Epäselvä lasku tuli – pitääkö ihan oikeasti maksaa?
Yrityksissä, yhteisöissä ja säätiöissä vastaanotetaan edelleen paljon epämääräisiä kirjeitä ja laskuja, jotka ovat aiheettomia tai tarkemmin tarkasteltaessa saattavat osoittautua tarjouksiksi.
Epäselvä sopimus tai lasku
Suuri osa laskuista ja tarjouksista on toki aiheellisia. Mukaan mahtuu kuitenkin yhteydenottoja, joiden lähettäjien tarkoitusperät eivät välttämättä ole rehelliset, jolloin puhutaan niin sanotuista huijauslaskuista. Tyypillisesti näiden yhteydenottojen avulla pyritään saamaan yrityksen edustaja allekirjoittamaan epäedullinen ja epäselvä sopimus ilman kunnollista harkintaa, ja vastineena tarjottu palvelu on ollut hintaansa nähden erittäin suppea. Yrityksiin on lähetelty useiden tuhansien eurojen laskuja palveluista, joiden oikea arvo yritykselle on ollut siten hyvinkin kyseenalainen.
Edelleen kauppakamarin jäsenyritykset ovat raportoineet lisäksi muun muassa EU:hun viittaaviin tavaramerkki‑, VAT- tai muihin rekisteritunnustietokantoihin liittyvistä palveluista. Nimistä huolimatta kyseessä eivät ole olleet EU:n tai minkään muun virallisen toimijan rekisterit, vaikka ilmoituksissa ja verkkosivustoilla on tällainen vaikutelma luotu.
Puhelinmarkkinoinnissa puhelun ja tilausvahvistuksen sisältö saattaa poiketa toisistaan, eikä vastapuoli myönnä poikkeamaa puhelimessa puhutusta.
Mikäli yritys sitoutuu näihin palveluihin, voi niistä olla erittäin hankalaa päästä irti.
Mikä on huijauslasku?
Lainsäädännössä ei ole varsinaista määritelmää huijauslaskulle. Elinkeinonharjoittajien väliseen sopimusvapauteen kuuluu myös se, että myös huonoja sopimuksia saa tehdä. Mikäli kyseessä on kuitenkin niin sanottu rahastusyritys ja tarjottavan vastineen määrä pieni suhteessa hankintahintaan, puhutaan yleisesti huijauslaskusta tai epämääräisestä tarjouksesta.
Jos kyseessä on selkeästi yritys erehdyttää laskun saajaa, voi kyseessä olla rikos.
Miten sopimus sitten syntyy?
Jokaisen tarjousten ja laskujen kanssa tekemisissä olevan tulisi ymmärtää sopimuksen syntymekanismi. Mikäli kyseessä on lasku, jonka maksuvelvollisuutta ei ole aiemman sopimuksen perusteella, on lasku aiheeton ja se tulee lähtökohtaisesti reklamoida. Jos kyseessä on tarjous, syntyy varsinainen sopimus, kun tarjoukseen on annettu hyväksyvä yksiselitteinen vastaus.
On myös hyvä muistaa oikeustoimilain 33 §, jonka mukaan ”oikeustointa, jota muuten olisi pidettävä pätevänä, älköön saatettako voimaan, jos se on tehty sellaisissa olosuhteissa, että niistä tietoisen olisi kunnian vastaista ja arvotonta vedota oikeustoimeen ja sen johon oikeustoimi oli kohdistettu, täytyy olettaa niistä tietäneen”. Erehdyttäminen voi siis johtaa sopimuksen pätemättömyyteen.
Kannattaa siis kiinnittää erityistä huomiota siihen, onko esimerkiksi epämääräinen osoitetietojen tarkistuskirje tarkalleen ottaen tarjous, jonka palauttamisella ja yhteystietojen antamisella itse asiassa sitoudutaan kalliiseen ja pitkäkestoiseen palveluun, josta ei ole yritykselle käytännössä hyötyä.
Toimintaohjeita huijauslaskujen ja epäselvien tarjousten varalle
- Keskitä hankinnat tietyille henkilöille ja varmista menettelytavat. Mieti, mitä palveluita yritys oikeasti tarvitsee.
