1 Toiminta- ja vaikuttamissuunnitelma 2025 ”SYNNYTETÄÄN POSITIIVINEN MENESTYJÄMEININKI” Etelä-Karjalan kauppakamarin tehtävänä on parantaa maakunnan elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä. Kauppakamari on ratkaisukeskeinen vaikuttaja tavoitteenaan kilpailuetua nauttivat yritykset, joille kauppakamarin jäsenyys tarjoaa monipuolisen etumatkan yritystoiminnassa. Yritysten toimintaedellytysten parantamiseksi vuonna 2025 toteutetaan elinkeinoelämälähtöisen elinkeinostrategian sisältöä: SISÄLTÖ 1 TOIMINNAN LÄHTÖKOHDAT 1.1 Omistajastrategia 1.2 Missio – olemassaolon oikeutus 1.3 Visio – toiminnan tavoitetila 1.4 Arvot 1.5 Verkostovaikuttaja 2 YDINTOIMINNOT 2.1 Vaikuttamistyö 2.2 Yhteistyö Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) kanssa 2.3 Kauppakamariryhmän yhteiset tavoitteet 2.4 Päätösvalta, luottamushenkilöt ja valiokunnat 2.4.1 Valiokuntajako 2.4.2 Hallituksen ja valiokuntien välinen yhteys
2 2.5 Tiedontuotanto ja viestintä 2.6 Kansainvälistymisen edistäminen 2.7 Neuvontapalvelut 2.8 Muut palvelut 2.8.1 Koulutus- ja verkostoitumistilaisuudet 2.8.2 Uutiskirje 2.9 Viranomaistehtävät 2.10 Hallinto ja johtaminen 2.11 Myynti ja markkinointi 2.12 Imatran seudun kauppakamariasiamies 3 JÄSENSTRATEGIA 4 RESURSSIT 4.1 Varainhankinta ja vakavaraisuus 4.2 Stipendirahastot 4.2 Henkilöstö ja osaaminen 4.3 Toimitilat ja järjestelmät 5 MITTARIT 1 TOIMINNAN LÄHTÖKOHDAT 1.1 Omistajastrategia Kauppakamari on pysyvä organisaatio, jonka omistajia ovat sen jäsenyhteisöt. Kauppakamarin jäsenkunta edustaa alueensa elinkeinoelämää kattavasti ja monipuolisesti. Jäsenkunta on antanut kauppakamarille valtakirjan vaikuttaa keskeisissä elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä parantavissa yhteyksissä. Kauppakamari on arvostettu asiantuntemuksestaan, vaikutusvallastaan ja hyvistä palveluistaan. Näin se täyttää sekä kauppakamarilain tavoitteet ja hengen sekä toimii tinkimättömästi jäsentensä odotusten ja tarpeiden mukaisesti. 1.2 Missio – olemassaolon oikeutus Kauppakamarilla on kaksi missiota, jotka molemmat ovat sekä sen jäsenten että toimintaympäristön etujen mukaisia: a) parantaa toiminta-alueensa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä sekä b) hoitaa sille määrätyn julkisen tehtävän eli ulkomaankaupan asiakirjojen vahvistamiset. Kauppakamarilain mukaisesti ja missionsa toteuttamiseksi kauppakamari: a) edistää toiminta-alueensa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, yrittäjyyttä,
3 tervettä kilpailua, kansainvälistymistä, vapaakauppaa ja markkinataloutta, b) valvoo toiminta-alueensa elinkeinoelämän yhteisiä etuja sekä edistää elinkeinoelämän ja viranomaisten välistä yhteistoimintaa, c) tekee edellä mainittuja asioita koskevia aloitteita ja antaa viranomaisille lausuntoja elinkeinoelämää koskevissa asioissa ja d) harjoittaa yritystoiminnan edistämiseksi tiedotus-, julkaisu-, neuvonta-, ja koulutustoimintaa. 1.3 Visio – toiminnan tavoitetila Kauppakamari on ratkaisukeskeisin elinkeinoelämän vaikuttaja. Se edustaa jäsentensä kautta kattavasti toiminta-alueensa elinkeinoelämää. Kauppakamari tuottaa palveluita jäsenten tarpeiden mukaan hoitaen samalla kauppakamarilain edellyttämät tehtävät. Jäsenet tuntevat kauppakamarin omakseen ja ovat sitoutuneita kauppakamarin menestykseen. Kauppakamari puolestaan on sitoutunut jäsenistönsä ja toiminta-alueensa menestykseen. 1.4 Arvot – toiminnan ajurit Kauppakamarin toimintaa ohjaavat seuraavat yhteiset arvot: LUOTETTAVUUS/ASIANTUNTIJUUS/YHTEISTYÖ/KANSAINVÄLISYYS 1.5 Verkostovaikuttaja Kauppakamari toimii verkostovaikuttajana seuraavin tavoin:
4 2 YDINTOIMINNOT 2.1 Vaikuttamistyö Kauppakamarin edunvalvonnan tavoitteena on Etelä-Karjalan kilpailuedun ja -kyvyn parantaminen edistämällä elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä. Edunvalvonnan tavoitteet ovat linjassa myös julkisen ja kolmannen sektorin etujen kanssa, koska tulokset tulevat myös näiden hyödyksi mm. lisääntyneiden työpaikkojen ja verotulojen sekä laaja-alaisen hyvinvoinnin muodossa. Säädösympäristöön otetaan kantaa sekä Keskuskauppakamarin kautta että tarvittaessa omin ja yhteisesti muiden toimijoiden kanssa tehdyin aloittein. Kauppakamarin tehtävänä on vaikuttaa ennakoivasti, rakentavasti ja oikeaaikaisesti niihin yhteiskunnan päätöksiin, joilla rakennetaan tulevaisuutta. Keskeisimmät strategiset kumppanit vaikuttamistyössä ovat Etelä-Karjalan liitto, Kaakkois-Suomen ELY-keskus, Etelä-Karjalan Yrittäjät, Elinkeinoelämän keskusliitto, Etelä-Karjalan kaupungit ja kunnat ja koko kauppakamariryhmä. Yhteistyökumppanina HHJ-koulutuskokonaisuudessa on Hallituspartnerit ry. 2.2 Yhteistyö Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kanssa Etelä-Karjalan kauppakamarilla ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK:lla on sopimus yhteistoiminnasta. Sen tarkoituksena on tehostaa ja vahvistaa alueellista edunvalvontaa ja palveluita sekä poistaa toiminnan päällekkäisyyksiä. Kauppakamari toimii EK:n kontaktipintana alueellisessa yhteistoiminnassa. Käytännössä järjestetään yhteisiä aluetilaisuuksia, tehdään yritystoimintaan liittyviä selvityksiä ja julkaistaan suhdannebarometrejä. Yhteistyö ei sisällä työmarkkina-asioita. Yhteistyöllä ei ole vaikutusta yritysten jäsenyyteen kauppakamarissa ja/tai EK:ssa. 2.3 Kauppakamariryhmän yhteiset tavoitteet vuodelle 2025 Kauppakamariryhmä on määritellyt yhteiset vaikuttamistavoitteet ja toiminnan kehittämistavoitteet vuodelle 2025, joihin Etelä-Karjalan kauppakamari sitoutuu. Vuonna 2025 tavoitteet liittyvät mm. kunta- ja aluevaaleihin keväällä 2025. 2.4 Päätösvalta, luottamushenkilöt ja valiokunnat Ylintä päätösvaltaa käyttää jäsenistö sääntömääräisissä kevät- ja syyskokouksissa.
5 Kokouksissa käsitellään sääntömääräiset asiat kuten tilinpäätös, toimintasuunnitelma, talousarvio, jäsenmaksut ja hallituskokoonpano. Kaikissa luottamustoimissa otetaan huomioon koko maakunta maantieteellisesti, yritysten eri kokoluokat ja toimialat, luottamushenkilöiden sukupuolitasa-arvo ja ikäjakauma. Kauppakamarin hallinnosta ja toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä huolehtii hallitus sen mukaan kuin kauppakamarin säännöt, kauppakamarilaki ja yhdistyslaki säätelevät. Hallituksen jäsenet ovat aktiivisia sekä kauppakamarin toiminnassa että kauppakamarin edustajina julkisessa keskustelussa. Hallitus asettaa valiokunnat. Niitä voidaan lisätä, lopettaa tai yhdistää toimintaympäristön ja elinkeinorakenteen muutokset huomioon ottaen. Valiokuntiin pyritään valitsemaan paitsi tämän hetken vaikuttajia myös aktivoimaan seuraavan sukupolven edustajia monipuolisesti kunkin valiokunnan toimintakentästä. Valiokunnissa toimivat jäsenyhteisöjen edustajat ovat vaikuttamistyön selkäranka. Valiokunnan jäsenet tuntevat hyvin paitsi oman valiokuntansa toiminnan myös kauppakamarin toiminnan. Valiokunnat täydentävät itse jäsenensä. 2.4.1 Valiokuntajako Etelä-Karjalan kauppakamarin valiokunnat ovat: KOULUTUS- JA OSAAMISVALIOKUNTA LOGISTIIKKA- JA TEOLLISUUSVALIOKUNTA PALVELUALAN VALIOKUNTA MATKAILUVALIOKUNTA 2.4.2 Hallituksen ja valiokuntien välinen yhteys Pyritään siihen, että kunkin valiokunnan puheenjohtaja on myös Etelä-Karjalan kauppakamarin hallituksen jäsen. 2.5 Tiedontuotanto ja viestintä Kauppakamari on alueensa elinkeinoelämän asiantuntija. Eräs tehokkaimmista vaikuttamisen välineistä on tiedon tuottaminen ja sen tehokas levittäminen. Verkkopohjaisiin kyselyihin ja asiakashallintarekisterin hyödyntämiseen perustuva tiedontuotanto ja tästä seuraava tiedottaminen ja uutisointi tuovat kauppakamarin jäsenten mielipiteille lisänäkyvyyttä.
