eJäsenkirjeen 3.9.2018 asiantuntija-artikkelit
Verotuksen päättymisaikoihin muutoksia
Toukokuun alusta on tullut voimaan säännökset jonka mukaan verovuoden 2018 verotuksesta lähtien verotus päättyy tuloverotuksessa verovelvolliskohtaisesti. Tarkoituksena on, että verotus päättyisi mahdollisimman pian sen jälkeen, kun ilmoittamisvelvollisuuden täyttämiselle määrätty aikaraja on päättynyt ja verovellisen verotus on toimitettu.
Verotuksen päättymiselle on kuitenkin entiset takarajat olemassa, jolloin verotus viimeistään päättyy. Yhteisöllä ja yhteisetuudella verotus päättyisi jatkossakin viimeistään 10 kuukauden kuluttua verovuoden päättymiskuukauden lopusta lukien. Muilla verovelvollisilla verotus päättyy seuraavan kalenterivuoden lokakuun viimeisenä päivänä. Tarkoituksen on parantaa verotuksen reaaliaikaisuutta.
Verovelvolliskohtainen verotuksen päättyminen yhteisöllä
Yhteisön jätettyä veroilmoituksen Verohallinnossa odotetaan veroilmoituksen virallisen viimeisen jättöpäivään ja sen jälkeen toimitetaan verotus. Yhteisö saa verotuksen toimittamisen jälkeen verotuspäätöksen, jossa on mainittu päivänmäärä, milloin yhteisön verotus tulee päättymään. Verotuksen päättymispäivä on muutama viikko eteenpäin verotuspäätöksen tekemisestä. Verovelvollisella on siihen asti aikaa täydentää tai korjata verotuksen tietoja. Jos näitä tietoja korjataan, Verohallinto lähettää uuden verotuspäätöksen, jossa on mainittu uusi verotuksen päättymispäivä. Kun ei enää uusia tietoja ilmene, verotus päättyy tuona ilmoitettuna päivänä.
Verohallinto voi myös itse jatkaa säännönmukaista verotusta verotuspäätöksessä ilmoitetun päättymispäivän jälkeen. Verovelvolliselle on tästä ilmoitettava ennen verotuspäätöksessä mainittua verotuksen päättymispäivää. Verotus päättyy tässäkin tilanteessa sitten uudessa verotuspäätöksessä mainittuna päivänä Verohallinto ei voi jatkaa säännönmukaista verotusta kuitenkaan säädetyn viimeisen takarajan yli.
Täydentävä verotuspäätös
Verotuksen päätyttyä verotukseen haetaan muutosta oikaisuvaatimuksella oikaisulautakunnalta, kuten tälläkin hetkellä tapahtuu. Jos oikaisuvaatimus koskee sellaista tuloa, vähennystä tai muuta tietoa jota ei ole aikaisemmin sen vuoden verotuksessa ilmoitettu eli verotuspäätöksessä eivät nämä tiedot ole olleet mukana, Verohallinto antaa tässä tilanteessa ratkaisun ja asia ei etene oikaisulautakuntaan. Verohallinto tekee tässä uudessa menettelyssä aina sen ensiasteen asiaratkaisun eli verotuspäätöksen. Verohallinnon päätöksen jälkeen voidaan tehdä oikaisuvaatimus oikaisulautakuntaan.
Mihin kaikkeen tämä vaikuttaa
Verotuksen nykyistä aikaisempi päättyminen aikaansaa jäännösveron tai veronpalautuksen maksupäivän aikaistumisen. Jäännösveron eräpäivät ajoittuvat verotuksen päättymiskuukautta toisena seuraavan kuukauden alkuun. Verotuksen muutoksenhakuaika alkaa myös aikaisemmin tämän muutoksen johdosta. Verotuksen tahdonvaltaiset vaatimukset (poistot, verotusperusteiset varaukset ym.) on tehtävä verotuksen päättymiseen mennessä. Tahdonvaltaisten vaatimusten tekoaika lyhenee muutoksen johdosta.
Jukka Koivumäki
Veroasiantuntija
Helsingin seudun kauppakamari
Muista ainakin nämä rekrytoinnissa
Ennen kuin työnantaja ryhtyy uuden työntekijän palkkaamiseen, on hyvä muistaa muutama rekrytointiin liittyvä asia.
