Kauppakamarivuosi 2021

VUOSIKERTOMUS 2021 Etelä-Karjalan kauppakamarin 81. toimintavuosi Toimintavuoden teema: ”KILPAILUEDUN AVAIMIA YRITYKSILLE” VUOSIKERTOMUKSEN SISÄLTÖ 1. PUHEENJOHTAJAN PALSTA 2. JÄSENMÄÄRÄ 3. TOIMINTAYMPÄRISTÖ 4. EDUNVALVONTA 5. PALVELUT JÄSENKUNNALLE 6. JÄSEN- JA LUOTTAMUSHENKILÖKYSELYT 7. HENKILÖKUNTA 8. TIEDOTUS- JA NEUVONTAPALVELUT 9. ULKOMAANKAUPAN ASIAKIRJAT 10. SÄÄNTÖMÄÄRÄISET KOKOUKSET 11. HALLITUKSEN TOIMINTA 12. VALIOKUNTIEN TOIMINTA 13. TILAISUUKSIA JA TAPAHTUMIA 14. STIPENDIRAHASTO 15. EDUSTUKSET 16. LUOTTAMUSHENKILÖT

2 1 Puheenjohtajan palsta KORONAKRIISIN JÄLKEEN ELPYMISTÄ Etelä-Karjalan yrityksissä koettiin vuonna 2021 koronakriisin jälkeistä elpymistä ja osin jopa ylikuumenemista. Koronapandemia haittasi silti edelleen erityisesti palvelualojen toimintaa ja eriasteisia rajoitustoimia oli käytössä laajasti. Tuotannolliseen vientitoimintaan syntyi katkoksia kansainvälisiin toimitusketjuihin. Myös raaka-ainehinnat ja logistiikkakustannukset olivat nousupaineessa. Vuoden mittaan myös kuluttajahintainflaatio kiihtyi aivan uusiin lukemiin. Etelä-Karjalalle tärkeä vientiteollisuuteen koronapandemia ei ole juuri vaikuttanut. Kauppakamarin ulkomaankaupan asiakirjatoiminnoissa oltiin jälleen ennätysluvuissa muutamaan edelliseen vuoteen verrattuna. EU:n ulkopuoliseen vientikauppaan vahvistettiin asiakirjoja 49 eri maahan. Suomen taloudessa vuosi 2021 sujui kokonaisuudessaan hyvin, vaikka koronaepidemia kiihtyi sekä alkuvuodesta että uudelleen vuoden loppua kohti. Alustavien tietojen mukaan bruttokansantuote kasvoi silti 3,5 prosenttia, ja koronakriisin alkua edeltänyt tuotannon taso ylittyi jo keväällä. Vaikka koronatartuntoja on mitattu ajoittain paljon, on niiden taloudellinen vaikutus rajautunut pääosin muutamille toimialoille, kuten ravintola- ja matkailualalle, tapahtuma-alalle sekä logistiikkaan. Vauhdikas elpyminen on nostanut maakunnan työllisyyttä. Yritykset raportoivat laajasti rekrytointivaikeuksista monilta toimialoilta. Työllisyysasteen noususta huolimatta työttömyyttä esiintyy edelleen melko paljon ja pitkäaikaistyöttömyyden taso on korkea. Vuoden 2021 lopussa herkästi tarttuva omikronmuunnos levisi nopeasti maakunnassa ja rajoituksia ryhdyttiin jälleen kiristämään. Vuoden 2022 alussa odotuksissa oli edelleen bruttokansantuotteen kasvun jatkuminen kohtalaisen vauhdikkaana talouden avautuessa. Venäjän Ukrainaa vastaan käynnistämä hyökkäyssota synkensi kuitenkin merkittävästi kasvunäkymiä viennin supistumisen, epävarmuuden lisääntymisen ja raaka-aineiden kustannusten nousun kautta. Heikkenevään suhdanteeseen lähdetään silti kohtalaisen hyvistä asemista, sillä vientiteollisuuden tilauskannat olivat vuoden 2022 alussa korkealla tasolla. Myös kotimaisen kulutuskysynnän osalta on edelleen tilaa elpymiselle, sillä korona-aikana syntyneitä säästöjä löytyy yhä kotitalouksien tileiltä, mikä tukee taloutta nyt, kun Venäjän sota ja siihen liittyvät pakotteet kiihdyttävät inflaatiota ja leikkaavat kotitalouksien ostovoimaa. Petri Krohns Etelä-Karjalan kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja 2021

