Kauppakamarivuosi 2022

VUOSIKERTOMUS 2022 Etelä-Karjalan kauppakamarin 82. toimintavuosi Toimintavuoden teema: ”RATKAISUKESKEISTÄ ETUMATKAA YRITYKSILLE” VUOSIKERTOMUKSEN SISÄLTÖ 1. PUHEENJOHTAJAN PALSTA 2. JÄSENMÄÄRÄ 3. TOIMINTAYMPÄRISTÖ 4. EDUNVALVONTA 5. PALVELUT JÄSENKUNNALLE 6. JÄSEN- JA LUOTTAMUSHENKILÖKYSELYT 7. HENKILÖKUNTA 8. TIEDOTUS- JA NEUVONTAPALVELUT 9. ULKOMAANKAUPAN ASIAKIRJAT 10. SÄÄNTÖMÄÄRÄISET KOKOUKSET 11. HALLITUKSEN TOIMINTA 12. VALIOKUNTIEN TOIMINTA 13. TILAISUUKSIA JA TAPAHTUMIA 14. STIPENDIRAHASTO 15. EDUSTUKSET 16. LUOTTAMUSHENKILÖT

2 1 Puheenjohtajan palsta YRITYSRESILIENSSIN VUOSI – SOPEUTUMINEN JATKUU Odotusarvot koronapandemian jälkeiseen talouden normalisoitumisen jaksoon osoittautuivat valitettavan vääriksi; Euroopassa alkoi Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan. Eteläkarjalaisten yritysten Venäjän kauppa romahti. Palvelusektori menetti venäläisasiakkaiden poisjäännin myötä noin miljoona euroa päivässä. Sodan heijastusvaikutukset tarkoittivat myös yleisen kustannustason nousua; niin yksityisille kuin yrityksille. Vuosi alkoi hyvistä lähtökohdista vientiteollisuuden tilauskantojen ja kotitalouksien säästöpuskurien osalta. Alkuvuonna palvelualojen elpyminen pandemian jäljiltä tuki yksityistä kulutusta. Mutta sitten suhdannetilanne heikkeni, vaikka syvää taantumaa ei onneksi tullutkaan. Eteläkarjalaisille yrityksille vuosi oli taloudellisen resilienssin vuosi. Esimerkiksi Venäjän vientimarkkina korvautui uusilla asiakkailla ja markkina-alueilla. Maakunnan vientiteollisuus selvisi vuodesta hyvin. Kauppakamarin vahvistamien ulkomaankaupan asiakirjojen määrä EUalueen ulkopuoliseen kauppaan pysyi edellisvuosien tapaan hyvällä tasolla. Energian ja raaka-aineiden hinnannousu sekä komponenttipula aiheuttivat kuitenkin odottamattomia uusia liiketoimintaa vaikeuttavia haasteita. Kauppakamaritoiminnassa ilmeni selkeä tarve yritysten edustajien väliseen verkostoitumiseen. Tarjosimme tähän Kauppakamariaamiaisia ja -lounaita. Hyväksytty Hallituksen Jäsen -koulutus oli jälleen suosittu täydellä syksyn 2022 kurssilla. Muutoinkin jäsenkunta oli jäsentyytyväisyyskyselyn perusteella tyytyväinen toimintaan (arvosana 4,0 asteikolla 1-5). Kuinka onnistuimme vuodelle 2022 määritellyissä kärkiteemoissa? Lupasimme vaikuttaa monipuolisen liikennejärjestelmän puolesta. Maakunnan toimijoiden yhteinen ja keskeisin vaikuttamishanke eli kaksoisraiteen 2. vaiheen jatko on myötätuulessa. Yritysten ja oppilaitosten välistä yhteistyön tiivistämistä tehtiin monipuolisesti mm. oppilaitosten hanketoimintaan osallistumalla. Vastuullisuuden teema on yrityksille tulevaisuuden kilpailuetua tuova elementti. Tarjosimme siihen liittyvää tietoa ja uusia tuotteita (mm. ilmastositoumus). Koska kauppakamari on vientikaupan asiantuntija, oli luontevaa tukea ja neuvoa yrityksiä niiden kansainvälistymisprosesseissa. Petri Krohns Etelä-Karjalan kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja 2022

