Kauppakamarivuosi 2020

VUOSIKERTOMUS 2020 Etelä-Karjalan kauppakamarin 80. toimintavuosi RATKAISUKESKEISTÄ EDUNVALVONTAA VUOSIKERTOMUKSEN SISÄLTÖ 1. PUHEENJOHTAJAN PALSTA 2. JÄSENMÄÄRÄ 3. TOIMINTAYMPÄRISTÖ 4. EDUNVALVONTA 5. PALVELUT JÄSENKUNNALLE 6. JÄSEN- JA LUOTTAMUSHENKILÖKYSELYT 7. HENKILÖKUNTA 8. TIEDOTUS- JA NEUVONTAPALVELUT 9. ULKOMAANKAUPAN ASIAKIRJAT 10. SÄÄNTÖMÄÄRÄISET KOKOUKSET 11. HALLITUKSEN TOIMINTA 12. VALIOKUNTIEN TOIMINTA 13. TILAISUUKSIA JA TAPAHTUMIA 14. STIPENDIRAHASTO 15. EDUSTUKSET 16. LUOTTAMUSHENKILÖT

1 Puheenjohtajan palsta Etelä-Karjalan kauppakamarin 80-vuotista toimintaa varjosti koronapandemian mukanaan tuomat poikkeavat ajat ja toimintatavat. Onneksi ja juuri laajojen tilaisuuksiin kohdistuneiden sulkutoimien alla saatiin pidetyksi 80-vuotisseminaari, jossa alustajana toimi psykologi Tommy Hellsten työhyvinvoinnin teemoin; juuri kuin tilauksesta ennen uudenlaisia pandemian mukanaan tuomia työnteon malleja. Juhlavuoden kunniaksi kauppakamari järjesti myös työhyvinvoinnin teemaan liittyvän Etelä-Karjalan Työhyvinvointikilpailun 2020 (enemmän vuosikertomuksen tekstiosassa). Kilpailuun osallistuneiden yritysten työhyvinvointiin liittyviä toimintamalleja jaettiin tiedoksi jäsenyrityksille. Kauppakamari sopeutti toimintaansa vastaamaan pandemian mukanaan tuomia uusia toimintamalleja. Työtä pystyttiin onneksi jatkamaan kaikilla osa-alueilla niin, että vuosi osoittautua esimerkiksi ulkomaan- kaupan asiakirjojen saralla poikkeuksellisen hyväksi. Myös koulutusta ja etäyhteyksin toteutettuja ajankohtaistilaisuuksia pystyttiin järjestämään. Pandemiakriisin vakavuus on koskettanut lähes kaikkia yrityksiä, mutta kovinta osumaa ovat ottaneet palvelualan yritykset. Etelä-Karjalassa venäläisen osto- voiman täydellinen puute tarkoitti käytännössä noin miljoonan euron päivittäisen myynnin menetystä. Toisaalta on toimialoja, jotka ovat osoittautuneet pitkälti pandemian kestäviksi. Maakunnan yritystoi- minnan tukijalan eli metsäteollisuuden toiminta on ollut lähes häiriötöntä. Myös monet liike-elämän pal- veluja tarjoavat yritykset ovat toimineet monella tapaa normaalisti ja jopa liiketoimintaansa kasvattaen. Etelä-Karjalan tavoitteena on olla yksi Suomen merkittävimmistä matkailumaakunnista. Vaikka ulko- maalaiset matkailijat ovatkin puuttuneet, yksi varmim- mistä trendeistä on se, että kotimaassa vietetään aikaa ja että kotimaan matkailun trendi vahvistuu. Uskallan myös todeta, että Etelä-Karjalan maakunta ja Saimaan ympäristö ovat monelle perheelle takuuvarmoja kotimaan lomakohteita. Takanamme oli neljä hyvän kasvun vuotta 2016–2019. Talouskasvu oli tosin hidastumassa jo ennen koronakriisiin alkua, mutta yhtä kaikki Suomi oli vielä pinnan yllä – talouskasvun odotettiin vuonna 2020 asettuvan noin yhden prosentin tasolle eli lähelle Suomen potentiaalista kasvuastetta. Mutta toisin kävi. Pessimistisimmät talousennusteet povasivat kaksinumeroisia ja miinusmerkkisiä kasvulukuja Suomelle vuodelle 2020. Tilanne oli kaiken kaikkiaan sekava. Ymmärrettävistä syistä talouspoliittinen epävarmuus oli ennätyslukemissa. Koronan ensimmäisen aallon laimentuessa Suomen kesä alkoi jo vihertää. Lukujen valossa tilanne ei näyttänyt enää niin