Työpaikkailmoituksesta
Työnantajalla on tasa-arvolain mukaan velvollisuus edistää tasa-arvoa ja pyrkiä siihen, että avoimiin tehtäviin hakeutuisi sekä naisia että miehiä. Työpaikkailmoitus ei saa olla syrjivä eikä tasa-arvolain tai yhdenvertaisuuslain vastainen. Työnantaja ei voi esimerkiksi vaatia suomen kansalaisuutta, suomen äidinkieltä tai täydellistä suomen kielen taitoa, jos työ ei tosiasiassa niitä edellytä, vaan riittävän sujuvalla suomella pärjää.
Työnantajan täytyy ilmoittaa vapautuvista työpaikoista työpaikan yleisen käytännön mukaisesti, jotta myös osa-aikaisilla ja määräaikaisilla työntekijöillä on samat mahdollisuudet hakea niitä kuin vakituisilla ja kokoaikaisilla työntekijöillä.
Työnhakijasta kerättävät tiedot
Työnantaja saa kerätä työnhakijasta vain tarpeellisia tietoja. Esimerkiksi perhesuhteita koskevat tiedot eivät yleensä ole tarpeen vielä työnhakuvaiheessa, vaikka myöhemmin työsuhteen aikana työnantaja saattaa niitä tarvitakin esimerkiksi perhevapaiden vuoksi. Tiedot kerätään ensisijaisesti työnhakijalta itseltään tai muualta yleensä hänen suostumuksellaan. Jos työnantaja hankkii työnhakijan luottotiedot laissa määriteltyjen edellytysten täyttyessä, työnhakijalla tulee ilmoittaa luottotietojen selvittämisestä sekä siitä, mistä tiedot hankitaan.
Jos työnantajalla on vähintään 30 työntekijää, tulee yhteistoimintaneuvotteluissa käydä läpi yleiset periaatteet siitä, mitä tietoja työnhakijasta työhönoton yhteydessä kerätään ja millaisia periaatteita ja menetelmiä työhönotossa noudatetaan. Työnhakijan henkilötietoja saa säilyttää vain niin kauan kuin säilyttämiselle löytyy lainmukainen peruste.
Ulkomaalaisen työntekijän osalta työnantajan pitää varmistaa, että työntekijällä on oleskelulupa tai että hän ei sellaista tarvitse.
Kenelle pitää tarjota työtä ensin
Ennen uuden työntekijän palkkaamista työantajan tulee selvittää, täytyykö työtä tarjota ensin jo työsuhteessa olevalle tai irtisanotulle työntekijälle. Työnantaja voi lomauttaa työntekijän tuotannollisilla ja taloudellisilla irtisanomisperusteilla tai työn tilapäisen vähentymisen perusteella. Jos muuta työntekijälle sopivaa työtä on tarjolla, sitä tulee tarjota ensin lomautetulle työntekijälle ennen uuden työntekijän palkkaamista. Vastaavasti jos työnantaja on irtisanomassa työntekijää tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteilla, pitää muistaa työn tarjoamis- ja koulutusvelvollisuus. Työnantaja ei voi siten palkata uutta työntekijää tarjoamatta työtä ensin irtisanomisuhan alaiselle työntekijälleen, joka pystyisi työtä tekemään suoraan tai kohtuullisen koulutuksen jälkeen.
Työnantajalla on velvollisuus tarjota osa-aikaisille työntekijöilleen heille sopivaa työtä sekä järjestettävä tarvittaessa työn edellyttämää kohtuullista koulutusta. Työnantajan pitää tarjota oma-aloitteisesti työtä tehtävään sopiville osa-aikatyöntekijöille tai osoittaa, miksi työtä ei ole voitu tarjota. Jos työntekijä ei ole kiinnostunut lisätyötunneista esimerkiksi siksi, että osa-aikatyö perustuu osittaiseen hoitovapaaseen, ei lisätyötä yleensä tarvitse tarjota.
Myös tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä irtisanotut, takaisinottovelvollisuuden piirissä olevat työntekijät tulee muistaa ennen kuin työnantaja voi palkata samoihin tai samankaltaisiin töihin uutta työntekijää. Takaisinottovelvollisuusaika on työsuhteen kestosta riippuen neljä tai kuusi kuukautta, ja myös mahdolliset poikkeavat työehtosopimusmääräykset on hyvä tarkistaa.
Perhevapaalla, opintovapaalla tai vuorotteluvapaalla olevilla ja asevelvollisuutta tai siviilipalvelusta suorittavilla työntekijöillä on oikeus palata vapaan jälkeen ensisijaisesti entiseen työhönsä.