3 2 JÄSENMÄÄRÄ Kauppakamarin jäsenmäärä 31.12.2022 oli 443. Vertailutietoa jäsenmäärästä: 31.12.2021/467, 31.12.2020/467, 31.12.2019/474, 31.12.2018/476, 31.12.2017/487, 31.12.2016/489, 31.12.2015/521, 31.12.2014/517, 31.12.2013/499, 31.12.2012/469, 31.12.2011/437 ja 31.12.2010/352. 3 TOIMINTAYMPÄRISTÖ Etelä-Karjalan kauppakamari oli toimintavuonna 2022 toimintasuunnitelmassa määritellyin tavoin maakunnan vaikutusvaltaisin elinkeinoelämän etujärjestö, aktiivinen edelläkävijä ja monipuolisesti verkottunut edunvalvonta-, asiantuntija- ja palveluorganisaatio. Oikeudelliselta luonteeltaan kauppakamari on voittoa tuottamaton yleishyödyllinen yhteisö, jonka asema perustuu kauppakamarilakiin (1.11.2002/878). Tehtävänsä toteuttamiseksi kauppakamari teki vuonna 2022 muiden muassa seuraavaa: *Edisti toiminta-alueensa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, yrittäjyyttä, tervettä kilpailua, kansainvälistymistä ja markkinataloutta. *Valvoi toiminta-alueensa elinkeinoelämän yhteisiä etuja sekä edisti elinkeinoelämän ja viranomaisten välistä toimintaa. *Teki edellä mainittuja asioita koskevia aloitteita ja antoi viranomaisille lausuntoja elinkeinoelämää koskevissa asioissa. *Harjoitti yritystoiminnan edistämiseksi tiedotus-, julkaisu-, neuvonta- ja koulutustoimintaa. Edunvalvontatyön ensisijaisina lähtökohtina olivat jäsenkunnan tarpeet ja näkökulmat siten kuin ne oli kirjattu vuoden 2022 toimintasuunnitelmaan. 4 EDUNVALVONTA Toimintasuunnitelman mukaiset edunvalvonnan tavoitteet määriteltiin ”Ratkaisukeskeistä etumatkaa yrityksille” - teeman alle seuraavasti: Toimintavuoden 2022 avainsanat LIIKENNEJÄRJESTELMÄ YRITYS-OPPILAITOSYHTEISTYÖ VASTUULLISUUS KANSAINVÄLISTYMINEN ETUMATKAMAAKUNTA Tavoitteiden toteuttamiseksi vuonna 2022: 1) Vaikutimme monipuolisen eteläkarjalaisen liikennejärjestelmän puolesta. 2) Lähensimme yrityksiä ja oppilaitoksia yritysten osaavan työvoiman saamiseksi, osaamisvajeen kuromiseksi ja monipuolisen yritys-oppilaitosyhteistyön lisäämiseksi. 3) Tarjosimme yrityksille kilpailuetua tuovia ratkaisuja vastuullisuuden teemasta. 4) Kannustimme yrityksiä kansainvälistymään. 5) Olimme rakentamassa Etelä-Karjalasta yritystoiminnan etumatkamaakuntaa. Olimme myös sitoutuneet kauppakamariryhmän yhteisiin tavoitteisiin:

4 1) Paransimme yhteyksiä päättäjiin. 2) Tehostimme kauppakamarien välistä yhteistä tekemistä. 3) Veimme elinkeinoelämän viesti soteuudistukseen. Edunvalvontatyötä tehtiin yhteistyössä Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kanssa. Etelä-Karjalan kauppakamarin ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n yhteistyösopimuksen mukaisesti kauppakamari toimi EK:n yhteysorganisaationa toimialueellaan. 5 KESKEISET PALVELUT JÄSENKUNNALLE Kauppakamarin keskeiset palvelut jäsenkunnalle vuonna 2022 olivat: -Keskustelu- ja vaikuttamisfoorumi ajankohtaisasioissa -Valiokuntatyövaikuttaminen -Laajan asiantuntijaverkoston hyödyntäminen -Yritystoimintaa tukeva ajankohtaiskoulutus -Kuukausikirje -Kauppakamarijuristi-neuvontapalvelu -Ulkomaankaupan asiakirjojen vahvistaminen -Ulkomaankaupan neuvontapalvelu -Kauppakamariryhmän yhteiset palvelut ja tilaisuudet 6 LUOTTAMUSHENKILÖTYYTYVÄISYYS Vuonna 2022 toteutettiin jäsentyytyväisyyskysely. Vastauksia saatiin 15 kappaletta. Kysymys: Minkä yleisarvosanan annat Etelä-Karjalan kauppakamarin toiminnasta? Arvosana (asteikolla 1-5): 4,0. (Vuonna 2020=3,9) Kysymys: Suosittelisitko kokemuksesi perusteella Etelä-Karjalan kauppakamarin jäsenyyttä? Arvosana (NPS): 33. (Vuonna 2020=37) 7 HENKILÖKUNTA Kauppakamarin vakituista henkilökuntaa vuonna 2022 olivat toimitusjohtaja, varatuomari Mika Peltonen ja palvelupäällikkö, yo-tradenomi Marjo Okko. Kirjanpitäjänä toimi KLT Irene Kiero-Syrjäläinen (Tilikarelia Oy). 8 TIEDOTUS- JA NEUVONTATOIMINTA Sähköinen Uutiskirje lähetettiin jäsenyhteisöille kerran kuukaudessa. Tämän lisäksi ajankohtaisasioista ja tilaisuuksista lähetettiin tietoa sähköpostitse. Mika Peltonen antoi oikeudellista neuvontaa jäsenpalvelun ja Marjo Okko antoi ulkomaankaupan asiakirjoihin ja vientikauppaan liittyvää neuvontaa. 9 ULKOMAANKAUPAN ASIAKIRJAT Kauppakamarin lakisääteisiin viranomaistehtäviin kuului vientikaupassa edellytettävien ulkomaankaupan asiakirjojen vahvistaminen Euroopan Unionin tullirajan ylittävään vientikauppaan (kohdemaan niin edellyttäessä).