pahalta, kun alussa uumoiltiin. Tuotannon aleneminen oli muutaman prosentin luokkaa suhteessa edelliseen vuoteen. Yritysten konkurssiluvut eivät olleet kasvaneet ja työllisyys säilyi yllättävänkin hyvällä tasolla. Valitettavasti syksyllä 2020 alkoi uusi epävarmuuden jakso, kun koronan toinen aalto rantautui Suomeen ja tartuntamäärät nousivat heittämällä ensimmäisen aallon lukumäärien ohi. Suht rauhallisen vuodenvaihteen 2020/2021 tilanne jälleen paheni kolmannen ja entisiä pahemman tautiaallon myötä. Pandemia on pakottanut koko yhteiskunnan muuttamaan tapoja toimia ja tehdä työtä. Suomi on koronan vauhdittamana ottanut jättimäisen teknologialoikan kohti tehokkaampaa etätyöskentelyä. Takaisin tuskin on palaamista ja koronan jälkeinen aika tulee olemaan erilainen työelämän kannalta. Vuoden 2020 loppupuolella saatiin myös uutisia, jotka merkittävästi vähentävät talouspoliittista epävarmuutta ja näin auttavat palkansaajia ja yrityksiä suunnittelemaan tulevaisuutta. Globaalisti kaksi suurta uutista ovat Yhdysvaltojen presidentin vaihtuminen sekä useiden erilaisten koronarokotteiden kehitys. Suomen talouspolitiikka kestää kansainväliset vertailut, vaikka aina parannettavaakin löytyisikin. Suomen EteläEurooppaa vähemmän sosiaalinen elämäntapa, luottamus instituutioihin ja montaa muuta Euroopan maata väljempi asukastiheys antavat Suomelle etulyöntiaseman koronakriisinkin hoidossa. Bruttokansantuote tippunee vuonna 2020 lopulta muutamia prosentteja. Vuosi 2020 oli vaikeuksien vuosi, mutta tappioista huolimatta selviydyimme siitä ja olemme maakuntana entistä vahvempi. Petri Krohns Etelä-Karjalan kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja 2020

3 2 JÄSENMÄÄRÄ Kauppakamarin jäsenmäärä 31.12.2020 oli 467. Vertailutietoa jäsenmäärästä: 31.12.2019/474, 31.12.2018/476, 31.12.2017/487, 31.12.2016/489, 31.12.2015/521, 31.12.2014/517, 31.12.2013/499, 31.12.2012/469, 31.12.2011/437 ja 31.12.2010/352. 3 TOIMINTAYMPÄRISTÖ Kauppakamari oli toimintavuonna 2020 elinkeinoelämän etujärjestönä aktiivinen edelläkävijä ja monipuolisesti verkottunut edunvalvonta-, asiantuntija- ja palveluorganisaatio. Olemme ottaneet toimintaamme #uusinajattelijatbrändin monien muiden eteläkarjalaisten toimijoiden tavoin. Oikeudelliselta luonteeltaan kauppakamari on voittoa tuottamaton yleishyödyllinen yhteisö, jonka asema perustuu kauppakamarilakiin (1.11.2002/878). Tehtävänsä toteuttamiseksi kauppakamari teki vuonna 2020 mm. seuraavaa: *Edisti toiminta-alueensa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, yrittäjyyttä, tervettä kilpailua, kansainvälistymistä ja markkinataloutta. *Valvoi toiminta-alueensa elinkeinoelämän yhteisiä etuja sekä edisti elinkeinoelämän ja viranomaisten välistä toimintaa. *Teki edellä mainittuja asioita koskevia aloitteita ja antoi viranomaisille lausuntoja elinkeinoelämää koskevissa asioissa. *Harjoitti yritystoiminnan edistämiseksi tiedotus-, julkaisu-, neuvonta- ja koulutustoimintaa. Edunvalvontatyön ensisijaisena lähtökohtina olivat jäsenkunnan tarpeet ja näkökulmat siten kuin ne oli kirjattu vuoden 2020 toimintasuunnitelmaan. 