Kunhan määräaikaisuuden perusteet ovat kunnossa, määräaikaisessa työsuhteessa olevalla työntekijällä ei ole etusijaa uuteen työsuhteeseen. Työsuhdetta ei saa kuitenkaan jättää uusimatta syrjivillä perusteilla kuten työntekijän raskauden vuoksi. Määräaikaisen työntekijän työsuhteen uusiminen tai vakinaistaminen tarkoittaa uuden työntekijän palkkaamista.
1.7.2018 tulee voimaan lakimuutos, jonka mukaan työnantaja voi tehdä oppisopimukseen perustuvan määräaikaisen työsopimuksen lisätyön tarjoamisvelvollisuuden tai takaisinottovelvollisuuden estämättä.
Kati Mattinen
Lakimies
Helsingin seudun kauppakamari
Yritysten tulisi ottaa kaikki hyöty irti vapaakauppasopimuksista
Suomalaiset yritykset osaavat hyödyntää suhteellisen hyvin EU:n vapaakauppasopimusten tuomia hyötyjä, mutta parantamisen varaa on vielä varsinkin kone- ja laitesektorilla. Erityisesti pienet ja keskisuuret yritykset hyötyisivät vapaakauppasopimusten tuomista eduista ja saisivat toivottua kilpailuetua. Kauppasopimukset alentavat useimpien tuotteiden tullit joko nollaan tai huomattavasti alle WTO:n yleisen tason.
EU:n komissio tekee kesällä 2018 kyselyn EU:n vapaakauppasopimusten alkuperäsäännöistä ja online-työkalun toimivuudesta. Vapaakauppasopimuksia ja niiden tuomia hyötyjä käsiteltiin 7.6.2018 Keskuskauppakamarin kauppaprosessiryhmässä.
EU:lla ja Suomella sen osana on kauppasopimus noin 70 maan kanssa, mukaan lukien Kanada, Etelä-Korea ja Sveitsi. Sopimusten Japanin, Singaporen ja Vietnamin kanssa on määrä tulla voimaan ensi vuonna. Myös EU:n ja Meksikon välisen sopimuspäivityksen voimaantuloa valmistellaan ja muun muassa Indonesian, Chilen ja Mercosurin kanssa neuvottelut kauppasopimuksesta ovat parhaillaan käynnissä.
Tullialennusten hyödyntämiseksi tuotteen on täytettävä kolme ehtoa:
- Vientituote sisältyy EU:n kauppasopimukseen. Yleisesti ottaen EU:n uusimmat kauppasopimukset kattavat lähes kaikki teollisuus- ja maataloustuotteet sekä elintarvikkeet.
- Tuote on EU:n tai sopimuskumppanimaan alkuperää. Se on toisin sanoen kokonaan tuotettu tai riittävästi jalostettu joko EU:ssa tai sopimuskumppanimaassa.
- Tuotteen mukana on alkuperäselvitys.
“Suomen viennissä hyödynnetään tavarakaupan tullialennuksia suhteellisen hyvin. Suomesta vietäessä yritykset hyödyntävät noin 75 prosenttia tullialennuksista, mikä vastaa kutakuinkin EU:n keskiarvoa. Luvut ovat kuitenkin ainoastaan suuntaa-antavia”, kertoo ulkoministeriön markkinoillepääsy-yksikön kaupallinen neuvos Heli Siikaluoma.
Siikalouoman mukaan tullialennusten käyttöaste vaihtelee merkittävästi sopimus- ja sektorikohtaisesti. Esimerkiksi EU:n ja Etelä-Korean välisen vapaakauppasopimuksen osalta kone- ja laitesektorin etuuksien käyttöaste on ollut Suomen kohdalla suhteellisen alhainen.
“Jos vapaakauppasopimuksia ei käytetä, yrityksiltä jää saamatta merkittäviä tullialennusten tuomia säästöjä”, huomauttaa Siikaluoma.
Vapaakauppasopimukset hyödyttävät yrityksiä paljon myös muulla tavoin kuin tullialennuksin. Ne avaavat uusia mahdollisuuksia tarjota palveluja sekä tuovat oikeudellista toimintavarmuutta yrityksille, kun toimintaympäristö ei voi ennakoimattomasti muuttua syrjivämmäksi. “Sopimuksilla myös sujuvoitetaan työvoiman liikkuvuutta eli yritys voi esimerkiksi helpommin lähettää työvoimaansa sopimusmaahan. Myös julkisiin hankintakilpailuihin osallistumista helpotetaan sekä pyritään vähentämään tavaroiden tarpeetonta päällekkäistä testausta ja sertifiointia”, painottaa Siikaluoma.
