Kauppakamarivuosi 2022

1 Toiminta- ja vaikuttamissuunnitelma 2022 RATKAISUKESKEISTÄ ETUMATKAA YRITYKSILLE Toimintavuoden 2022 avainsanat LIIKENNEJÄRJESTELMÄ YRITYS-OPPILAITOSYHTEISTYÖ VASTUULLISUUS KANSAINVÄLISTYMINEN ETUMATKAMAAKUNTA Etelä-Karjalan kauppakamarin tehtävänä on parantaa maakunnan elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä. Kauppakamari on ratkaisukeskeinen vaikuttaja tavoitteenaan kilpailuetua nauttivat yritykset, joille kauppakamarin jäsenyys tarjoaa monipuolisen etumatkan. Tavoitteiden toteuttamiseksi vuonna 2022: 1) Vaikutamme monipuolisen eteläkarjalaisen liikennejärjestelmän puolesta. 2) Lähennämme yrityksiä ja oppilaitoksia yritysten osaavan työvoiman saamiseksi, osaamisvajeen kuromiseksi ja monipuolisen yritysoppilaitosyhteistyön lisäämiseksi. 3) Tarjoamme yrityksille kilpailuetua tuovia ratkaisuja vastuullisuuden teemasta. 4) Kannustamme yrityksiä kansainvälistymään. 5) Haluamme Etelä-Karjalasta yritystoiminnan etumatkamaakunnan. Olemme myös sitoutuneet kauppakamariryhmän yhteisiin tavoitteisiin: 1) Parannamme yhteyksiä päättäjiin. 2) Tehostamme kauppakamarien välistä yhteistä tekemistä. 3) Viemme elinkeinoelämän viesti soteuudistukseen. 4) Vaikutamme aluevaaleissa ja eduskuntavaaleissa.

2 TOIMINTASUUNNITELMAN SISÄLTÖ 1 TOIMINNAN LÄHTÖKOHDAT 1.1 Omistajastrategia 1.2 Missio 1.3 Visio 1.4 Arvot 2 YDINTOIMINNOT 2.1 Edunvalvonta 2.2 Kauppakamariryhmän yhteiset tavoitteet 2.3 Luottamushenkilöt ja valiokunnat 2.4 Tiedontuotanto ja viestintä 2.5 Kansainvälistymisen edistäminen 2.6 Neuvontapalvelut 2.7 Muut palvelut 2.8 Viranomaistehtävät 2.9 Hallinto ja johtaminen 2.10 Myynti ja markkinointi 2.11 Imatran seudun kauppakamariasiamies 3 JÄSENSTRATEGIA 4 RESURSSIT 4.1 Varainhankinta ja vakavaraisuus 4.2 Henkilöstö ja osaaminen 4.3 Toimitilat ja järjestelmät 5 MITTARIT 1 TOIMINNAN LÄHTÖKOHDAT 1.1 Omistajastrategia Kauppakamari on pysyvä organisaatio, jonka omistajia ovat sen jäsenet. Kauppakamarin jäsenkunta edustaa alueensa elinkeinoelämää kattavasti ja monipuolisesti. Jäsenkunta on antanut kauppakamarille valtakirjan puhua ja vaikuttaa puolestaan keskeisissä elinkeinoelämän edunvalvonta-asioissa. Kauppakamari on arvostettu asiantuntemuksestaan, vaikutusvallastaan ja hyvistä palveluistaan. Näin se täyttää sekä kauppakamarilain tavoitteet että hengen ja toimii tinkimättömästi omistajiensa odotusten ja tarpeiden mukaisesti.

