Etelä-Karjalan kauppakamari
eJäsenkirjeen 16.2.2017 asiantuntija-artikkelit
Kirsi Parnila, lakimies, Helsingin seudun kauppakamari
Työnantajalle velvollisuus tarjota työllistymisvalmennusta irtisanotulle
Vuosi 2017 toi tulleessaan uuden velvoitteen osalle työnantajista. Kyseessä on työnantajan velvollisuus järjestää työllistymistä edistävää valmennusta tai koulutusta tilanteessa, jossa yrityksen henkilöstöä joudutaan vähentämään taloudellisin tai tuotannollisin syin.
Työllistymistä edistävä valmennus tai koulutus tarkoittaa sitä, että irtisanovan työnantajan, joka työllistää vähintään 30 työntekijää, on joko järjestettävä itse tai hankittava ulkopuoliselta palveluntarjoajalta sellaista opastusta/koulutusta/valmennusta, joka auttaa vähintään 5 vuotta työnantajan palveluksessa ollutta irtisanottavaa henkilöä työllistymään uudelleen.
Lähtökohtana on, että irtisanottavan työntekijän valmiuksia työllistyä uudelleen arvioitaisiin yksilökohtaisesti. Valmennus tai koulutus voidaan kuitenkin järjestää joko kullekin irtisanottavalle tarjottavana henkilökohtaisena tai ryhmäkohtaisena palveluna.
Valmennuksen tai koulutuksen arvo
Palvelua on järjestettävä siten, että sen arvo vastaa rahassa irtisanottavan henkilön keskimääräistä kuukausipalkkaa tai samassa toimipaikassa työskentelevän henkilöstön keskimääräistä kuukausiansiota siitä riippuen, kumpi on suurempi.
Kuukausipalkkaisilla työntekijöillä koulutuksen tai valmennuksen arvo on helposti laskettavissa. Jos kysymys on tuntipalkkaisesta työntekijästä, jonka työaika vaihtelee taikka provisio- tai urakkapalkkaisesta työntekijästä, koulutuksen tai valmennuksen arvo on laskettava keskimääräisen palkan perusteella. Palkan käsitteen määrittelyssä otettaan huomioon vuosilomapalkan laskemisessa käytettävät periaatteet. Siten laskennallista kuukauden ajalta maksettavaa palkkaa laskettaessa ei huomioida esimerkiksi voitonjakoa, käteistä voittopalkkiota, suorituksia henkilöstörahastoon, rojalteja, työsuhdeoption käyttämisestä syntyvää etua tai sellaista työsuhteeseen perustuvaa suoritusta, joka määräytyy yhtiön osakkeen arvon muutoksen perusteella. Myöskään matka- ja muita kulukorvauksia ei oteta huomioon.
Samassa toimipaikassa työskentelevän henkilöstön keskimääräinen kuukausiansio puolestaan saadaan laskemalla kuukausiansiot yhteen ja jakamalla euromäärä toimipaikan henkilöstöön kuuluvien henkilöiden määrällä. Toimitusjohtajan palkkaa ei huomioida laskennassa. Kuukausiansiota laskettaessa huomioidaan samat palkkaerät kuin edellä henkilökohtaista palkkaa laskettaessa eli huomioon tulee ottaa vuosilomapalkan laskemisessa käytettävät periaatteet.
Valmennuksen tai koulutuksen ajankohta
Valmennus tai koulutus on toteutettava irtisanomisajan päättymisen jälkeen kahden kuukauden kuluessa. Painavasta syystä valmennus tai koulutus voi osittain tai kokonaan kohdistua myöhempään ajankohtaan. Kysymys voi olla esimerkiksi tilanteesta, jossa hankittu koulutus jatkuu koulutuksen toteuttajan aikataulusta johtuen aikarajan ylitse. Painavana syynä pidettään myös sitä, että tarkoituksenmukaista valmennusta tai koulutusta ei ole aikarajan puitteissa saatavissa, järjestetty valmennus tai koulutus peruuntuu työnantajasta johtumattomasta syystä taikka muuta näihin rinnastuvaa syytä.
Irtisanotulla henkilöllä voi olla omia urasuunnitelmia, joita työnantaja voi tukea. Työnantaja voi täyttää velvollisuutensa kustantamalla työntekijän itsensä hankkiman koulutuksen tai valmennuksen kokonaan tai osittain.
