Etelä-Karjalan elinkeinostrategia 2024

11 Uusinajattelusta uusintekemiseen Maakunnan toimijat omaksuvat uusinajattelijoiden ohella vahvan uusintekijöiden roolin. Maakunnan yritykset ovat kasvuhaluisia ja -hakuisia. Yritykset hyötyvät osaamisintensiivisyydestä ja ne ottavat liiketoiminnoissaan huomioon muiden muassa vihreän siirtymän tarjoamat mahdollisuudet. Elinkeinostrategian sisällön toimeenpano takaa yrityksille kilpailuetua tarjoavia menestyksen avaimia niin kotimaassa kuin ulkomailla. Näin toimien saavutamme strategian keskeisen tavoitteen eli Etelä-Karjalan taloudellisen, henkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin vahvistamisen ja takaamisen. 12 Keskeiset strategiset valinnat Jokaisen strategisen valinnan yhteyteen on kirjattu haaste, sen voittamiseen tarvittava toimenpide ja tavoitteen seurantaan määritelty mittari. STRATEGINEN VALINTA – HAASTEET – TOIMENPITEET – MITTARIT Strategiset valinnat eivät ole tärkeysjärjestyksessä. Strateginen valinta 1: VIESTINTÄ – ITSESTÄ JA TEKEMISESTÄ ENEMMÄN ÄÄNEN PITÄMINEN UUDELLA TARINALLA Tilannekuva: Tarina on tärkeä! Ja vielä tärkeämpää on yhtenäinen viesti! Mielikuva EteläKarjalasta on sekä maakunnan yritysten edustajien keskuudessa että maakunnan ulkopuolella hajanainen. Tämä ei anna oikeutusta sille, mitä maakunnassa oikeasti tapahtuu ja mikä on painoarvomme muiden maakuntien joukossa. Tarina on kirjoitettava uudestaan ja se on osattava viestiä tarttuvalla tavalla. Viestin ydinsanoman tulee olla kahtalainen: kuinka saadaan pitovoimaa maakunnassa jo asuville ja toisaalta vetovoimaa tänne muuttamista harkitseville. Haaste: Ajantasainen tarina Maakunta uudistuu ja on tilanteessa ”Ground Zero”. Kaikille toimijoille tulisi olla käytössään yksi yhteinen ja yhtenäinen viesti kerrottavaksi ulospäin.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=