Yritysten kannattaa tutustua vapaakauppasopimusten tuomiin hyötyihin
Kauppaprosessiryhmän puheenjohtaja Päivi Pietarinen Vaisala Oyj:stä rohkaisee yrityksiä tutustumaan Tullin sivuilla olevaan informaatioon vapaakauppasopimuksista ja tullietuuksista sekä seuraamaan tilannetta esimerkiksi lukemalla Tullin tiedotteita. EU:lla on sopimuksia noin 70 maan kanssa, joten mahdollisuus tulliedun hyödyntämiseen voi tuoda yritykselle huomattavaa kilpailuetua useilla markkinoilla tai vastaavasti vaikuttaa kustannuksia alentavasti hankintoja suunniteltaessa.
“Myös pienten ja keskisuurten yritysten, joilla voi olla hyvinkin spesifinen tuote, markkinakohde tai hankintakanavat, olisi hyvä tutustua vapaakauppasopimusten tuomiin hyötyihin. Vapaakauppasopimusten tutkiminen ja hyödyntäminen vaativat jonkin verran vaivannäköä, mutta yritys myös hyötyy sopimuksista monella eri tavalla. Esimerkkeinä hyödyistä voidaan mainita alentuneet kulut, imagotekijät jne.” Pietarinen toteaa.
Miten ulkoministeriö voi auttaa yrityksiä vapaakauppasopimusten hyödyntämisessä?
Ulkoministeriö tarjoaa tietoa käynnissä olevista sopimusneuvotteluista ja aikatauluista, jotta yritykset voivat varautua sopimusten voimaantuloon. Tietoa on tarjolla muun muassa sekä ulkoministeriön että kansainvälisen kaupan aikakauslehti Kauppapolitiikan verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavilla.
Mikäli sopimuksen hyödyntämisessä on ongelmia, ulkoministeriö auttaa niiden ratkaisemisessa. Yritykset voivat olla yhteydessä suoraan ulkoministeriön Taloudellisten ulkosuhteiden osastolle markkinoillepääsy-yksikköön, neuvoo Siikaluoma.
EU:n vapaakauppasopimusten alkuperäsääntöihin liittyvä kysely ja online-työkalun testaus
EU:n vapaakauppasopimusten tuomien hyötyjen käytössä on vielä parannettavaa. EU:n komissio on tehnyt kyselylomakkeen, jonka avulla kerätään yksityiskohtaisia tietoja mahdollisista kysymyksistä, jotka vaikuttavat EU:n vapaakauppasopimusten etuuskohteluun liittyviin alkuperäsääntöihin.
Euroopan komissio selvittää mahdollisuutta luoda online-työkalu, joka auttaisi kaupallisia toimijoita ymmärtämään kriteerit, jotka on täytettävä, jotta EU:n vapaakauppasopimusten tarjoamista etuuskohtelusta voidaan hyötyä. Työkalun testiversiota täydentää kyselylomake, jonka avulla pyritään selvittämään ne alkuperäsääntöihin liittyvät kysymykset, joita viejät kohtaavat.
Kutsumme sinut vastaamaan alkuperäsääntöjä koskevaan kyselyyn ja verkkotyökalun testiversioon Market Access Database ‑tietokannan kautta. Linkki on voimassa 31. heinäkuuta 2018 asti.
Lisätietoa vapaakauppasopimuksista yrityksille:
Ulkoministeriö
- Ohje yrityksille kauppasopimusten tullialennusten hyödyntämiseksi (på svenska: Hur dra nytta av handelsavtal?, in English: How to take advantage of EU trade agreements)
- Ulkoministeriön esite: EU:n kauppasopimukset hyödyttävät suomalaisyrityksiä
Tulli
- Kattavammat kuvaukset tullietuuskohtelusta
- Euroopan komission kauppapolitiikan pääosasto (DG Trade)
- Ajankohtaista tietoa EU:n kauppasopimuksista
Markkinoillepääsytietokanta
- Markkinoillepääsytietokannassa on hyödyllistä tietoa yrityksille, jotka vievät tavaroita EU:n ulkopuolisiin maihin. Tietokannasta löytyy muun muassa yli 120 maan osalta tietoja tullitasoista ja tullaukseen tarvittavista asiakirjoista ja alkuperäsäännöistä sekä kaupan esteistä. Markkinoillepääsytietokantaan on lisätty yrityksille suunnattua tietoa EU:n ja Kanadan välisestä CETA-sopimuksesta.