4 EDUNVALVONTA Toimintasuunnitelman mukaiset edunvalvonnan tavoitteet määriteltiin ”Ratkaisukeskeistä edunvalvontaa” -teeman alle seuraavasti: ETELÄ-KARJALAN KAUPPAKAMARIN TEEMAT Osaavan työvoiman saatavuus, osaaminen ja koulutus Toimiva infrastruktuuri Yritysten yhteiskunnallisen ja alueellisen merkityksen esiintuonti Vaalivaikuttaminen KAUPPAKAMARIRYHMÄN YHTEISET TEEMAT Vaikuttamistavoitteet Kilpailukyvyn avaimet 2020-luvulla –ohjelmatyö Hallitusohjelman avainkohtiin vaikuttaminen Valmistautuminen kuntavaaleihin ja mahdollisiin maakuntavaaleihin Kehittämistavoitteet Ulkomaankaupan asiakirjojen ja järjestelmien uudistaminen It-hankkeiden yhteensovittaminen Verkkosivu- ja ilmeuudistus Kauppakamarien vastuullisuustoimet Edunvalvontatyötä tehdään tiiviissä yhteistyössä Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kanssa. Etelä-Karjalan kauppakamarin ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n yhteistyösopimuksen mukaisesti kauppakamari toimi EK:n yhteysorganisaationa toimialueellaan. 5 KESKEISET PALVELUT JÄSENKUNNALLE Vuosi 2020 oli Etelä-Karjalan kauppakamarin 80juhlavuosi. Vuotta juhlistettiin kahdella tavalla. Tommy Hellstenin luento 10.3.2020 Lappeenrannassa (Ravintola Kehruuhuone) ja järjestämällä Työhyvinvointikilpailu 2020. Tommy Hellstenin tilaisuuteen osallistui 120 jäsenyhteisöjen edustajaa ja tilaisuus oli onnistunut ja tavoitteen mukainen.

4 Työhyvinvointikilpailuun saatiin viisi kilpailuhakemusta. Kaikki olivat korkeatasoisia. Kilpailun voittajiksi (jaettu 1. sija) valittiin Siivous Lappee Oy ja Tornator Oyj. Kunniamaininta annettiin kolmelle yritykselle: Aurelia Turbines Oy, Lappeenrannan opiskelija-asuntosäätiö LOAS ja Meidän IT ja Talous (MEITA) Oy. Kauppakamarin keskeiset palvelut jäsenkunnalle: -Keskustelu- ja vaikuttamisfoorumi ajankohtaisasioissa -Valiokuntatyövaikuttaminen -Laajan asiantuntijaverkoston hyödyntäminen -Yritystoimintaa tukeva ajankohtaiskoulutus -eJäsenkirje -Kauppakamarijuristi-neuvontapalvelu -Ulkomaankaupan asiakirjojen vahvistaminen -Ulkomaankaupan neuvontapalvelu -Kauppakamariryhmän yhteiset palvelut ja tilaisuudet 6 JÄSEN- JA LUOTTAMUSHENKILÖTYYTYVÄISYYS Vuonna 2020 toteutettiin sekä jäsen- että luottamushenkilötyytyväisyyskyselyt. Jäsentyytyväisyyskysely 2020 Kysymys: Minkä arvosanan annat kauppakamarille vaikuttamistyöstä ja edunvalvonnasta? Arvosana (asteikolla 1-5): 3,9 Kaikkien kauppakamarien keskiarvo: 3,7 Kysymys: Suosittelisitko kokemuksesi perusteella EteläKarjalan kauppakamarin jäsenyyttä? Arvosana (NPS): 37 Kaikkien kauppakamarien keskiarvo: 29 Luottamushenkilökysely 2020 Kysymys: Minkä arvosanan annat luottamushenkilönä Etelä-Karjalan kauppakamarin vaikuttamistyöstä ja edunvalvonnasta? Arvosana (asteikolla 1-5): 4,3. Kysymys: Suosittelisitko kokemuksesi perusteella työskentelyä Etelä-Karjalan kauppakamarin luottamushenkilönä? Arvosana (NPS): 100. 7 HENKILÖKUNTA Kauppakamarin vakituista henkilökuntaa vuonna 2020 olivat toimitusjohtaja, varatuomari Mika Peltonen ja palvelupäällikkö, tradenomi Marjo Okko. Kirjanpitäjänä toimi KLT Irene Kiero-Syrjäläinen (Tilikarelia Oy). 8 TIEDOTUS- JA NEUVONTATOIMINTA Sähköinen eJäsenkirje lähetettiin jäsenyhteisöille kymmenen kertaa. Tämän lisäksi ajankohtaisasioista ja tilaisuuksista lähetettiin tietoa sähköpostitse. Mika Peltonen antoi oikeudellista neuvontaa jäsenpalvelun ja Marjo Okko antoi ulkomaankaupan asiakirjoihin ja vientikauppaan liittyvää neuvontaa. 