3 1.2 Missio – olemassaolon oikeutus Kauppakamarilla on kaksi missiota, jotka molemmat ovat sekä sen jäsenten että toimintaympäristön etujen mukaisia: a) parantaa toiminta-alueensa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä sekä b) hoitaa sille määrätyn julkisen tehtävän eli ulkomaankaupan asiakirjojen vahvistamiset. Kauppakamarilain mukaisesti ja missionsa toteuttamiseksi kauppakamari: a) edistää toiminta-alueensa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, yrittäjyyttä, tervettä kilpailua, kansainvälistymistä, vapaakauppaa ja markkinataloutta, b) valvoo toiminta-alueensa elinkeinoelämän yhteisiä etuja sekä edistää elinkeinoelämän ja viranomaisten välistä yhteistoimintaa, c) tekee edellä mainittuja asioita koskevia aloitteita ja antaa viranomaisille lausuntoja elinkeinoelämää koskevissa asioissa ja d) harjoittaa yritystoiminnan edistämiseksi tiedotus-, julkaisu-, neuvonta-, ja koulutustoimintaa. 1.3 Visio – Etelä-Karjalan kauppakamarin toiminnan tavoitetila Kauppakamari on vaikutusvaltaisin ja näkyvin elinkeinoelämän edunvalvoja Etelä-Karjalassa. Se edustaa jäsentensä kautta kattavasti toiminta-alueensa elinkeinoelämää. Kauppakamari tuottaa palveluita jäsenten tarpeiden mukaan hoitaen samalla kauppakamarilain edellyttämät tehtävät. Jäsenet tuntevat kauppakamarin omakseen ja ovat sitoutuneita kauppakamarin menestykseen. Kauppakamari puolestaan on sitoutunut jäsenistönsä ja toiminta-alueensa menestykseen. 1.4 Arvot Kauppakamarin toimintaa ohjaavat seuraavat yhteiset arvot: LUOTETTAVUUS – ASIANTUNTIJUUS – YHTEISTYÖ - KANSAINVÄLISYYS

4 2 YDINTOIMINNOT 2.1 Edunvalvonta Kauppakamarin edunvalvonnan tavoitteena on Etelä-Karjalan kilpailuedun ja -kyvyn parantaminen edistämällä elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä. Edunvalvonnan tavoitteet ovat linjassa myös julkisen ja kolmannen sektorin etujen kanssa, koska tulokset tulevat myös näiden hyödyksi lisääntyneiden työpaikkojen, verotulojen ja viihtyvyyden muodossa. Laki-, vero- ja säädösympäristöön otetaan kantaa sekä Keskuskauppakamarin kautta että tarvittaessa omin ja yhteisesti muiden toimijoiden kanssa tehdyin aloittein. Kauppakamarin tehtävänä on vaikuttaa ennakoivasti, rakentavasti ja oikea-aikaisesti niihin yhteiskunnan päätöksiin, joilla rakennetaan tulevaisuutta. Keskeisimmät strategiset kumppanit tässä edunvalvontatyössä ovat Etelä-Karjalan liitto, Kaakkois-Suomen ELY-keskus, Etelä-Karjalan Yrittäjät ry, Elinkeinoelämän keskusliitto, Etelä-Karjalan kaupungit ja kunnat ja koko kauppakamariryhmä. Etelä-Karjalan kauppakamarin ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n yhteistyö Etelä-Karjalan kauppakamarilla ja Elinkeinoelämän keskusliitolla (EK) on sopimus yhteistoiminnasta. Sen on yhdessä tehostaa ja vahvistaa alueellista edunvalvontaa ja palveluita sekä poistaa toiminnan päällekkäisyyksiä. Etelä-Karjalan kauppakamari toimii EK:n kontaktipintana alueellisessa yhteistoiminnassa. Järjestelyllä haetaan kustannussäästöä ja tehoa toimintaan. Käytännössä Etelä-Karjalan kauppakamari ja EK järjestävät yhdessä aluetilaisuuksia, tekevät yritystoimintaa koskevia selvityksiä ja julkaisevat EK:n suhdannebarometrit aluetasolla. Järjestöt myös keskustelevat yhteisistä edustuksista alueen eri toimielimiin. Yhteistyö ei sisällä työmarkkina-asioita, mitkä ovat EK:n työsarkaa. Yhteistyö ei vaikuta yritysten jäsenyyteen kauppakamarissa tai EK:ssa. 2.2 Kauppakamariryhmän yhteiset tavoitteet vuodelle 2022 Kauppakamariryhmä on määritellyt yhteiset vaikuttamistavoitteet ja toiminnan kehittämistavoitteet vuodelle 2022, joihin Etelä-Karjalan kauppakamari sitoutuu.