Poikkeaminen paikallisesti sopimalla
Työnantaja ja henkilöstö voivat sopia koulutuksen tai valmennuksen arvon määräytymisestä. Paikallisesti voidaan siis sopia esimerkiksi siitä, että valmennusta tai koulutusta kohdennetaan erityisesti sellaisiin henkilöihin, joiden valmiudet työllistyä uudelleen ovat heikoimmat. Tällöin valmennuksen ja koulutuksen arvo ei välttämättä vastaa kaikkien osalta henkilökohtaista kuukauden palkan määrää tai yrityksen keskimääräistä palkkatasoa kuukaudelta.
Työnantaja ja henkilöstö voivat paikallisesti sopia siitäkin, että valmennuksen tai koulutuksen sijasta toteutetaan muita järjestelyitä, joilla edistetään irtisanottavan työllistymistä. Kysymys voi olla esimerkiksi työnantajan ja henkilöstön sopimasta muutosturvaohjelmasta, jonka kautta irtisanotuille työntekijöille pyritään löytämään uutta työtä, avustetaan oman yrityksen perustamisessa tai lisäkouluttautumisessa. Myös valmennuksen tai koulutuksen ajankohdasta voidaan paikallisesti sopia. Poiketa voidaan myös kahden kuukauden aikarajasta.
Paikallinen sopimus tehdään työnantajan ja henkilöstön välillä. Henkilöstön edustus määräytyy yhteistoimintaa koskevan lainsäädännön pohjalta. Edustajan tekemä sopimus sitoo niitä työntekijöitä, joita edustajan voidaan katsoa edustavan. Luontevimmin valmennuksesta, koulutuksesta tai muusta järjestelystä sovitaan henkilöstön vähentämistä koskevien yhteistoimintaneuvotteluiden aikana, vaikkakaan säännökseen ei sisälly ajallista rajoitusta. Sen jälkeen, kun irtisanotun työntekijän työsuhde on päättynyt, edustaja ei kuitenkaan voi sopimusta enää tehdä ilman nimenomaista valtuutusta.
Vaikutus työttömyysetuuksiin
Työnantajan ja työntekijän sopima valmennus tai koulutus tai sen sijasta toteutettava järjestely perustuu lakiin, eikä kyse sen vuoksi lähtökohtaisesti ole työttömyysturvassa jaksotettavasta etuudesta. Jos työnantajan ja työntekijän sopima järjestely kuitenkin ylittää arvoltaan sen, mihin työnantaja olisi ollut velvollinen työsopimuslain perusteella, kyse voi tältä ylittävältä osalta olla työntekijän saamasta jaksotettavasta etuudesta.
Työehtosopimuksella voidaan poiketa
Valtakunnallisilla työehtosopimuksilla on mahdollista poiketa pykälän sisällöstä ja menettelytavoista. Työehtosopimuksen määräyksillä voidaan rajata myös työnantajan ja henkilöstön sopimisoikeuden laajuutta.
*********************************************************************************************************************************************************************************
Mika Lahtinen, lakimies, Helsingin seudun kauppakamari
Osakkeenomistajan kyselyoikeus
Mitä kyselyoikeudella tarkoitetaan?
Osakkeenomistaja käyttää päätösvaltaansa yhtiökokouksessa, joten osakkeenomistajan vaikutusmahdollisuudet osakeyhtiön toimintaan ovat rajoitetut. Yksimielisillä osakkeenomistajilla on myös mahdollisuus yhtiökokouksen vaihtoehtona tehdä yksimielinen päätös yhtiökokoukselle kuuluvasta asiasta.
Muutoin osakkeenomistajalla on varsin vähän vaikutusmahdollisuuksia varsinkin suurissa yhtiöissä, kun omistusosuus yhtiön osakkeista ja äänivallasta on pieni. Osakkeenomistajille on kuitenkin tärkeää saada tietoa yhtiön asioista ja myös sellaisista seikoista, joista yhtiö ei itse tiedota, tai josta ei ole muutoin saatavilla julkisesti tietoa esimerkiksi tilinpäätöksestä tai pörssitiedotteista. Osakkeenomistajan kyselyoikeus on apuväline saada tietoa yhtiön asioista.
Kyselyoikeuden sisältö ja laajuus
Osakeyhtiölain 5 luvun 25 §:n mukaan hallituksen ja toimitusjohtajan on yhtiökokouksessa osakkeenomistajan pyynnöstä annettava tarkempia tietoja seikoista, jotka voivat vaikuttaa kokouksessa käsiteltävän asian arviointiin. Säännöksessä on siis kyse nimenomaan kokouksessa käsiteltävästä asiasta. Jos kokouksessa käsitellään tilinpäätöstä, velvollisuus koskee myös yhtiön taloudellista asemaa yleisemmin, mukaan lukien yhtiön suhde samaan konserniin kuuluvaan toiseen yhteisöön tai säätiöön.