- Älä sitoudu puhelimessa tilauksiin. Vaadi tilauksista aina kirjallinen tarjous, jossa on mukana sopimusehdot.
- Tutustu ehtoihin huolellisesti ja varmista, että ymmärrät ehdot. Epäselvissä tilanteissa kysy lisätietoja/tarkennusta ja käytä asiantuntijaa. Laskun tulee perustua aina sopimukseen.
- Ristiriitatilanteissa pyydä kirjallisesti mahdollinen nauhoite käydyistä puhelinkeskusteluista. Mikäli et saa nauhoitetta, ota yhteyttä tietosuojavaltuutettuun.
- Käytä tarvittaessa aikaa laskun todenperäisyyden varmistamiseen ja lähettäjän taustojen selvittämiseen. Huomaa, että luotettavalta vaikuttava nettisivu ei ole välttämättä sitä, miltä se näyttää.
- Mikäli laskussa viitataan tilaukseen/sopimukseen, tulee tilauksen/sopimuksen olla tehty pätevästi ja sopimusehtojen olla käytettävissä.
- Reklamoi välittömästi ja todisteellisesti (kirjallisesti) laskun lähettäjälle laskussa mainittuun osoitteeseen, että palvelua tai tuotetta ei ole tilattu. Näin ollen sopimusta ei ole syntynyt, minkä vuoksi lasku on aiheeton, eikä sitä tulla maksamaan. Dokumentoi käyty kirjeenvaihto.
- Älä soita laskussa mahdollisesti mainittuun asiakaspalvelunumeroon, käytä sähköpostia.
- Jos saat laskusta maksukehotuksen, tee vastaava ilmoitus myös siitä kirjallisesti ja ota ilmoituksestasi itsellesi kopio.
- Jos saat perintätoimistolta perintäkirjeen, tee vastaava ilmoitus myös siitä kirjallisesti perintätoimistolle. Ilmoita, ettei sinulla ole sopimussuhdetta laskuttajan kanssa ja että lasku on aiheeton. Liitä perintätoimistolle menevään kirjeeseen myös jäljennökset laskuttajalle lähettämistäsi ilmoituksista.
- Jos saat perintäkirjeen, jossa uhataan maksuhäiriömerkinnällä, voit tarkistaa Suomen Asiakastieto Oy:stä, onko heillä yhteistyösopimusta kyseisen perintätoimiston kanssa ja rekisteröikö se maksuhäiriötietoja ilmoituksen perusteella.
- Yhdistyksen tai säätiön kerätessä rahaa, huomioi, että yhdistyksellä tai säätiöllä pitää olla poliisin myöntämä rahankeräyslupa.
- Mikäli sopimus on tehty elinkeinonharjoittajien välillä, tulee maksulle saada vastiketta. Usein on ostajan kannalta järkevää vaatia palvelua ensin ja maksaa vasta sitten.
- Epäselvissä tilanteissa jäsenen kannattaa ottaa yhteyttä kauppakamarin lakimieheen.
- Tee tarvittaessa tutkintapyyntö poliisille. Usein saman lähettäjän lähettämiä epäilyttäviä laskuja on lähetetty poliisille jo aiemmin.
Lakimies Mika Lahtinen
Helsingin seudun kauppakamari
Hyödyt irti vapaakauppasopimuksista
Vapaakauppasopimukset ovat yksittäisten valtioiden tai niiden ryhmittymien välisiä sopimuksia, joissa sovitaan erilaisista kaupankäyntiä edistävistä toimista ja esteiden purkamisesta. Tällaisia ovat mm. tullien ja vientirajoitusten poistaminen tai niiden merkittävä laskeminen, palvelukaupan ja tullimenettelyjen helpottaminen, markkinoillepääsyä koskevien sääntöjen yhdenmukaistaminen tai poistaminen, investointien edistäminen ja erimielisyyksien sopiminen. Vapaakauppasopimuksia on solmittu ympäri maailman, ja ne poikkeavat toisistaan kattavuudeltaan.