5 2.3 Päätösvalta, luottamushenkilöt ja valiokunnat Ylintä päätösvaltaa käyttää jäsenistö sääntömääräisissä kevät- ja syyskokouksissa. Kokouksissa käsitellään sääntömääräiset asiat kuten tilinpäätös, toimintasuunnitelma, talousarvio, jäsenmaksut ja hallituskokoonpano. Kaikissa luottamustoimissa otetaan huomioon koko maakunta maantieteellisesti, yritysten eri kokoluokat, yritysten eri toimialat, luottamushenkilöiden sukupuolinen tasa-arvo ja ikäjakauma. Kauppakamarin hallinnosta ja toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä huolehtii hallitus sen mukaan kuin kauppakamarin säännöt, kauppakamarilaki ja yhdistyslaki säätelevät. Hallituksen jäsenet ovat aktiivisia sekä kauppakamarin toiminnassa että kauppakamarin edustajina julkisessa keskustelussa. Hallitus asettaa valiokunnat. Niitä voidaan lisätä, lopettaa tai yhdistää toimintaympäristön ja elinkeinorakenteen muutokset huomioiden. Valiokuntiin pyritään valitsemaan paitsi tämän hetken vaikuttajia myös aktivoimaan seuraavan sukupolven edustajia monipuolisesti kunkin valiokunnan toimintakentästä. Valiokunnissa toimivat jäsenyhteisöjen edustajat ovat vaikuttamistyön selkäranka. Valiokunnanjäsenet tuntevat hyvin paitsi oman valiokuntansa toiminnan myös kauppakamarin toiminnan. Valiokunnat täydentävät itse jäsenensä. 2.3.1 Valiokuntajako Etelä-Karjalan kauppakamarin valiokunnat ovat: KOULUTUS- JA OSAAMISVALIOKUNTA LOGISTIIKKA- JA TEOLLISUUSVALIOKUNTA KAUPAN JA PALVELUALAN VALIOKUNTA MATKAILUVALIOKUNTA 2.3.2 Hallituksen ja valiokuntien välinen yhteys Pyritään siihen, että kunkin valiokunnan puheenjohtaja on myös Etelä-Karjalan kauppakamarin hallituksen jäsen. 2.4 Tiedontuotanto ja viestintä Kauppakamari on alueensa elinkeinoelämän asiantuntija. Eräs tehokkaimmista vaikuttamisen välineistä on tiedon tuottaminen ja sen tehokas levittäminen. Verkkopohjaisiin kyselyihin ja asiakashallintarekisterin hyödyntämiseen perustuva tiedontuotanto ja tästä seuraava tiedottaminen ja uutisointi tuovat kauppakamarin

6 jäsenten mielipiteille lisänäkyvyyttä. Kauppakamari osallistuu aktiivisesti Keskuskauppakamarin toteuttamiin edunvalvontaa ja toiminnan kehittämistä palveleviin kansallisiin kyselyihin. Tarvittaessa kyselyitä ja tiedotusta tehdään muiden kauppakamarien ja toimijoiden kanssa. 2.5 Kansainvälistymisen edistäminen Kauppakamarista yhdistetään yleisesti kansainväliseen kaupankäyntiin ja kauppakamarit muodostavatkin ainutlaatuisen ja ainoan koko maailman kattavan yhteistyöverkoston. FinnCham-portaalin tietoja käyttäen kauppakamari haluaa rohkaista yrityksiä kansainvälistymään ja laajentamaan kansainvälisiä toimintojaan. Tätä toimintaa tehdään verkostomaisesti yhdessä muiden toimijoiden, erityisesti uudistuneen Business Finland –verkoston, kanssa. Omina erityispiirteinään tässä toimintakentässä kauppakamari selvittää yritysten kansainvälistymistilannetta ja auttaa resurssiensa puitteissa yrityksiä löytämään sopivia yhteistyökumppaneita. Ulkomaankaupan asiakirjatoiminnan yhteydessä annetaan maksutonta vientikaupan neuvontaa. 2.6 Neuvontapalvelut Kauppakamari on jäsenyritysten ”First Stop Shop” käytännön ongelmatilanteissa. Kauppakamarin omaa asiantuntemusta neuvontapalveluissa kehitetään jäsenten tarpeen mukaan. Neuvontapalvelut eivät ole kauppakamarille strategisesti keskeinen toiminta, koska neuvontapalveluita on hyvin tarjolla muiden toimijoiden ja jäsenyritysten tuottamina. Siksi neuvonnassa keskitytään ensineuvontaan ja markkinapuutteiden täydentämiseen siltä osin kuin palveluita ei ole muualta saatavissa. Ensineuvontapalveluita ovat lähinnä työsuhde-, sopimus- ja liikejuridiikka sekä ulkomaankauppa. 2.7 Muut palvelut 2.7.1 Koulutus Kauppakamarin hyvä asema ajankohtaiskoulutuksen ja erityisesti lähikoulutuksen tarjoajana säilytetään siten, että palvelu vastaa yritysten koulutustarpeita. Lyhytkestoisina koulutuksina järjestetään erilaisia verkostoitumistilaisuuksia.