9 ULKOMAANKAUPAN ASIAKIRJAT Kauppakamarin lakisääteisiin viranomaistehtäviin kuului vientikaupassa edellytettävien ulkomaankaupan asiakirjojen vahvistaminen. Euroopan Unionin alkuperätodistuksia vahvistettiin 4.515 kappaletta. Vertailutietoa: 4.068/2019, 4.483/2018, 3.485/2017, 3.399/2016 kpl, 3.513/2015, 3.906/2014, 3.366/2013, 3.025/2012, 2.625/2011, 2.296/2010 ja 2.264/2009. Muita ulkomaankaupan todistuksia vahvistettiin 1.017 kappaletta. Vertailutietoa: 498/2019, 712/2018, 708/2017, 680/2016, 669/2015, 756/2014, 691/2013, 737/2012, 623/2011, 712/2010 ja 450/2009. Ulkomaankaupan asiakirjoja vahvistettiin yhteensä 5.532 kappaletta. Vertailutietoa: 4.566/2019, 5.195/2018, 4.193/2017, 4.079/2016, 4.182/2015, 4.662/2014, 4.057/2013, 3.762/2012, 3.248/2011, 3.008/2010 ja 2.714/2009. ATA Carnet –tulliasiakirjoja myönnettiin 3 kappaletta. Vertailutietoa: 7/2019, 8/2018, 8/2017, 8/2016, 7/2015, 6/2014, 3/2013, 2/2012, 5/2011, 5/2010 ja 6/2009. 10 SÄÄNTÖMÄÄRÄISET KOKOUKSET

5 Sääntömääräinen kevätkokous Kevätkokous pidettiin 13.5.2020 Teams-etäyhteydellä. Kokousalustajana oli pääekonomisti Mauri Kotamäki Keskuskauppakamarista teemalla ”Talouden epävarmuus on edelleen suurta”. Sääntömääräisessä kevätkokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat: *vuosikertomuksen hyväksyminen, *Etelä-Karjalan kauppakamarin ja siihen yhdistetyn Evert Viktor Sellgrenin ja Mauno Kivisen stipendirahaston tilinpäätösten hyväksyminen, *vastuuvapauden myöntäminen tili- ja vastuuvelvollisille ja *kauppakamarin ja stipendirahastojen ylijäämän kirjaaminen edellisten tilikausien voitto-/tappiotilille. Sääntömääräinen syyskokous Syyskokous pidettiin 25.11.2020 Teams-etäyhteydellä. Kokousalustajina olivat Saimaa-ilmiön edustajat Sari Kaasinen, Mona Taipale ja Anu Talka kertoen Saimaailmiön mahdollisuuksista yrityksille. Sääntömääräisessä syyskokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat: *jäsenmaksuperusteiden vahvistaminen, *talousarvion ja toimintasuunnitelman vahvistaminen, *kauppakamarin puheenjohtajan ja varapuheenjohtajien valinta, *hallituksen jäsenten lukumäärästä päättäminen ja hallituksen jäsenten valinta, *Keskuskauppakamarin valtuuskunnan jäsenten valinta ja *tilintarkastajien ja varatilintarkastajien valinta. 11 HALLITUKSEN TOIMINTA Hallituksen kokoonpano oli sääntöjen mukaisesti puheenjohtaja, kolme varapuheenjohtaja ja kahdeksan hallituksen varsinaista jäsentä. Hallitus kokoontui viisi kertaa: 17.3.2020, 19.5.2020, 23.9.2020 (ylim. kokous), 28.10.2020 ja 9.12.2020. Kaikki kokoukset toteutettiin Teams-etäyhteydellä. Sääntöjen mukaisesti hallitus: *valmisteli varsinaisille kevät- ja syyskokouksille esitykset taloudesta, jäsenmaksuperusteita ja toimintasuunnitelmasta *nimesi valiokuntiin uusia jäseniä, *hyväksyi kauppakamarille uusia jäseniä ja *valvoi kauppakamarin taloutta ja hallintoa. Tämän lisäksi hallitus: a)seurasi ja kommentoi toiminnan painopistealueita, b)käsitteli strategisia linjauksia ja vaikuttamissuunnitelmaa, c)päätti kauppakamarin edustuksista eri työryhmissä ja toimikunnissa ja d)seurasi maakunnassa tehtävää aluekehitystyötä. 