Jos osakkeenomistajan kysymykseen voidaan vastata vain sellaisten tietojen perusteella, jotka eivät ole kokouksessa käytettävissä, vastaus on annettava kahden viikon kuluessa kirjallisesti. Vastaus on toimitettava kysymyksen esittäneelle osakkeenomistajalle ja muulle osakkeenomistajalle, joka sitä pyytää.
Kyselyoikeus on hyvinkin laaja, kun esimerkiksi käsitellään yhtiön tilinpäätöstä ja siihen vaikuttavia asioita. Kyselyoikeus on myös osakkeenomistajan asiamiehellä ja avustajalla. Vaikka osakkeenomistajalla ei olisi äänioikeutta asiassa tai osake olisi äänivallaton, on kyselyoikeus kuitenkin olemassa, jos osakkeenomistajalla on oikeus osallistua kokoukseen.
Tarvittaessa osakkeenomistaja voi nostaa kanteen yhtiön johtoa vastaan, mikäli johto ei vastaa kysymyksiin.
Milloin kysymyksiin ei tarvitse vastata
Tietoja ja vastausta ei saa antaa, jos niiden antaminen tuottaisi yhtiölle olennaista haittaa. Olennainen haitta tulee arvioida tapauskohtaisesti, mutta haitan tulisi olla todellinen. Olennaista haittaa voi aiheutua ainakin liikesalaisuuksien ilmaisemisesta tai esimerkiksi muun kilpailijoita hyödyttävän tiedon julkaisemisesta. Lisäksi tiedon ilmaisemista voi rajoittaa yhtiön sopijakumppanin kanssa tekemä salassapitosopimus.
Yhtiön johto ei voi kieltäytyä vastaamasta kysymykseen sillä perusteella, että kysymys olisi johdon mielestä epärelevantti tai vastaus siihen olisi saatavilla julkisista lähteistä. Vastaamasta kieltäytyminen on mahdollista, jos kysymys ei liity kokouksessa käsiteltävänä olevaan asiaan, mutta toki tällöinkin voidaan antaa vastaus, mikäli vastauksen antaminen ei tuota yhtiölle olennaista haittaa tai asia ole salassapitovelvoitteen piirissä.
*********************************************************************************************************************************************************************************
Kati Mattinen, lakimies, Helsingin seudun kauppakamari
Työlainsäädännön muutoksia
Työlainsäädäntöön on tullut ja tulossa monenlaisia muutoksia, jotka ovat jääneet vähemmälle huomiolle, mutta jotka jokaisen työnantajan on hyvä tuntea. Tässä artikkelissa käydään näitä lakimuutoksia läpi.
Rekrytointikokeilu ja koeaika
Julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa säädetään uudesta, enintään kuukauden pituisesta soveltuvuuden arvioimiseksi järjestettävästä työkokeilusta eli ns. rekrytointikokeilusta. Kyseessä on ei-työsuhteinen järjestely, jossa henkilö tekee työtä työnantajan palveluksessa osoittaakseen osaamisensa ja soveltuvuutensa työnantajalla tarjolla oleviin tehtäviin. Tavoitteena on helpottaa työttömän työnhakijan pääsyä työsuhteiseen työhön ja alentaa työnantajan kynnystä palkata henkilö, joka on osoittanut työskentelynsä perusteella sopivuutensa tehtävään. Kun henkilö välittömästi rekrytointikokeilun jälkeen palkataan samoihin tai samankaltaisiin tehtäviin, joita hän sen aikana teki, työsuhteessa sovellettavasta koeajan enimmäispituudesta on vähennettävä työkokeiluaika. Kokeilun ja työsopimuksen välillä ei tarvitse olla katkeamatonta ajallista yhteyttä, mutta jos rekrytointikokeilun ja työsuhteeseen palkkaamisen välillä on kulunut pitkähkö aika, sovelletaan normaalia koeaikaa. Tämä säännös on voimassa väliaikaisesti vuosien 2017 ja 2018 ajan.