3 2 JÄSENMÄÄRÄ Kauppakamarin jäsenmäärä 31.12.2021 oli 467. Vertailutietoa jäsenmäärästä: 31.12.2020/467, 31.12.2019/474, 31.12.2018/476, 31.12.2017/487, 31.12.2016/489, 31.12.2015/521, 31.12.2014/517, 31.12.2013/499, 31.12.2012/469, 31.12.2011/437 ja 31.12.2010/352. 3 TOIMINTAYMPÄRISTÖ Etelä-Karjalan kauppakamari oli toimintavuonna 2021 maakunnan vaikutusvaltaisin elinkeinoelämän etujärjestö, aktiivinen edelläkävijä ja monipuolisesti verkottunut edunvalvonta-, asiantuntija- ja palveluorganisaatio. Oikeudelliselta luonteeltaan kauppakamari on voittoa tuottamaton yleishyödyllinen yhteisö, jonka asema perustuu kauppakamarilakiin (1.11.2002/878). Tehtävänsä toteuttamiseksi kauppakamari teki vuonna 2021 muiden muassa seuraavaa: *Edisti toiminta-alueensa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, yrittäjyyttä, tervettä kilpailua, kansainvälistymistä ja markkinataloutta. *Valvoi toiminta-alueensa elinkeinoelämän yhteisiä etuja sekä edisti elinkeinoelämän ja viranomaisten välistä toimintaa. *Teki edellä mainittuja asioita koskevia aloitteita ja antoi viranomaisille lausuntoja elinkeinoelämää koskevissa asioissa. *Harjoitti yritystoiminnan edistämiseksi tiedotus-, julkaisu-, neuvonta- ja koulutustoimintaa. Edunvalvontatyön ensisijaisina lähtökohtina olivat jäsenkunnan tarpeet ja näkökulmat siten kuin ne oli kirjattu vuoden 2021 toimintasuunnitelmaan. 4 EDUNVALVONTA Toimintasuunnitelman mukaiset edunvalvonnan tavoitteet määriteltiin ”Kilpailuedun avaimia yrityksille” -teeman alle seuraavasti:

4 Edunvalvontatyötä tehtiin yhteistyössä Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kanssa. Etelä-Karjalan kauppakamarin ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n yhteistyösopimuksen mukaisesti kauppakamari toimi EK:n yhteysorganisaationa toimialueellaan. 5 KESKEISET PALVELUT JÄSENKUNNALLE Kauppakamarin keskeiset palvelut jäsenkunnalle: -Keskustelu- ja vaikuttamisfoorumi ajankohtaisasioissa -Valiokuntatyövaikuttaminen -Laajan asiantuntijaverkoston hyödyntäminen -Yritystoimintaa tukeva ajankohtaiskoulutus -Kuukausikirje -Kauppakamarijuristi-neuvontapalvelu -Ulkomaankaupan asiakirjojen vahvistaminen -Ulkomaankaupan neuvontapalvelu -Kauppakamariryhmän yhteiset palvelut ja tilaisuudet 6 LUOTTAMUSHENKILÖTYYTYVÄISYYS Vuonna 2021 toteutettiin luottamushenkilökysely. Laaja jäsenkysely toteutetaan joka toinen vuosi (seuraava vuonna 2022). Luottamushenkilökysely 2021 Kysymys: Minkä arvosanan annat luottamushenkilönä Etelä-Karjalan kauppakamarin vaikuttamistyöstä ja edunvalvonnasta? Arvosana (asteikolla 1-5): 4,3. (Vuonna 2020=4,3) Kysymys: Suosittelisitko kokemuksesi perusteella työskentelyä Etelä-Karjalan kauppakamarin luottamushenkilönä? Arvosana (NPS): 91. (Vuonna 2021=100) 7 HENKILÖKUNTA Kauppakamarin vakituista henkilökuntaa vuonna 2021 olivat toimitusjohtaja, varatuomari Mika Peltonen ja palvelupäällikkö, yo-tradenomi Marjo Okko. Kirjanpitäjänä toimi KLT Irene Kiero-Syrjäläinen (Tilikarelia Oy). 8 TIEDOTUS- JA NEUVONTATOIMINTA Sähköinen Uutiskirje lähetettiin jäsenyhteisöille kerran kuukaudessa. Tämän lisäksi ajankohtaisasioista ja tilaisuuksista lähetettiin tietoa sähköpostitse. Mika Peltonen antoi oikeudellista neuvontaa jäsenpalvelun ja Marjo Okko antoi ulkomaankaupan asiakirjoihin ja vientikauppaan liittyvää neuvontaa.