EU:n vapaakauppasopimukset
EU on maailman kauppapolitiikassa merkittävä tekijä, ja sen intressit ovat maailmanlaajuiset. Kauppapolitiikkaa tehdään kahdella tasolla, kun kahdenvälisten ja alueellisten vapaakauppasopimusten lisäksi maailman kauppajärjestö WTO:ssa kehitetään monenvälistä järjestelmää. WTO-neuvottelut ovat kuitenkin pitkittyneet, ja alueellisten ja kahdenvälisten sopimusten merkitys on kasvanut. EU:lla on yksinomainen toimivalta kauppapolitiikassa, eli jäsenmaat eivät voi säätää kansallisia kauppapoliittisia normeja eivätkä tehdä sopimuksia keskenään tai EU:n ulkopuolisten maiden kanssa.
EU:lla on kahdenvälisiä vapaakauppasopimuksia noin kuudenkymmenen maan kanssa, ja neuvottelut ovat käynnissä usean muun maan tai alueen kanssa, kuten Mercosur, Indonesia ja investointisopimusten osalta Kiina. Tavoitteena on, että Japanin kanssa poliittisella tasolla päätetty sopimus saataisiin voimaan viimeistään 2019. Neuvottelut Australian ja Uuden-Seelannin kanssa on tarkoitus aloittaa pian. EU:n kauppapolitiikasta, sopimuksista ja neuvotteluista Suomen kannalta löytyy lisätietoa ulkoministeriön sivuilta http://formin.finland.fi/Public/default.aspx?nodeid=49306&contentlan=1&culture=fi-FI Ks. lisää EU:n vapaakauppasopimuksista ja niihin liittyvistä julkisista kuulemisista sivuilta http://ec.europa.eu/trade/policy/countries-and-regions/negotiations-and-agreements/
http://www.consilium.europa.eu/en/policies/trade-policy/trade-agreements/ ja http://trade.ec.europa.eu/consultations/
Ensimmäisen ns. uuden sukupolven vapaakauppasopimuksen EU solmi Etelä-Korean kanssa. Sopimusta on sovellettu väliaikaisesti heinäkuusta 2011 alkaen, ja se on vilkastuttanut huomattavasti Suomen ja Etelä-Korean välistä kauppaa.
EU:n ja Kanadan välistä vapaakauppasopimusta (CETA, Comprehensive Economic and Trade Agreement) on sovellettu syyskuusta 2017 lähtien. Se poistaa osin portaittain tullit kaikilta teollisuustuotteilta, joiden alkuperä on Kanada tai EU-jäsenmaa. EU ja Kanada ovat myös sopineet hyväksyvänsä toistensa antamat niin kutsutut vaatimustenmukaisuustodistukset useille tuotteille, kuten sähkö- ja elektroniikkalaitteille, mikä vähentää tuotteille tehtävien testien määrä.
Edellytykset tullietuuksien saamiselle
EU:n vapaakauppasopimusten mukaisia tullietuja saadakseen yrityksen vientituotteen on sisällyttävä kauppasopimukseen ko. maan kanssa. EU:n markkinoillepääsytietokannasta (Market Access Database) http://madb.europa.eu/madb/indexPubli.htm voi tuotteen tullinimikkeellä tarkistaa, kuuluuko tuote vapaakauppasopimuksen piiriin ja mikä sen tullitaso on. Apua tullinimikkeen selvittämiseen voi saada Tullin nettisivuilta tai Tullineuvonnasta http://tulli.fi/yritysasiakkaat/vienti/nimikkeen-ilmoittaminen tai TARIC-tietokannasta https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/calculation-customs-duties/what-is-common-customs-tariff/taric_en
Edellytyksenä on myös, että tuote on joko kokonaan tuotettu tai ”riittävissä määrin valmistettu” EU:ssa tai sopimuskumppanimaassa. Ns. kumulaation perusteella myös eräille muiden maiden tuotteille voidaan myöntää vastaava tullietuuskohtelu. EU:n kauppasopimusten luetteloista löytyy riittävästä valmistusasteesta yksityiskohtaiset säännöt. EU:ssa kuin ollaan, niin EU:n alueelta Suomeen tuodut raaka-aineet rinnastetaan siis suomalaisiin raaka-aineisiin, eli molemmat lasketaan EU-alkuperäisiksi.