7 2.7.2 eJäsenkirje eJäsenkirje ilmestyy noin 10 kertaa vuodessa hyödyntäen Liana-postitusalustaa. 2.8 Viranomaistehtävät Kauppakamari hoitaa tinkimättömän ammattitaitoisesti sille erityislaissa säädetyn viranomaistehtävän eli ulkomaankaupan asiakirjojen vahvistusmenettelyn. Asiakirjapalvelu sisältää lähinnä Euroopan Unionin yleisen alkuperätodistuksen, ulkomaankaupan kauppa- yms. asiakirjojen vahvistamiset ja ATA Carnet – tulliasiakirjan. Vahvistettavien ulkomaankaupan asiakirjojen määrä perustuu Etelä-Karjalassa sijaitsevien yritysten vientiin EU tullialueen ulkopuolella oleville alueille. Asiakirjapalvelu edellyttää kauppakamarin toimistolta jatkuvasti ylläpidettävää osaamista. 2.9 Hallinto ja johtaminen Elinkeinoelämän edustajana kauppakamarin tulee olla tiennäyttäjä hyvässä hallintotavassa, läpinäkyvässä taloudenpidossa ja uusien järjestelmien käyttöönotossa. Hallitus ohjeistaa kauppakamarin toimiston toimintaa. Kauppakamarin toimiston resurssit eli toimitusjohtaja ja toimistonhoitaja toteuttavat kauppakamarille kuuluvat tehtävät keskinäisen työnjakonsa mukaisesti. 2.10 Myynti ja markkinointi Kauppakamarin jäsenyyden markkinoinnissa omaksuttua pysyviin jäsenyyksiin tähtäävää toimintatapaa jatketaan. Olisi hyvä, jos kauppakamarin henkilökunnan lisäksi myös luottamushenkilöverkosto tuntisi perusasiat kauppakamaritoiminnasta ja olisi siten paitsi halukas ja valmis markkinoimaan kauppakamarin jäsenyyttä. Tavoitteena on, että toiminnan hyvä laatu realisoituu jäsenmäärän kasvuna. Koulutustoiminnan ja muiden palveluiden myynnin kautta pyritään järjestelmällisesti saamaan jäseneksi aktiivisesti kauppakamarin palveluita käyttäviä yrityksiä. 2.11 Imatran seudun kauppakamariasiamies Kauppakamarin toiminnan vahvistamiseksi Imatran seutukunnalla on solmittu yhteistyösopimus Imatran Kaupunkikeskustat ry:n (IMITSI) toiminnanjohtaja Mervi Leinosen kanssa. Leinonen toimii oman toimensa ohella kauppakamariasimiehenä Imatran seutukunnalla. Hänen tehtävänään on välittää kauppakamariin liittyvää

8 tietoutta toiminta-alueellaan ja toimia yhdyshenkilönä kauppakamarin toimiston suuntaan. 3 JÄSENSTRATEGIA Kauppakamarin jäsenkunnan tärkein ominaisuus on kattavuus: jäsenten tulee muodostaa kattava ja edustava otos maakunnan yrityksistä ja niiden sidosryhmiin kuuluvista yhteisöistä niin toimialaan, sijaintipaikkakuntaan kuin kokoon nähden. Kaikkien suurimpien (yli 50 työntekijää) työnantajien halutaan olevan kauppakamarin jäseninä ja aktiivisesti toiminnassa mukana. Näin säilytetään kauppakamarin vaikuttavuus, joka palvelee koko jäsenkuntaa. Pidemmän aikavälin tavoitteena on kattavuudeltaan kasvavan jäsenmäärän myötä kehittyä maakunnan koko elinkeinoelämän entistä voimakkaammaksi puolestapuhujaksi. Tämä edellyttää myös jäsenistön vaikutusmahdollisuuksien ja hyvän palvelutarjonnan ylläpitämistä. 4 RESURSSIT Kauppakamarilla tulee olla riittävät resurssit sekä lakisääteisten että maksullisten palveluiden tuottamiseen ja vaikuttamistyön hoitamiseen jäsenkunnan odottamassa laajuudessa. Resursseilla tarkoitetaan tässä yhteydessä osaava henkilöstöä, jäsenneltyä tietoa, toimitiloja ja järjestelmiä sekä toiminnan ylläpitämiseen ja vakauteen tarvittavaa tulonhankintaa ja varallisuutta. 4.1 Varainhankinta ja vakavaraisuus Kauppakamari on voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen yhteisö. Ydintehtävät voidaan tulonmuodostuksen kannalta jakaa kolmeen osa-alueeseen: jäsenmaksutulot, viranomaistoiminta (ulkomaankaupan asiakirjat) ja koulutustoiminta. Edunvalvonnan kulut katetaan pääosin jäsenmaksutuloilla. Yleiskulut, kuten hallinnon ja markkinoinnin kustannukset, jyvitetään toiminnoille aiheuttamisperiaatteen mukaan. Jäsenmaksutulot muodostuvat jäsenten maksamista työntekijämäärän mukaan määräytyvistä vuosijäsenmaksuista. Jäsenmaksutulojen osuus vuosituotoista on merkittävä, mutta se pyritään pitämään alle 50 prosentin.