5 9 ULKOMAANKAUPAN ASIAKIRJAT Kauppakamarin lakisääteisiin viranomaistehtäviin kuului vientikaupassa edellytettävien ulkomaankaupan asiakirjojen vahvistaminen Euroopan Unionin tullirajan ylittävään vientikauppaan (kohdemaan niin edellyttäessä). Euroopan Unionin alkuperätodistuksia vahvistettiin 5.455 kappaletta (sisältää kopiokappaleet). Vertailutietoa: 4.515/2020, 4.068/2019, 4.483/2018, 3.485/2017, 3.399/2016 kpl, 3.513/2015, 3.906/2014, 3.366/2013, 3.025/2012, 2.625/2011, 2.296/2010 ja 2.264/2009. Muita ulkomaankaupan todistuksia vahvistettiin 1.040 kappaletta (sisältää kopiokappaleet). Vertailutietoa: 1.017/2020, 498/2019, 712/2018, 708/2017, 680/2016, 669/2015, 756/2014, 691/2013, 737/2012, 623/2011, 712/2010 ja 450/2009. Ulkomaankaupan asiakirjoja vahvistettiin yhteensä 6.495 kappaletta. Vertailutietoa: 5.532/2020, 4.566/2019, 5.195/2018, 4.193/2017, 4.079/2016, 4.182/2015, 4.662/2014, 4.057/2013, 3.762/2012, 3.248/2011, 3.008/2010 ja 2.714/2009. ATA Carnet –tulliasiakirjoja myönnettiin 2 kappaletta. Vertailutietoa: 3/2020, 7/2019, 8/2018, 8/2017, 8/2016, 7/2015, 6/2014, 3/2013, 2/2012, 5/2011, 5/2010 ja 6/2009. 10 SÄÄNTÖMÄÄRÄISET KOKOUKSET Sääntömääräinen kevätkokous Kevätkokous pidettiin 20.5.2021 Teams-etäyhteydellä. Kokousalustajana oli maajohtaja Timo Vuori Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) Suomen toimistosta teemalla ”Viennin suunta – kauppakamarit vientikaupan apuna”. Sääntömääräisessä kevätkokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat: *vuosikertomuksen hyväksyminen, *Etelä-Karjalan kauppakamarin ja siihen yhdistetyn Evert Viktor Sellgrenin ja Mauno Kivisen stipendirahaston tilinpäätösten hyväksyminen, *vastuuvapauden myöntäminen tili- ja vastuuvelvollisille ja *kauppakamarin ja stipendirahastojen ylijäämän kirjaaminen edellisten tilikausien voitto-/tappiotilille. Sääntömääräinen syyskokous Syyskokous pidettiin 8.12.2021 Teams-etäyhteydellä. Kokousalustuksen sijaan pidettiin kauppakamariaiheinen tietokilpailu. Sääntömääräisessä syyskokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat: *jäsenmaksuperusteiden vahvistaminen, *talousarvion ja toimintasuunnitelman vahvistaminen, *kauppakamarin puheenjohtajan ja varapuheen-johtajien valinta,

6 *hallituksen jäsenten lukumäärästä päättäminen ja hallituksen jäsenten valinta, *Keskuskauppakamarin valtuuskunnan jäsenten valinta ja *tilintarkastajien ja varatilintarkastajien valinta. 11 HALLITUKSEN TOIMINTA Hallituksen kokoonpano oli sääntöjen mukaisesti puheenjohtaja, kolme varapuheenjohtaja ja kahdeksan hallituksen varsinaista jäsentä. Hallitus kokoontui neljä kertaa: 10.3.2021 (Teams), 26.5.2021 (Teams), 6.10.2021 (lähikokous) ja 8.12.2021 (Teams). Sääntöjen mukaisesti hallitus: *valmisteli varsinaisille kevät- ja syyskokouksille esitykset taloudesta, jäsenmaksuperusteita ja toimintasuunnitelmasta *nimesi valiokuntiin uusia jäseniä, *hyväksyi kauppakamarille uusia jäseniä ja *valvoi kauppakamarin taloutta ja hallintoa. Tämän lisäksi hallitus: *seurasi ja kommentoi toiminnan painopistealueita, *käsitteli strategisia linjauksia ja vaikuttamissuunnitelmaa, *päätti kauppakamarin edustuksista eri työryhmissä ja toimikunnissa ja *seurasi maakunnassa tehtävää aluekehitystyötä. 12 VALIOKUNTIEN TOIMINTA Kauppakamarin luottamushenkilöt vaikuttivat neljässä valiokunnassa: kaupan valiokunta, matkailuvaliokunta, logistiikka- ja teollisuusvaliokunta sekä koulutus- ja osaamisvaliokunta. Luottamushenkilöitä oli yhteensä 64. Kunkin valiokunnan puheenjohtaja toimi samalla kauppakamarin hallituksen jäsenenä. Valiokunnat kokoontuivat keskimäärin kaksi kertaa vuodessa käsittelemään toimialaansa liittyviä ajankohtaisasioita. 13 KAUPPAKAMARIN TILAISUUKSIA JA TAPAHTUMIA COVID 19 -pandemian vuoksi tilaisuudet järjestettiin lähtökohtaisesti TEAMS-etäyhteydellä. 11.1.2021 Etelä-Karjalan Työhyvinvointikilpailu 24.1.2021 Vaikuttamisforum 2021 25.3.2021 Koulutus: Työoikeuden ajankohtaispäivä 14.4.2021 Koulutus: Kirjanpidon ajankohtaispäivä