Tuotteen alkuperä pitää pystyä todistamaan. Yleensä jos tuotteen arvo on enintään 6000 euroa, voi viejä itse täydentää kauppalaskua lausekkeella, jossa ilmoitetaan tuotteen olevan peräisin Suomesta/EU:sta. Jos toimitus on yli 6000 euron arvoinen, voi Tullia pyytää vahvistamaan EUR.1.-tavaratodistuksen tuotteen alkuperästä (paitsi Etelä-Korean viennissä). Tyhjiä EUR.1‑tavaratodistuslomakkeita myy Grano Oy:n verkkokauppa KopiStore (www.kopistore.fi, Tullin lomakkeet), ja todistuksen voi lähettää mihin tahansa Tullin toimipaikkaan vahvistettavaksi. Jos vienti on toistuvaa, voi hakeutua valtuutetuksi viejäksi, jolloin viejä voi itse laatia määrämuotoisen alkuperäilmoituksen (kauppalaskuilmoitus) tuotteen etuuskohteluun oikeuttavasta alkuperästä.
Edellytyksenä etuuskohtelun saamiselle on tuotteen vieminen suoraan EU:sta sopimuskumppanimaahan siten, että tuote pysyy tullivalvonnassa kuljetuksen ja mahdollisen välivarastoinnin aikana.
Lisätietoa viennin etuuskohtelusta löytyy Tullin sivuilta http://tulli.fi/yritysasiakkaat/vienti/viennin-etuuskohtelut
Maija Kärkäs
päällikkö, Enterprise Europe Network
Lomakausi on alkanut
Lomakausi on meneillään, joten työnantajien on paikallaan palauttaa mieliin vuosilomalain viidennen luvun säännökset koskien loman antamista ja sen siirtämistä työkyvyttömyyden vuoksi.
Vuosiloman ansainta ja antaminen
Vuosilomalain perusteella työntekijä ansaitsee lomanmääräytymisvuoden 1.4.–31.3. aikana enintään 30 päivää vuosilomaa ja siitä 24 ensimmäistä päivää on kesälomaa ja loput talvilomaa. Työehtosopimuksen tai muun sopimuksen perusteella lomaa voi kertyä myös tätä enemmän. Kesäloma annetaan lomakaudella 2.5.–30.9. ja talviloma sen ulkopuolella ennen seuraavan lomakauden alkamista. Vuosiloma annetaan työnantajan määräämänä ajankohtana, elleivät työnantaja ja työntekijä sovi loman ajankohdasta vuosilomalain rajoissa. Työnantajan määrätessä loman ajankohdan, siitä on ilmoitettava työntekijälle viimeistään kuukautta ennen loman alkamista. Jos kuukauden ilmoitusajan käyttäminen ei ole mahdollista, loman ajankohta voidaan poikkeuksellisesti ilmoittaa myöhemmin, kuitenkin viimeistään kahta viikkoa ennen loman alkamista.
Ennen kuin työnantaja määrää loman ajankohdan, työntekijälle on varattava tilaisuus esittää asiassa oma mielipiteensä. Työntekijät voivat esimerkiksi merkitä toiveensa loman ajankohdista alustavaan lomalistaan ja työnantajan on mahdollisuuksien mukaan otettava työntekijöiden toiveet huomioon. Työnantajan on myös noudatettava tasapuolisuutta lomien antamisessa. Esimerkiksi tietylle työntekijälle ei voida antaa etusijaa lomailla tiettyyn aikaan joka vuosi, jos muutkin haluaisivat tällöin pitää lomaa, vaan suositut loma-ajankohdat voidaan myöntää työntekijöille vuorovuosina.
