Etelä-Karjalan elinkeinostrategia 2024

Julkisilla varoilla toteutettavien yrityspalveluiden tulee olla ajantasaisen laadukkaita, kysyntäperusteisia eikä tarjoajien kenttä saa olla liian pirstaleinen. Yrityspalveluiden sisältöjen tulee olla yhdenmukaisia eri puolilla maakuntaa. Toimenpiteet: Yhdenmukaiset ja kuntarajat ylittävät yrityspalvelut eri puolilla maakuntaa. Business Mill -konseptin toiminta kytketään tiiviimmin mukaan muihin yrityspalveluihin. Mittarit: Elinvoimaparlamentti määrittelee. Haaste: Riittävä rohkaisu yrittäjyyteen Kun maakunnassa omaksutaan yritysmyönteinen ajattelutapa, toimii se kannustuksena yrittäjän uraa ajatteleville. Luodaan verkosto, mikä auttaa aloittavia yrittäjiä onnistumaan ja pitämään yritystoimintansa ambitiotason korkeana; tarjotaan mentoreita ja sparraajia. Toimenpiteet: Valjastetaan menestyneitä yrittäjiä yrityslähettiläiksi kertomaan yrittäjyydestä (erityisesti oppilaitokset). Mittarit: Elinvoimaparlamentti määrittelee. Strateginen valinta 5: SAIMAA, SAIMAA, SAIMAA – ”ILOISTA LOMAA JA ASUMISTA ETELÄKARJALASSA” Tilannekuva: Maailman kilpaillun ja myös eniten kasvava toimiala! Saimaan järvialueen todetaan edelleen olevan matkailun näkökulmasta aliresursoitu mahdollisuus. Kehysmarkkinointia, viestintää ja tuotekonseptointia kyllä tehdään, mutta myyntikanavia olisi vahvistettava. Saimaan järvialueen ylimaakunnallisista sopimuksista ei ole vielä päästy riittävään win-win-tilanteeseen. Matkailussa on edelleen panostettava kotimaan asiakkaisiin. Haaste: Myynti, myynti ja myynti Jokainen matkailutoimialan yritys tekee luonnollisesti oman palvelunsa myyntityötä. Maailmalla menestyneet matkailualueet tunnistetaan vahvasta asiakasnäkökulmasta, mikä syntyy vaivattomalla pääsyllä matkailupalvelutarjonnan äärelle (lähinnä internet

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=