7 6.10.2021 Koulutus: Arvonlisäverotuksen ajankohtaispäivä 20.10.-20.11.2021 Koulutus: Hyväksytty Hallituksen Jäsen -kurssi 10.11.-11.11.2021 Kauppakamaripäivät 9.11.2021 Kauppakamarilounas 19.11.2021 Kauppakamariaamiainen 23.11.2021 Tilannekuvaseminaari (Yhteistyössä LUT ja Liikesivistysrahasto) 14 STIPENDIRAHASTO Kauppakamarin hoidossa olevasta yhdistetystä kauppaneuvos Evert Viktor Sellgrenin ja pankinjohtaja Mauno Kivisen stipendirahastosta ei jaettu vuoden 2021 aikana stipendejä, koska sijoitusten arvonnousu ei sitä mahdollistanut. Stipendirahaston tarkoituksena on jakaa vuosittain rahaston sääntöjen mukaisesti apurahoja kyvykkäille, liikealalla opiskeleville karjalaista syntyperää oleville opiskelijoille. 15 EDUSTUKSET Keskeiset edustukset vuonna 2021 olivat seuraavat: Keskuskauppakamarin poolit PRIMA-hankkeen ohjausryhmä (LAB amk) Etelä-Karjalan Uusinajattelijat -ohjausryhmä Lappeenrannan koulutoimen tiedelukio -ohjausryhmä Etelä-Karjalan ammattiopisto Sampon neuvottelukunta Etelä-Karjalan Aasia-hankkeen ohjausryhmä (EK liitto) Etelä-Karjalan turvallisuustyöryhmä (Lpr kaupunki) Etelä-Karjalan TALENT HUB -ohjausryhmä (LAB amk) Etelä-Karjalan skenaariotyöryhmän -ohjausryhmä (EK-liitto) Parikkalan rajanylityspaikan kehittämisen -seurantaryhmä

8 Etelä-Karjalan tulevaisuustarkastelu 2040 -työryhmä (EK-liitto) Itä-Suomen kauppakamarien ja maakuntaliittojen yhteistyöryhmä Etelä-Karjalan jatkuvan oppimisen tiimi (KS ELY) Kansainväliset osaajat -työryhmä (LAB amk) Etelä-Karjalan maakuntakaavan ohjausryhmä (E-K liitto) LUTin ja LABin kielikeskuksen Advisory Board Tulevaisuustaidot tutuiksi -hanke (LAB amk) MINT-hankkeen ohjausryhmä (LAB amk) Itäradan hankevalmistelutyöryhmä Otsakorven säätiön hallintoneuvosto Etelä-Karjalan liiton ennakointiryhmä Etelä-Karjalan maakunnan yhteistyöryhmä (E-K liitto) Saimaan Seutujen Opisto-osakeyhtiön hallitus Etelä-Karjalan Kansalaisopisto –säätiön hallitus DigiSaimaa matkailuhankkeen ohjausryhmä Vastuullinen Etelä-Karjala -hanke (LAB amk) Lappeenrannan Teknillisen Yliopiston tukisäätiön hallitus Team Finland Kaakkois-Suomi -toimintaryhmä Opiskelijapotentiaalin hyödyntäminen Etelä-Karjalassa -hanke (LUT) Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen neuvottelukunta Etelä-Karjalan liikennejärjestelmätyön -ohjausryhmä (E-K liitto) Etelä-Karjalan ammatillisen koulutuksen tukisäätiö (Ammattiopisto) Kaakkois-Suomen elinikäisen oppimisen verkosto (K-S ELY) Yritysten arvoverkon uudistaminen – AKRE ja MOKRA -hankkeet (Lpr kaup.) Etelä-Karjalan Hallituspartnerit ry:n BOARD-hanke Maakunnan yhteistyötyöryhmän sihteeristö (E-K liitto)