Ilman työntekijän suostumusta työnantaja ei saa määrätä vuosilomaa työntekijän äitiys- eikä isyysvapaan ajaksi. Jos vuosilomaa ei voida äitiys- tai isyysvapaan vuoksi antaa vuosilomalaissa säädetyissä aikarajoissa, loma saadaan antaa vielä kuuden kuukauden kuluessa vapaan päättymisestä. Muiden vapaiden osalta laissa ei ole rajoituksia ja vuosiloma tulisikin antaa myös vapailla oleville työntekijöille.
Vuosiloman jakamisesta ja ajankohdasta sopiminen
Lähtökohta on, että loma annetaan yhdenjaksoisena. Työnantaja ja työntekijä saavat kuitenkin sopia 12 arkipäivää ylittävän loman osan pitämisestä yhdessä tai useammassa jaksossa. Sopimalla myös lomakaudesta voidaan poiketa. Työnantaja ja työntekijä saavat nimittäin sopia vuosiloman sijoittamisesta ajanjaksolle, joka alkaa sen kalenterivuoden alusta, jolle lomakausi sijoittuu ja päättyy seuraavana vuonna ennen lomakauden alkua. Eli sopimalla 1.4.2017–31.3.2018 ansaittu vuosiloma voidaan pitää 1.1.2018–30.4.2019 välisenä aikana. 12 arkipäivää ylittävä osa lomasta voidaan pitää vielä 30.9.2019 mennessä, ellei ole sovittu loman säästämisestä säästövapaisiin.
Enintään kolmen päivän vuosilomaa tai sen osaa ei saa ilman työntekijän suostumusta antaa niin, että lomapäivä sattuisi työntekijän vapaapäivälle. Jos työntekijä itse haluaa pitää vuosilomaa osissa, työnantaja voi edellyttää, että yhteensä kuuteen vuosilomapäivään sisältyy yksi lauantai. Mitään ”lauantaisääntöä” vuosilomalaissa ei kuitenkaan ole. Lomapäivien on oltava tiedossa etukäteen eli jos halutaan, että lauantai kuluttaa vuosilomaa, vuosiloma tulee olla myös merkittynä lauantaille. Työneuvoston lausunnon (TN 1472–17) mukaan työnantajalla tulisi olla kirjallinen suostumus työntekijältä enintään kolmen vuosilomapäivän sijoittamisesta lauantain yhteyteen. Esimerkiksi työnantajan intranetissä olevaa ohjeistusta lauantaisäännöstä ei voida pitää riittävänä, vaan tarvitaan työntekijän nimenomainen suostumus.
Jos työntekijän työsuhde päättyy ennen kuin hänellä on ollut oikeus pitää vuosilomaa, työnantaja ja työntekijä saavat sopia, että työntekijä pitää työsuhteen päättymiseen mennessä ansaittavan vuosiloman ennen työsuhteen päättymistä.
Työkyvyttömyys vuosiloman alkaessa ja aikana
Työntekijällä on oikeus vuosiloman siirtoon silloin, kun hän on vuosilomansa tai sen osan alkaessa tai aikana synnytyksen, sairauden tai tapaturman vuoksi työkyvytön. Vuosiloman saa siirtää myös silloin, jos tiedetään, että työntekijä joutuu lomansa aikana sellaiseen sairaanhoitoon tai muuhun siihen rinnastettavaan hoitoon, jonka aikana hän on työkyvytön. Kun työntekijä sairastuu ennen loman alkamista, hänellä on oikeus siirtää kaikki ne lomapäivät, jotka sijoittuvat sairausjaksolle. Jos työntekijä sairastuu loman aikana, hänellä on pyynnöstään oikeus saada siirretyksi vuosilomaan sisältyvät kuusi lomapäivää ylittävät työkyvyttömyyspäivät. Nämä niin sanotut omavastuupäivät eivät saa vähentää työntekijän oikeutta neljän viikon vuosilomaan eli käytännössä säännöstä sovelletaan vain silloin, kun lomaa on ansaittu yli 24 päivää. Omavastuupäivät voivat kulua myös yksittäisinä päivinä ja niitä voi kertyä sekä kesä- että talvilomalta. Työntekijän ollessa työkyvytön ensin viiden lomapäivän ajan kesälomallaan ja sitten yhden lomapäivän ajan talvilomallaan, kuluu yhteensä kuusi omavastuupäivää ja mikäli työkyvyttömyys talviloman aikana edelleen jatkuu, voi työntekijä siirtää omavastuuajan yli menevät lomapäivät.