Lyhennetty työaika
Työaikalain aikaisemman säännöksen mukaan työntekijän halutessa tehdä osa-aikaeläkkeen vuoksi lyhyempää työaikaa, työnantajan on tullut pyrkiä järjestämään siihen mahdollisuus. Vuoden 2017 alusta eläkelainsäädännön muuttuessa myös työaikalain säännöstä lyhennetystä työajasta on hieman muutettu. Nykyisen säännöksen mukaan jos työntekijä siirtyäkseen osittaiselle varhennetulle vanhuuseläkkeelle haluaa tehdä säännöllistä työaikaa lyhyemmän ajan työtä, työnantajan on ensisijaisesti järjestettävä työt niin, että osa-aikatyö onnistuu. Työnantajalta vaaditaan siten osa-aikatyön järjestämiseksi enemmän kuin aikaisemmin.
Korvaus perhevapaakustannuksista
Naispuolisen työntekijän työnantajalle maksetaan hyvityksenä perhevapaasta aiheutuvista kustannuksista 2500 euron kertakorvaus. Edellytyksinä on, että
- työntekijälle on maksettu äitiys- tai adoptioäidin vanhempainrahaa ja että työnantaja on maksanut vähintään yhdeltä kuukaudelta palkkaa ko. kauden aikana
- työsuhde on kestänyt vähintään kolme kuukautta äitiys- tai vanhempainrahakauden alkamiseen mennessä ja työsopimus on sovittu vähintään vuoden kestäväksi
- työntekijän sovittu työaika on vähintään 80 % alan kokoaikaisen työntekijän säännöllisen työajan pituudesta.
Korvausta on haettava Kelalta kuuden kuukauden kuluessa työntekijän vanhempainrahakauden päättymisestä. Lakimuutos tulee voimaan 1.4.2017 ja korvausta maksetaan, jos ensimmäinen päivä, jolta äitiysrahaa tai vanhempainrahaa maksetaan, on 1.4. tai sen jälkeen.
Työterveyshuollon tarjoamisvelvollisuus
Työnantajan tulee järjestää työterveyshuoltosopimuksen mukaiset työterveyshuollon palvelut tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteilla irtisanomalleen työntekijälle kuuden kuukauden ajan työntekovelvollisuuden päättymisestä. Velvollisuus koskee työnantajaa, jolla on palveluksessaan vähintään 30 työntekijää ja joka irtisanoo tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä työntekijän, jolla on vähintään viiden vuoden työsuhde irtisanovaan työnantajaan. Velvollisuus päättyy, jos työntekijä työllistyy toisen työnantajan palvelukseen toistaiseksi voimassa olevaan tai vähintään kuuden kuukauden pituiseen määräaikaiseen työsuhteeseen. Työntekijällä on velvollisuus ilmoittaa työnantajalle uudesta työpaikasta.
Työnantajan ilmoitusvelvollisuus
Hallituksen esityksessä ehdotetaan poistettaviksi työsopimuslakiin perustuva työntekijöiden irtisanomisiin liittyvä työnantajan ilmoitusvelvollisuus työ- ja elinkeinotoimistolle sekä velvollisuus tiedottaa julkisista työvoimapalveluista tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteilla irtisanotuille työntekijöille. Yhteistoimintalain mukaisia työntekijöiden irtisanomiseen liittyviä työnantajan velvollisuuksia ei ehdoteta muutettavaksi.
*********************************************************************************************************************************************************************************
Marko Silen, johtaja, Helsingin seudun kauppakamari
Uusi rahanpesulaki
Uusi rahanpesulaki (laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä) on eduskunnan käsittelyssä. Lakiuudistuksen taustalla on asiaa koskeva EU:n direktiivi (EU 2015/849) ja niin sanottu maksajan tiedot-asetus (EU 2015/847). Merkittävämpiä, jokaista yritystä koskevia, muutoksia tulee olemaan velvollisuus ilmoittaa omistajatiedot Patentti- ja rekisterihallituksen pitämään rekisteriin. Myös hallinnolliset sanktiot eli rikemaksut tulevat nousemaan.
Ketä laki koskee?
Laki koskee erityisesti sijoitus‑, rahoitus- ja vakuutusalan toimijoita. Sen lisäksi lain piirissä ovat mm. tilintarkastajat, asianajajat ja kiinteistönvälitysliikkeet. Myös tavarakaupassa on rahanpesulaki voimassa, kun myyntitapahtumassa otetaan vastaan vähintään 10.000 euron käteissuoritus. Rahanvälityspalveluissa ilmoitusvelvollisuus on 1.000 euron määräisistä siirroista alkaen. Kaiken kaikkiaan ilmoitusvelvollisia tahoja on yli 20.
Milloin on tehtävä ilmoitus rahanpesun selvittelykeskukselle?