5 Euroopan Unionin alkuperätodistuksia 5.479 kappaletta (sisältää kopiokappaleet). Vertailutietoa: 5.455/2021, 4.515/2020, 4.068/2019, 4.483/2018, 3.485/2017, 3.399/2016 kpl, 3.513/2015, 3.906/2014, 3.366/2013, 3.025/2012, 2.625/2011, 2.296/2010 ja 2.264/2009. Muita ulkomaankaupan todistuksia vahvistettiin 1.106 kappaletta (sisältää kopiokappaleet). Vertailutietoa: 1.040/2021 1.017/2020, 498/2019, 712/2018, 708/2017, 680/2016, 669/2015, 756/2014, 691/2013, 737/2012, 623/2011, 712/2010 ja 450/2009. Ulkomaankaupan asiakirjoja vahvistettiin yhteensä 6.585 kappaletta. Vertailutietoa: 6.495/2021, 5.532/2020, 4.566/2019, 5.195/2018, 4.193/2017, 4.079/2016, 4.182/2015, 4.662/2014, 4.057/2013, 3.762/2012, 3.248/2011, 3.008/2010 ja 2.714/2009. ATA Carnet –tulliasiakirjoja myönnettiin 0 kappaletta. Vertailutietoa: 2/2021, 3/2020, 7/2019, 8/2018, 8/2017, 8/2016, 7/2015, 6/2014, 3/2013, 2/2012, 5/2011, 5/2010 ja 6/2009. 10 SÄÄNTÖMÄÄRÄISET KOKOUKSET Sääntömääräinen kevätkokous Kevätkokous pidettiin 20.4.2022 Vaikuttamisforum-tilaisuuden yhteydessä LUT-yliopistolla. Teollisuusprofessori Mika Ruokonen alusti teemasta ”Miten luoda kilpailuetua ja uudistaa liiketoimintaa tekoälyn avulla?”. Alustuksen jälkeen järjestettiin Vaikuttamisforum 2022, missä toimitusjohtaja Mika Peltosen moderoinnin perehdyttiin kauppakamarin valiokuntien toimintaan, toiminta suunnitelman 2022 konkreettiseen sisältöön sekä Keskuskauppamarin koordinoimaan ja vielä työn alla olevaan ”Ratkaisuja Suomelle” -vaikuttamisasiakirjaan. Sääntömääräisessä kevätkokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat: *vuosikertomuksen hyväksyminen, *Etelä-Karjalan kauppakamarin ja siihen yhdistetyn Evert Viktor Sellgrenin ja Mauno Kivisen stipendirahaston tilinpäätösten hyväksyminen, *vastuuvapauden myöntäminen tili- ja vastuuvelvollisille ja *kauppakamarin ja stipendirahastojen ylijäämän kirjaaminen edellisten tilikausien voitto-/tappiotilille. Sääntömääräinen syyskokous Syyskokous pidettiin 14.12.2022 Imatran Kylpylän kokoustiloissa. Kokousalustuksena Keskuskauppakamarin asiantuntija Anne Vanhala kertoi teemasta ”Miksi vastuullisuus kannattaa?”. Sääntömääräisessä syyskokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat: *jäsenmaksuperusteiden vahvistaminen, *talousarvion ja toimintasuunnitelman vahvistaminen, *kauppakamarin puheenjohtajan ja varapuheen-johtajien valinta, *hallituksen jäsenten lukumäärästä päättäminen ja hallituksen jäsenten valinta,