Siirto-oikeus koskee lakisääteistä vuosilomaa, myös säästövapaata. Se ei koske 30 päivää pidempää esimerkiksi työehtosopimukseen perustuvaa vuosilomaa. Lähtökohta on, että lomarahavapaat eivät siirry työkyvyttömyyden vuoksi, ellei niin ole erikseen sovittu. Tämä on syytä tarkistaa työehtosopimuksesta. Työnantajan tulisi tietää minkä tyyppinen loma tai poissaolo on kulloinkin menossa, jotta työkyvyttömyystilanteessa voidaan tarkistaa, onko siirto-oikeutta vai ei.
Oikeus saada vuosiloma siirretyksi edellyttää työntekijän nimenomaista pyyntöä eli työnantajan ei tarvitse ottaa työntekijän työkyvyttömyyttä oma-aloitteisesti huomioon. Ilmoitus työkyvyttömyydestä ja pyyntö vuosiloman siirtämisestä on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä eli heti, kun se on mahdollista. Mikäli työntekijä ei ilmoita työkyvyttömyydestään heti kun se on mahdollista tai viivyttelee tahallaan ilmoituksen tekemisessä, voitaneen lähteä siitä, että vuosilomaa siirretään vasta pyynnön esittämisestä alkaen. Työntekijän on työnantajan pyynnöstä esitettävä luotettava selvitys työkyvyttömyydestään.
Työnantaja voi lähtökohtaisesti edellyttää lääkärintodistuksen toimittamista jo ensimmäisestä vuosiloman ajalle osuvasta sairauspäivästä, vaikka normaalisti olisi sallittu muutaman päivän poissaolo omalla ilmoituksella. Työntekijän tulee hankkia lääkärintodistus myös hänen sairastuessaan ulkomaan lomamatkalla ja lähtökohtaisesti myös ulkomailta saatu lääkärintodistus on hyväksyttävä, mikäli siinä on tarvittavat tiedot eli muun muassa ICD-koodi tai diagnoosi.
Loman siirryttyä työntekijä on sairauslomalla ja siirrettyjen lomapäivien palkka muutetaan sairausajan palkaksi. Työnantaja määrää siirretyn vuosiloman ajankohdan, ilmoitusaika on tällöin kaksi viikkoa. Vuosiloma ei siis jatku automaattisesti sairauden jälkeen. Siirretty kesäloma on annettava lomakauden loppuun mennessä (30.9.) ja talviloma ennen seuraavan lomakauden alkua (2.5.). Jos tämä ei ole mahdollista, siirretty kesäloma voidaan antaa saman kalenterivuoden aikana ja talviloma seuraavan kalenterivuoden loppuun mennessä. Jos työkyvyttömyys edelleen jatkuu niin, ettei lomaa voida antaa, se korvataan poikkeuksellisesti lomakorvauksella.
Lakimies Reetta Riihimäki
Helsingin seudun kauppakamari
Toisen tavaramerkin käyttämisestä markkinoinnissa
Lähtökohtaisesti toisen tavaramerkin käyttö on kiellettyä
Tavaramerkki on tunnusmerkki, joka erottaa yrityksen valmistamat tavarat ja tuottamat palvelut muiden yritysten vastaavista. Tavaramerkki toimii siis erottautumisvälineenä markkinoilla. Tavaramerkki antaa haltijalleen oikeuden kieltää muita käyttämästä samaa tai sekoitettavissa olevaa merkkiä samankaltaisten tavaroiden tai palveluiden myynnissä ja markkinoinnissa.
Tietyissä tilanteissa toisen tavaramerkkiä saa käyttää
Tietyissä tilanteissa toisen tavaramerkin käyttö markkinoinnissa voi kuitenkin olla sallittua. Selkeintä on tietysti kysyä lupa tavaramerkin omistajalta sen käyttöön. Mutta ilman lupaakin toisen tavaramerkkiä voi käyttää seuraavissa tapauksissa:
Jos oma nimi, osoite tai yrityksen toiminimi muistuttaa toisen tavaramerkkiä, saa sitä kuitenkin käyttää yksilöimään po. yritystä. Oman yrityksen tuotteiden markkinointiin ei toisen tavaramerkkiä saa tässäkään tilanteessa käyttää.