9 Päätuotteenaan kauppakamari myy vaikuttamistyötä ja verkostoitumista vuosisopimuspohjaisesti. Jäsenmaksutulon ei kuitenkaan tule kauppakamarin toiminnan monipuolisuuden vuoksi muodostaa määräävää osuutta tulopohjasta. Alkuvuodesta laskutettavan jäsenmaksutuoton sijoittaminen tapahtuu ehdottoman turvaavasti ja kuuluu kassanhallinnan piiriin. Pitkäaikaisempi varainhallinta tehdään hallituksen hyväksymän sijoituslinjauksen mukaisesti. Kauppakamarin hoidossa on kaksi stipendirahastoa, jotka muodostuvat pankinjohtaja Mauno Kivisen ja liikkeenharjoittaja Viktor Sellgrenin lahjoituksista. Rahastojen päämääränä on kannustaa liiketaloutta opiskelevia karjalaista syntyperää olevia henkilöitä heidän opinnoissaan. Rahastojen sijoitustoiminta ja varojen jakaminen tehdään kauppakamarin puheenjohtajiston hyväksymin stipendiohjein ja lahjoittajien määräämien sääntöjen puitteissa. 4.2 Henkilöstö ja osaaminen Kauppakamarin toimistossa on pysyvät työsuhteet (toimitusjohtaja ja palvelupäällikkö), jolloin henkilökunnan osaaminen ja sitoutuminen ovat hyviä. Osaamista ylläpidetään omien osaamistarpeiden mukaisilla koulutuksilla. 4.3 Toimitilat ja järjestelmät Kauppakamarin tulee palveluidensa saatavuuden turvaamiseksi olla hyvin saavutettavissa. Keskeinen sijainti edesauttaa myös yhteistyötä muiden toimijoiden ja jäsenten kanssa. Toimitilojen tulee olla edustavat ja mahdollistaa toimivien kokousten ja pienten tilaisuuksien järjestäminen omissa tiloissa. Asiakashallintarekisteri on strateginen apuväline pidettäessä yhteyttä jäseniin ja sidosryhmiin, joten sen ajanmukaisuuteen ja ajantasaisuuteen panostetaan edelleen vahvasti. 5 MITTARIT Toimintastrategian toteutumista seurataan kauppakamariryhmän valtakunnallisella ja yhteisellä mittaristolla. Mittari Tavoite EDUSTAVUUS JA AKTIIVISUUS *Edustavuus yksityisellä sektorilla 40 % (yksityisen sektorin työvoimasta lähde: Tilastokeskus ja K3) *Osuus alueen yksityisen 50 %

10 (sektorin liikevaihdosta lähde: Tilastokeskus ja K3) *Jäsenmäärän kehitys (jäsenmäärän nettomuutos/vuosi) + 4% VAIKUTTAVUUS JA TOIMINTA *Näkyvyys tiedotusvälineissä/vuosi (Retriever) 60 *Kokousten määrä/valiokunta 3 *Hallituksen jäsenten läsnäoloprosentti kokouksissa 60 % *Yleisarvosana toiminnasta (4-10) 8 (valtakunnallinen jäsentyytyväisyystutkimus) *Koulutuksen laatu (kouluarvosana 1-5) 4 (koulutustilaisuuksien palaute) TALOUS *Omavaraisuusaste (kauppakamarin tilinpäätös) 80 % *Maksuvalmius (QR) (kauppakamarin tilinpäätös) 2 *Kokonaistuotot/työntekijä 100.000 e *Koulutustuotot/jäsen 240 e TOIMINNAN KEHITTÄMINEN *Koulutuspäivät/työntekijä 2 pv/v *Kehityshankkeet (kauppakamariryhmän yhteiset) 1 Toiminta- ja vaikuttamissuunnitelma 2022 on hyväksytty: Esitys syyskokoukselle: Hallituksen kokouksessa 9.10.2021 Lopullinen suunnitelma: Sääntömääräisessä syyskokouksessa 8.12.2021

11

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=