6 *Keskuskauppakamarin valtuuskunnan jäsenten valinta ja *tilintarkastajien ja varatilintarkastajien valinta. 11 HALLITUKSEN TOIMINTA Hallituksen kokoonpano oli sääntöjen mukaisesti puheenjohtaja, kolme varapuheenjohtaja ja kahdeksan hallituksen varsinaista jäsentä. Hallitus kokoontui neljä kertaa: 17.3.2022, 7.6.2022, 19.10.2022 ja 14.12.2022. Sääntöjen mukaisesti hallitus: *valmisteli varsinaisille kevät- ja syyskokouksille esitykset taloudesta, jäsenmaksuperusteita ja toimintasuunnitelmasta *nimesi valiokuntiin uusia jäseniä, *hyväksyi kauppakamarille uusia jäseniä ja *valvoi kauppakamarin taloutta ja hallintoa. Tämän lisäksi hallitus: *seurasi ja kommentoi toiminnan painopistealueita, *käsitteli strategisia linjauksia ja vaikuttamissuunnitelmaa, *päätti kauppakamarin edustuksista eri työryhmissä ja toimikunnissa ja *seurasi maakunnassa tehtävää aluekehitystyötä. 12 VALIOKUNTIEN TOIMINTA Kauppakamarin luottamushenkilöt vaikuttivat neljässä valiokunnassa: kaupan ja palvelualan valiokunta, matkailuvaliokunta, logistiikka- ja teollisuusvaliokunta sekä koulutus- ja osaamisvaliokunta. Luottamushenkilöitä oli yhteensä 64. Kunkin valiokunnan puheenjohtaja toimi samalla kauppakamarin hallituksen jäsenenä. Valiokunnat kokoontuivat keskimäärin kaksi kertaa vuodessa käsittelemään toimialaansa liittyviä ajankohtaisasioita. 13 KAUPPAKAMARIN TILAISUUKSIA JA TAPAHTUMIA 16.2.2022: Hyväksytty Hallituksen Jäsen (HHJ) -info (TEAMS) 22.2.2022: Hyvinvointiteemaiset etäaamukahvit (TEAMS) 20.4.2022: Kilpailuetua tekoälystä ja Vaikuttamisforum -tilaisuudet (LUT) 12.5.2022: Kansainvälinen ajankohtaiskatsaus Kauko-idästä (TEAMS) 31.5.2022: Kauppakamarilounas teemasta ”Asiakaspalvelun ydin” 21.9.2022: Kauppakamarilounas, Imatran kaupunginjohtaja Matias Hilden 2.10.2022-15.11.2022: Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -kurssi 16.10.2022: Eväitä yritysten kansainvälistymiseen tilaisuus

7 21.10.2022: Kauppakamariaamiainen teemana ”Kuinka selvitä markkinoinnin ja myynnin viidakossa” 23.11.2022: Kauppakamarilounas teemana ”Vahvan johtajan tauti” 14 STIPENDIRAHASTO Kauppakamarin hoidossa olevasta yhdistetystä kauppaneuvos Evert Viktor Sellgrenin ja pankinjohtaja Mauno Kivisen stipendirahastosta ei jaettu vuonna 2022 apurahaa, koska 6.000 euron suuruinen apuraha oli jyvitetty kahdelle vuodelle (2021 ja 2022). Apurahalla LAB-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelija Emma Kokkonen Lappeenrannasta pääsi neljän kuukauden harjoittelujaksolle Hongkongin suomalaiseen kauppakamariin. Stipendirahaston tarkoituksena on jakaa vuosittain rahaston sääntöjen mukaisesti apurahoja kyvykkäille, liikealalla opiskeleville karjalaista syntyperää oleville opiskelijoille. 15 EDUSTUKSET Keskeiset edustukset vuonna 2022 olivat seuraavat:

8 16 LUOTTAMUSHENKILÖT 2022 Hallitus 2022

9 Valiokunnat 2022

12 Liitteet: Tilinpäätös 1.1.-31.12.2022. Tilintarkastuskertomus 19.4.2023.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=