Toiseksi, yrityksellä on myös oikeus kuvailla tuotteitaan vapaasti toisen yrityksen tavaramerkkioikeudesta huolimatta. Tällöin markkinoinnissa kerrotaan yrityksen tuotteiden ominaispiirteistä. Hyvin yksinkertaisena esimerkkinä voisi todeta että ”KONE”-tavaramerkinhaltijalla ei ole mahdollisuutta puuttua tunnuksen käyttöön, kun toinen yritys kertoo markkinoinnissa myyvänsä koneita.
Saako toisen logoja käyttää kotisivuilla?
Kolmas tapaus, jossa toisen tavaramerkin käyttö on sallittua, liittyy tavaran tai palvelun käyttötarkoituksen osoittamiseen. Yritys siis kertoo markkinoinnissa tuotteensa tai myymänsä palvelun ominaisuuksista. Tällainen tarve voi olla esimerkiksi, jos yritys valmistaa varaosaa tai lisätarviketta joka sopii tietyn merkkiseen (tavaramerkillä suojattuun) tuotteeseen. Koneiden tai kulkuneuvojen huoltoliikkeellä on myös usein tarve kertoa minkä merkkisiä tuotteita se huoltaa. Tässäkin tapauksessa edellytyksenä on, että tavaramerkkiin viittaaminen on välttämätöntä. Oikeuskäytännössä on katsottu, että usein toisen tavaramerkkien (logojen) esittäminen ei ole tarpeen, vaan saman asian voisi tehdä myös sanallisesti markkinoinnissa.
Neljäs tapaus jossa toisen tavaramerkkiä voidaan käyttää liittyy ns. tavaramerkkioikeuden sammumiseen EU:ssa. Sillä tarkoitetaan sitä, yksinoikeus tavaramerkin käyttöön lakkaa, kun tavaramerkin haltija on laskenut sen ensimmäistä kertaa liikkeelle. Jälleenmyyjällä on oikeus käyttää myymiensä tuotteiden tavaramerkkejä markkinoinnissaan sellaisten tuotteiden osalta, jotka tavaramerkin haltija on laskenut liikkeelle (itse tai sen suostumuksella) EU:ssa. Yksinoikeuden sammuminen ei ole kuitenkaan rajoituksetonta, sillä sääntöä ei lain mukaan sovelleta, jos tavaramerkin haltijalla on perusteltua aihetta vastustaa tavaroiden laskemista uudelleen liikkeeseen, erityisesti milloin tavaroihin on tehty muutoksia tai niitä on huononnettu sen jälkeen, kun ne on laskettu liikkeeseen.
Varo toisen tavaramerkin käyttöä googlen hakusanana
Myös toisen tavaramerkin käyttö esim. Googlen hakusanana voi olla kiellettyä. Euroopan unionin tuomioistuimen päätöksen mukaan tavaramerkinhaltijalla on oikeus kieltää tavaramerkkinsä käyttö hakusanana erityisesti silloin kun on varana, että internetin käyttäjät tulkitsevat mainostettavat tuotteet tai palvelut virheellisesti tavaramerkin haltijalta peräisin oleviksi. Eli markkinoinnista tulisi selkeästi ilmetä kuka on myyjä.
Lopuksi toisen tavaramerkkiä voi käyttää myös vertailevassa mainonnassa. Vertaileva mainonta ei saa kuitenkaan olla harhaanjohtavaa tai kilpailijaa halventavaa. Kiellettyä on esimerkiksi väittää kilpailijan tuotetta huonoksi. Niin tässäkin käyttötarkoituksessa kuin kaikissa edellä selostetuissa tapauksissa toisen tavaramerkkiä on käytettävä hyvän liiketavan mukaisesti.
Johtaja Marko Silen
Helsingin seudun kauppakamari