Kauppakamarivuosi 2022

6 jäsenten mielipiteille lisänäkyvyyttä. Kauppakamari osallistuu aktiivisesti Keskuskauppakamarin toteuttamiin edunvalvontaa ja toiminnan kehittämistä palveleviin kansallisiin kyselyihin. Tarvittaessa kyselyitä ja tiedotusta tehdään muiden kauppakamarien ja toimijoiden kanssa. 2.5 Kansainvälistymisen edistäminen Kauppakamarista yhdistetään yleisesti kansainväliseen kaupankäyntiin ja kauppakamarit muodostavatkin ainutlaatuisen ja ainoan koko maailman kattavan yhteistyöverkoston. FinnCham-portaalin tietoja käyttäen kauppakamari haluaa rohkaista yrityksiä kansainvälistymään ja laajentamaan kansainvälisiä toimintojaan. Tätä toimintaa tehdään verkostomaisesti yhdessä muiden toimijoiden, erityisesti uudistuneen Business Finland –verkoston, kanssa. Omina erityispiirteinään tässä toimintakentässä kauppakamari selvittää yritysten kansainvälistymistilannetta ja auttaa resurssiensa puitteissa yrityksiä löytämään sopivia yhteistyökumppaneita. Ulkomaankaupan asiakirjatoiminnan yhteydessä annetaan maksutonta vientikaupan neuvontaa. 2.6 Neuvontapalvelut Kauppakamari on jäsenyritysten ”First Stop Shop” käytännön ongelmatilanteissa. Kauppakamarin omaa asiantuntemusta neuvontapalveluissa kehitetään jäsenten tarpeen mukaan. Neuvontapalvelut eivät ole kauppakamarille strategisesti keskeinen toiminta, koska neuvontapalveluita on hyvin tarjolla muiden toimijoiden ja jäsenyritysten tuottamina. Siksi neuvonnassa keskitytään ensineuvontaan ja markkinapuutteiden täydentämiseen siltä osin kuin palveluita ei ole muualta saatavissa. Ensineuvontapalveluita ovat lähinnä työsuhde-, sopimus- ja liikejuridiikka sekä ulkomaankauppa. 2.7 Muut palvelut 2.7.1 Koulutus Kauppakamarin hyvä asema ajankohtaiskoulutuksen ja erityisesti lähikoulutuksen tarjoajana säilytetään siten, että palvelu vastaa yritysten koulutustarpeita. Lyhytkestoisina koulutuksina järjestetään erilaisia verkostoitumistilaisuuksia.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=