet on osin harmonisoitu, ja EU:n tekijänoikeusdirektiiveissä on säädetty osin korkeampi suoja kuin kansainvälisissä sopimuksissa. Sen sijaan moraalisia oikeuksia, joita ovat muun muassa tekijän nimen ilmoittaminen teoksen yhteydessä ja kielto muuttaa teosta sen kirjallista tai taiteellista arvoa loukkaavasti, koskevia sääntöjä ei ole yhtenäistetty. Niissä voi olla eroja eri EU-maiden välillä, eikä kaikissa EU-maissa ole moraalisia oikeuksia.
Ulkomaiset teokset saavat yleensä Suomen tekijänoikeuslain tasoista suojaa Suomessa edellyttäen, että esimerkiksi suoja-aika on edelleen voimassa. Vastaavasti Suomessa tekijänoikeudellista suojaa saavaa teosta suojataan myös toisissa EU-maissa näiden maiden lakien mukaan. Suojaa saa myös EU:n ulkopuolella, jos kyseinen valtio on liittynyt kansainvälisiin sopimuksiin.
Maija Kärkäs
Päällikkö, Enterprise Europe Network
European IPR Helpdeskin yhteyshenkilö Suomessa