Anne Hatanpää
Kv. asiantuntija
Keskuskauppakamari
Pääomavastike
Pääomavastikkeita ovat korjaus- ja rahoitusvastikkeet. Näitä vastiketuloja käytetään lainojen pääoman takaisinmaksuun tai lyhentämiseen sekä korko- ja muihin rahoitusmenoihin.
Yhtiössä voidaan periä samanaikaisesti useita eri pääomavastikkeita lainojen hoitoa varten. Kullakin katetaan vain kyseiseen vastikkeeseen kohdistuvia tapahtumia.
Yhtiö voi aika ajoin tarjota mahdollisuutta, jossa osakkeenomistaja voi maksaa koko rahoitus (pääoma) vastikkeen kerralla. Pääomavastike tyypillisesti kerätään kuukausittain hoitovastikkeen yhteydessä.
Saajan kirjanpidossa
Kirjanpidossa seurataan kutakin vastiketta erikseen sekä siihen liittyviä tapahtumia.
Yhtiökokouksen päätöksellä tai jos yhtiökokous on antanut hallitukselle valtuudet päättää pääomavastikkeen rahastoinnista ennen tilikauden päättymistä, kirjataan saatu pääomavastike rahoitustuotoista siirtokirjauksella taseen omaan pääomaan, muut rahastot, lainanlyhennysrahasto.
Rahastointipäätöstä ei voi tehdä siis enää tilinpäätösyhtiökokouksessa tilikauden päätyttyä.
Kirjanpitolautakunnan yleisohjeessa asunto-osakeyhtiöiden ja muiden keskinäisten kiinteistöyhtiöiden kirjanpidosta, tilinpäätöksestä ja toimintakertomuksesta 1.2.2017 on esitetty tuloslaskelman kohta Rahoitustuotot- ja kulut. Tässä rahastoitava osuus esitetään omana rivinään oikaisueränä rahastoidut vastikkeet sekä rahastoidut osuudet.
Osakkaiden maksamat suoritukset, jotka rahastoidaan pääomasijoituksina, eivät saa vaikuttaa yhtiön tilikauden tulokseen.
Rahastointia voidaan käyttää vain, jos hanke jota varten laina on nostettu aktivoidaan taseeseen.
Lainaosuuslaskelma
Jos yhtiön osakkaalla on oikeus suorittaa osuutensa lainoista, lainaosuudesta laadittava sovitulle maksuhetkelle lainaosuuslaskelma. Lainanosuuslaskelmien ja ‑suoritusten oikeellisuuden varmistamiseksi lainaosuuskirjanpito on suositeltavaa hoitaa omana osakirjanpitonaan.
Lainaosuuslaskelmasta löytyy Kirjanpitolautakunnan yleisohjeesta 1.2.2017 asunto-osakeyhtiöiden ja muiden keskinäisten kiinteistöyhtiöiden kirjanpidosta, tilinpäätöksestä ja toimintakertomuksesta esimerkki liitteestä 7
Maksavan kirjanpidossa
Yhtiövastikkeiden yhteydessä mahdollisesti perittävät asunto- tai kiinteistöyhtiön omaan pääoman kirjattavat rahastosuoritukset eivät ole vastikkeita vaan pääomasijoituksia, jotka ovat osa näiden osakkeiden hankintamenoa. Näitä ei siten voi vähentää vuosikuluina vaan ne kirjataan ko. osakesarjan hankintamenon osaksi.
Jos yhtiö ei rahastoi pääomavastikkeita, kirjataan ne vuosikuluina vastikkeisiin.
Isännöitsijältä saat tiedon siitä, onko vastikkeet tuloutettu vai rahastoitu. Kirjaus maksajan kirjanpidossa riippuu veloittavan yhtiön tavasta käsitellä pääomavastike.