Lain keskeisenä velvoitteena on tunnistaa asiakas ja velvollisuus ilmoittaa epäilyttävistä toimenpiteistä Keskusrikospoliisin rahanpesun selvittelykeskukselle. Ilmoitusvelvollisen olisi esimerkiksi tehtävä ilmoitus rahanpesun selvittelykeskukselle, jos asiakas ei anna selonottovelvollisuuden täyttämiseksi pyydettyä selvitystä tai annettu selvitys on ilmoitusvelvollisen arvion mukaan epäluotettava tai asiakirjojen aitoutta epäillään. Samoin olisi meneteltävä, jos liiketoimen peruste ja varojen alkuperä ei ilmoitusvelvollisen hankkimien selvitysten perusteella riittävästi selviä. Lisäksi ilmoitus olisi tehtävä, jos oikeushenkilöä ei pystytä tunnistamaan tai tosiasiallisia edunsaajia tai henkilöä, jonka puolesta asiakas toimii, ei pystytä tunnistamaan tai luotettavasti selvittämään.
Asiakkaan tunnistaminen ja riskiarvio
Lain mukaan ilmoitusvelvollinen ei saisi perustaa asiakassuhdetta, suorittaa liiketoimea tai ylläpitää asiakassuhdetta, jos se ei pysty toteuttamaan asiakkaan tuntemiseksi säädettyjä toimia. Asiakkaan henkilöllisyys tulisi todentaa asiakassuhdetta perustettaessa. Lisäksi satunnainen asiakas olisi tunnistettava jos liiketoimien suuruus on yli 10.000 euroa. Asiakkaan tuntemiseen liittyvät tiedot on säilytettävä vielä viisi vuotta liikesuhteen päättymisen jälkeenkin.
Nykylaissa säännellään melko selkeästi milloin ilmoitusvelvollisen tulee tunnistaa asiakas ja missä laajuudessa. Jatkossa tunnistamisvelvoite perustuu ilmoitusvelvollisen omaan riskiarvioon. Riskiarvio on kirjallinen ja ilmoitusvelvollisen tulee huomioida siinä riskitekijät, jotka liittyvät sen asiakkaisiin, maihin tai maantieteellisiin alueisiin, tuotteisiin, palveluihin, liiketoimiin tai jakelukanaviin.
Laki edellyttää, että ilmoitusvelvollisella on käytössään toimintaperiaatteet, valvontatoimenpiteet ja menettelytavat, jolla vähennetään tai hallitaan tehokkaasti toiminnassa tunnistettuja riskejä. Sisäasianministeriö laatii kansallisen riskiarvion ja valvontaviranomaiset omansa, joita yritykset voivat hyödyntää tehdessään omat riskiarvionsa.
Kaikille yhteisöille velvollisuus ilmoittaa tosiasialliset edunsaajat
Merkittävä muutos nykytilaan tulee olemaan kansallinen keskitetty rekisteri, johon yritysten ja yhteisöjen on ilmoitettava omistajansa ja tosiasialliset edunsaajansa. Lakia sovelletaan paitsi kaupparekisterilaissa tarkoitettuihin yhteisöihin mutta myös yhdistyksiin, uskonnollisiin yhdyskuntiin ja säätiöihin. Laki koskisi siten mm. henkilöyhtiöitä, osakeyhtiöitä, osuuskuntia ja ulkomaisten yhtiöiden sivuliikkeitä.
Yhteisön tosiasiallisena edunsaajana pidetään henkilöä joka viime kädessä omistaa oikeushenkilön tai jonka määräysvallassa oikeushenkilö on siten, että luonnollinen henkilö omistaa suoraan tai välillisesti suuremman kuin 25 prosentin osuuden oikeushenkilön osakkeista, äänioikeuksista tai omistusosuudesta tai käyttää oikeushenkilössä määräysvaltaa muilla keinoin. Määräysvalta voi perustua myös osakassopimukseen. Yhdistysten ja vastaavien osalta todennäköisesti nykyiset ilmoitukset toiminimenkirjoittamista yms. yhdistysrekisteriin todennäköisesti riittävät täyttämään ilmoitusvelvollisuuden.
Rikemaksut
Lain rikkomisesta valvontaviranomainen voisi määrätä oikeushenkilölle 5000–100 000 euron ja luonnolliselle henkilölle 500–10 000 euron rikemaksun. Rikemaksu voisi olla suurempi jos rahanpesulakia rikotaan tahallisesti tai toistuvasti. Luotto- ja rahoituslaitoksille voidaan määrätä jopa liikevaihdosta 10 %:n rikemaksu.