6 Kauppakamari osallistuu aktiivisesti Keskuskauppakamarin toteuttamiin vaikuttamistyötä ja toiminnan kehittämistä palveleviin kansallisiin kyselyihin. Tarvittaessa kyselyitä ja tiedotusta tehdään muiden kauppakamarien ja toimijoiden kanssa. 2.6 Kansainvälistymisen edistäminen Kauppakamarista yhdistetään yleisesti kansainväliseen kaupankäyntiin ja kauppakamarit muodostavat ainutlaatuisen ja ainoan koko maailman kattavan yhteistyöverkoston. FinnCham-portaalin tietoja käyttäen kauppakamari haluaa rohkaista yrityksiä kansainvälistymään ja laajentamaan kansainvälisiä toimintojaan. Tätä toimintaa tehdään verkostomaisesti yhdessä muiden toimijoiden ja erityisesti uudistuneen Business Finland –verkoston kanssa. Omina erityispiirteinään tässä toimintakentässä kauppakamari selvittää yritysten kansainvälistymistilannetta ja auttaa resurssiensa puitteissa yrityksiä löytämään sopivia yhteistyökumppaneita. Ulkomaankaupan asiakirjatoiminnan yhteydessä annetaan maksutonta vientikaupan neuvontaa. Etelä-Karjalan kauppakamarin yhteydessä toimivat Ruotsin ja Saksan konsulaatit edesauttavat yhteistyötä eteläkarjalaisten, ruotsalaisten ja saksalaisten yritysten välillä. 2.7 Neuvontapalvelut Kauppakamari on jäsenyritysten ”First Stop Shop” käytännön ongelmatilanteissa. Kauppakamarin henkilökunta antaa neuvontapalvelua omilla asiantuntemusaloillaan. Tämän lisäksi jäsenkunnan käytössä on vuonna 2024 käyttöön otettu keskitetty neuvontapalvelu, minkä toteuttaa Helsingin seudun kauppakamari. Palvelu on laaja sisältäen mm. työsuhde-, sopimus- ja liikejuridiikka sekä ulkomaankauppa. 2.8 Muut palvelut 2.8.1 Koulutus- ja verkostoitumistilaisuudet Kauppakamarin hyvä asema ajankohtaiskoulutuksen tarjoajana taataan tukeutumalla entistä enemmän Helsingin seudun kauppakamarin koulutustarjontaan. Hyväksytty Hallituksen Jäsen (HHJ) -konseptin mukaisia koulutuksia (Hyväksytty Hallituksen jäsen HHJ ja Hyväksytty Puheenjohtaja HHJPJ) järjestetään kuitenkin lähikoulutuksena maakunnassa.