Teija Kerbs
Kirjanpidon asiantuntija
Helsingin seudun kauppakamari
Erilajiset osakkeet osakeyhtiössä
Osakeyhtiölain mukainen pääsääntö on, että kaikki osakkeet tuottavat yhtiössä yhtäläiset oikeudet. Tämä tarkoittaa sitä, että osakkeilla on yhtäläinen oikeus yhtiön varojenjaossa eli osingonjaossa ja pääoman palautuksessa. Lisäksi osakkeilla on yhtäläinen äänioikeus yhtiökokouksessa päätettäessä yhtiökokoukselle kuuluvista asioista.
OYL 3 luvun 1 §:ssä säädetään erilajisista osakkeista. Lainkohdan mukaan yhtiön yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä, että yhtiössä on tai voi olla oikeuksiltaan tai velvollisuuksiltaan toisistaan poikkeavia osakkeita. Tällöin yhtiöjärjestyksestä on käytävä ilmi osakkeiden väliset erot.
Erilajisia ovat osakkeet, jotka:
1) poikkeavat toisistaan osakkeen tuottaman äänimäärän tai yhtiön varoja jaettaessa tuottaman oikeuden suhteen; taikka
2) muuten yhtiöjärjestyksessä määrätään erilajisiksi.
Osakkeiden erilajisuus voi ilmetä esimerkiksi siten, että eri osakelajeilla on erilainen oikeus jaettaessa yhtiön varoja tai sekä, että toisen osakelajin tuottama äänioikeus on suurempi kuin toisella osakelajeilla. On myös mahdollista, että osakkeella ei ole äänioikeutta laisinkaan, tai että osakkeelle ei jaeta varoja voitonjakona tai yhtiön purkautuessa. Erilajisuus ei synny kuitenkaan esimerkiksi tilanteessa, jossa osakkeisiin liittyvä äänestysrajoitus koskee samalla tavalla kaikkia osakkeita, eli esimerkiksi että kukaan osakkeenomistaja ei saa äänestää yhtiökokouksessa tiettyä äänimäärää suuremmalla osuudella (äänileikkuri).
Käyttötilanteita
Osakkeiden erilajistaminen voi olla järkevää esimerkiksi tilanteessa, jossa yhtiön omistaja haluaa sitouttaa työntekijöitä antamalla osakkeita, jotka ovat erilajisia siten, että yhtiössä tosiasiallinen päätösvalta säilyy yhtiön pääomistajalla. Erilajisia osakkeita voidaan myös antaa sijoittajille, jotka ovat oikeutettuja yhtiön varoihin, mutta heidän päätöksentekovaltaansa on rajoitettu osakkeiden tuottaman äänimäärän rajoittamisella tai poistamisella. Erilajisia osakkeita käytetään myös tyypillisesti asianajo- ja konsultointitoimintaa harjoittavissa yhtiöissä ja lääkäriyhtiöissä, joissa osakkeet ovat erilajisia ns. kustannuspaikan mukaan. Tällöin kyseisen kustannuspaikan osakelajille maksetaan osinkoa kyseisen kustannuspaikan osakelajia koskevan yhtiöjärjestysmääräyksen mukaisesti.
Erilajisuudesta päättäminen
Koska osakkeiden erilajisuudesta määrätään yhtiöjärjestyksessä, edellyttää osakkeiden muuntaminen erilajisiksi yhtiöjärjestyksen muuttamista ja siis yhtiökokouksen päätöstä. Yhtiöjärjestyksen muuttaminen tulee tehdä määräenemmistöpäätöksellä, eli vähintään 2/3 annetuista äänistä ja kokouksessa edustetuista osakkeista. Yhtiöjärjestyksen muuttaminen edellyttää pääsääntöisesti niiden osakkeenomistajien suostumusta, joiden osakkeita muutos koskee.
Osakkeiden erilajisuudesta voidaan ottaa määräys yhtiöjärjestykseen myös yhtiötä perustettaessa.
Suunniteltaessa osakkeiden muuttamista erilajisiksi tulee ottaa huomioon muuntamisen mahdolliset verovaikutukset.
Muuntolauseke
Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä edellytyksistä ja menettelystä, joita noudattaen osakkeita voidaan muuntaa toisenlajisiksi (muuntolauseke). Yhtiön hallitus tai yhtiökokous eivät kuitenkaan voi määrätä perusteista, joilla muuntaminen voi tapahtua.
Muuntaminen on viivytyksettä ilmoitettava rekisteröitäväksi. Muuntaminen tulee voimaan, kun ilmoitus on rekisteröity.
Mika Lahtinen
Lakimies
Helsingin seudun kauppakamari