12 VALIOKUNTIEN TOIMINTA Kauppakamarin luottamushenkilöt vaikuttivat viidessä valiokunnassa: kaupan valiokunta, matkailuvaliokunta, logistiikka- ja teollisuusvaliokunta, koulutus- ja osaamisvaliokunta sekä kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunta (Team Finland/Yritysteam Etelä-Karjala). Kunkin valiokunnan puheenjohtaja toimi samalla kauppakamarin hallituksen jäsenenä. 13 KAUPPAKAMARIN TILAISUUKSIA JA TAPAHTUMIA 11.2.2020 Kauppakamariaamiainen (yhteistyökumppanina LABammattikorkeakoulu) 10.3.2020 80-juhlavuoden jäsentilaisuus (Kehruuhuone) Tommy Hellsten: ”Kiireestä levolliseen läsnäoloon” COVID 19 -pandemian vuoksi kaikki kevätkaudelle 2020 suunnitellut ja sovitut lähitilaisuudet ja -koulutukset peruutettiin. 16.9.2020 Koulutustilaisuus (Teams): Työsuhteen ABC 29.9.2020 Koulutustilaisuus (Teams): Vientikaupan prosessit ja asiakirjat 7.10.2020-11.11.2020 Hyväksytty Hallituksen Jäsen (HHJ) -koulutus (sekä Teams että lähikoulutus) 8.10.2020

6 Koulutustilaisuus (Teams): Hyvä sopimus 9.10.2020 Lappeenrannan lentoaseman tulevaisuus -foorumi 15.10.2020 Koulutustilaisuus (Teams): Arvonlisäverotuksen ajankohtaispäivä 14 STIPENDIRAHASTO Kauppakamarin hoidossa olevasta yhdistetystä kauppaneuvos Evert Viktor Sellgrenin ja pankinjohtaja Mauno Kivisen stipendirahastosta ei jaettu vuoden 2020 aikana stipendejä, koska sijoitusten arvonnousu ei sitä mahdollistanut. Stipendirahaston tarkoituksena on jakaa vuosittain rahaston sääntöjen mukaisesti apurahoja kyvykkäille, liikealalla opiskeleville karjalaista syntyperää oleville opiskelijoille. 15 EDUSTUKSET Keskeiset edustukset vuonna 2020 olivat seuraavat: Etelä-Karjalan maakunnan yhteistyöryhmä (EK liitto) Saimaan Seutujen Opisto-osakeyhtiön hallitus Etelä-Karjalan Kansalaisopisto –säätiön hallitus Keskuskauppakamarin valtuuskunta Lappeenrannan Teknillisen Yliopiston tukisäätiön hallitus Etelä-Karjalan ammatillisen koulutuksen tukisäätiö Opiskelijapotentiaalin hyödyntäminen Etelä-Karjalassa (Kernell-hanke) –ohjausryhmä Kaakkois-Suomen työvoima- ja elinkeinokeskuksen neuvottelukunta Etelä-Karjalan liikennejärjestelmätyön ohjausryhmä Team Finland Kaakkois-Suomi toimintaryhmä Maakunnan yhteistyötyöryhmän sihteeristö (EK liitto) Tiepari VT26/MT387 hanketyöryhmä Keskuskauppakamari osaamisryhmä Itäradan hankevalmistelutyöryhmä Keskuskauppakamarin kv-pooli Etelä-Karjalan TALENT HUB -ohjausryhmä Lappeenrannan koulutoimen tiedelukio -ohjausryhmä Etelä-Karjalan ammattiopisto Sampon neuvottelukunta Otsakorven säätiön hallintoneuvosto Etelä-Karjalan Aasia-hankkeen ohjausryhmä PRIMA-hankkeen ohjausryhmä (LAB amk) MINT-hankkeen ohjausryhmä (LAB amk) Etelä-Karjalan ennakointiryhmä (EK liitto) Etelä-Karjalan Uusinajattelijat -ohjausryhmä Etelä-Karjalan turvallisuustyöryhmä (EK turva) Etelä-Karjalan skenaariotyöryhmän ohjausryhmä Parikkalan rajanylityspaikan kehittämisen seurantaryhmä Etelä-Karjalan tulevaisuustarkastelu 2040 työryhmä Etelä-Karjalan jatkuvan oppimisen tiimi (KS ELY-keskus) Itä-Suomen kauppakamarien ja maakuntaliittojen yhteistyöryhmä Kansainväliset osaajat -työryhmä (LAB amk) 16 LUOTTAMUSHENKILÖT 2021 (Luottamushenkilölistaus vuoden 2021 tiedoin) Hallitus 2021

7 Valiokunnat 2021