7 Ajankohtaisista teemoista kerrotaan säännöllisesti järjestettävissä verkostoitumistilaisuuksissa kuten Kauppakamariaamiaisilla, Kauppakamarilounailla ja Kauppakamarin Kantapöydissä Lähitilaisuuksien hiilijalanjälki lasketaan ja kompensoidaan Taimiteko-konseptin kautta. 2.8.2 Uutiskirje Uutiskirje ilmestyy kuukausittain (pl. heinäkuu) hyödyntäen Lianapostitusalustaa. 2.9 Viranomaistehtävät Kauppakamari hoitaa tinkimättömän ammattitaitoisesti sille erityislaissa säädetyn viranomaistehtävän eli ulkomaankaupan asiakirjojen vahvistamismenettelyn. Asiakirjapalvelu sisältää lähinnä Euroopan Unionin yleisen alkuperätodistuksen ja ulkomaankaupan kauppa- yms. asiakirjojen vahvistamiset. Vahvistettavat ulkomaankaupan asiakirjat on tarkoitettu Etelä-Karjalassa sijaitsevien yritysten vientiin ETA-alueen ulkopuolelle. Asiakirjapalvelu edellyttää kauppakamarin toimistolta jatkuvasti ylläpidettävää osaamista. 2.10 Hallinto ja johtaminen Elinkeinoelämän edustajana kauppakamarin tulee olla tiennäyttäjä hyvässä hallintotavassa, läpinäkyvässä taloudenpidossa, uusien järjestelmien käyttöönotossa sekä vastuullisuudessa (mm. hiilijalanjälki). Hallitus ohjeistaa kauppakamarin toimiston toimintaa. Kauppakamarin toimiston resurssit eli toimitusjohtaja ja palvelupäällikkö toteuttavat kauppakamarille kuuluvat tehtävät keskinäisen työnjakonsa mukaisesti. 2.11 Myynti ja markkinointi Kauppakamarin jäsenyyden markkinoinnissa omaksuttua pysyviin jäsenyyksiin tähtäävää toimintatapaa jatketaan. Olisi hyvä, jos kauppakamarin henkilökunnan lisäksi myös luottamushenkilöverkosto tuntisi perusasiat kauppakamaritoiminnasta ja olisi siten paitsi halukas myös valmis markkinoimaan kauppakamarin jäsenyyttä. Tavoitteena on, että toiminnan hyvä laatu realisoituu jäsenmäärän kasvuna.
8 Koulutustoiminnan ja muiden palveluiden myynnin kautta pyritään järjestelmällisesti saamaan jäseneksi aktiivisesti kauppakamarin palveluita käyttäviä yrityksiä. 2.12 Imatran seudun kauppakamariasiamies Kauppakamarin toiminnan vahvistamiseksi Imatran seutukunnalla on yhteistyösopimus Imatran Kaupunkikeskustat ry:n (IMITSI) toiminnanjohtaja Mervi Leinosen kanssa. Leinonen toimii oman toimensa ohella kauppakamariasimiehenä Imatran seutukunnalla. Hänen tehtävänään on välittää kauppakamariin liittyvää tietoutta toiminta-alueellaan ja toimia yhdyshenkilönä kauppakamarin toimiston suuntaan. 3 JÄSENSTRATEGIA Kauppakamarin jäsenkunnan tärkein ominaisuus on kattavuus: jäsenten tulee muodostaa kattava ja edustava otos maakunnan yrityksistä ja niiden sidosryhmiin kuuluvista yhteisöistä niin toimialaan, sijaintipaikkakuntaan kuin kokoon nähden. Kaikkien suurimpien (yli 50 työntekijää) työnantajien halutaan olevan kauppakamarin jäseninä ja aktiivisesti toiminnassa mukana. Näin säilytetään kauppakamarin vaikuttavuus, joka palvelee koko jäsenkuntaa. Pidemmän aikavälin tavoitteena on kattavuudeltaan kasvavan jäsenmäärän myötä kehittyä maakunnan koko elinkeinoelämän entistä voimakkaammaksi puolestapuhujaksi. Tämä edellyttää myös jäsenistön vaikutusmahdollisuuksien ja hyvän palvelutarjonnan ylläpitämistä. 4 RESURSSIT Kauppakamarilla tulee olla riittävät resurssit sekä lakisääteisten että maksullisten palveluiden tuottamiseen ja vaikuttamistyön hoitamiseen jäsenkunnan odottamassa laajuudessa. Resursseilla tarkoitetaan tässä yhteydessä osaava henkilöstöä, jäsenneltyä tietoa, toimitiloja ja järjestelmiä sekä toiminnan ylläpitämiseen ja vakauteen tarvittavaa tulonhankintaa ja varallisuutta. 4.1 Varainhankinta ja vakavaraisuus Kauppakamari on voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen yhteisö. Ydintehtävät voidaan tulonmuodostuksen kannalta jakaa kolmeen osaalueeseen:
9 1) jäsenmaksutulot, 2) viranomaistoiminta (ulkomaankaupan asiakirjat) ja 3) koulutustoiminta. Vaikuttamistyön kulut katetaan pääosin jäsenmaksutuloilla. Yleiskulut, kuten hallinnon ja markkinoinnin kustannukset, jyvitetään toiminnoille aiheuttamisperiaatteen mukaan. Jäsenmaksutulot muodostuvat jäsenten maksamista työntekijämäärän mukaan määräytyvistä vuosijäsenmaksuista. Jäsenmaksutulojen osuus vuosituotoista on merkittävä, mutta se pyritään pitämään alle 50 prosentin. Päätuotteenaan kauppakamari myy vaikuttamistyötä ja verkostoitumista vuosisopimuspohjaisesti. Jäsenmaksutulon ei kuitenkaan tule kauppakamarin toiminnan monipuolisuuden vuoksi muodostaa määräävää osuutta tulopohjasta. Alkuvuodesta laskutettavan jäsenmaksutuoton sijoittaminen tapahtuu turvaavasti ja kuuluu kassanhallinnan piiriin. Pitkäaikaisempi varainhallinta tehdään hallituksen hyväksymän sijoituslinjauksen mukaisesti. 4.2 Stipendirahastot Kauppakamarin hoidossa on kaksi stipendirahastoa, jotka muodostuvat pankinjohtaja Mauno Kivisen ja liikkeenharjoittaja Viktor Sellgrenin lahjoituksista 1940-luvulta. Rahastojen päämääränä on kannustaa liiketaloutta opiskelevia karjalaista syntyperää olevia henkilöitä heidän opinnoissaan. Rahastojen sijoitustoiminta ja apurahojen jakaminen tehdään kauppakamarin puheenjohtajiston hyväksymin lahjoittajien määräämien sääntöjen mukaisesti ottaen kuitenkin huomioon ajantasaiset toimintaympäristön muutokset. 4.3 Henkilöstö ja osaaminen Kauppakamarin toimistossa on pysyvät työsuhteet (toimitusjohtaja ja palvelupäällikkö), jolloin henkilökunnan osaaminen ja sitoutuminen ovat hyviä. Osaamista ylläpidetään omien osaamistarpeiden mukaisilla koulutuksilla. 4.4 Toimitilat ja järjestelmät Kauppakamarin tulee palveluidensa saatavuuden turvaamiseksi olla hyvin saavutettavissa. Keskeinen sijainti edesauttaa myös yhteistyötä muiden toimijoiden ja jäsenten kanssa. Toimitilojen tulee olla edustavat ja mahdollistaa toimivien kokousten ja pienten tilaisuuksien järjestäminen omissa tiloissa.
10 Asiakashallintarekisteri on strateginen apuväline pidettäessä yhteyttä jäseniin ja sidosryhmiin, joten sen ajanmukaisuuteen ja ajantasaisuuteen panostetaan. 5 MITTARIT Toimintastrategian toteutumista seurataan kauppakamariryhmän valtakunnallisella yhteisellä mittaristolla. Mittari Tavoite EDUSTAVUUS JA AKTIIVISUUS *Osuus alueen yksityisen sektorin työvoimasta 40 % (lähde: Tilastokeskus ja K3) *Osuus alueen yksityisen sektorin liikevaihdosta 50 % (lähde: Tilastokeskus ja K3) *Jäsenmäärän kehitys (jäsenmäärän nettomuutos/vuosi) + 4% VAIKUTTAVUUS JA TOIMINTA *Kokousten määrä/valiokunta 3 *Hallituksen jäsenten läsnäoloprosentti kokouksissa 60 % *Yleisarvosana toiminnasta (1-5) 4 (valtakunnallinen jäsentyytyväisyystutkimus) *Luottamushenkilöiden antama arvosana (1-5) 4 (valtakunnallinen luottamushenkilökysely) *Koulutuksen laatu (kouluarvosana 1-5) 4 (koulutustilaisuuksien palaute) TALOUS *Omavaraisuusaste (kauppakamarin tilinpäätös) 80 % *Maksuvalmius (QR) (kauppakamarin tilinpäätös) 2 *Kokonaistuotot/työntekijä 100.000 e *Koulutustuotot/jäsen 240 e TOIMINNAN KEHITTÄMINEN *Koulutuspäivät/työntekijä 2 pv/v *Kehityshankkeet (kauppakamariryhmän yhteiset) 1 Toiminta- ja vaikuttamissuunnitelma 2025 on käsitelty hallituksen kokouksessa 10.10.2024 ja hyväksytty sääntömääräisessä syyskokouksessa xx.xx.2024.
www.etela-karjalankauppakamari.fiRkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=