Kauppakamarivuosi 2017
9 LIITESIVU VUOSIKERTOMUKSEEN 2017 Etelä-Karjalan kauppakamarin luottamushenkilöorganisaation (hallitus ja valiokunnat) näkemykset elinkeinostrategiatyössä 2017: Luottamushenkilöorganisaatiossa on käyty läpi seuraavia kysymyksiä: 1) Mikä on maakunnan kilpailuetutekijä vuonna 2025? 2) Mitä maakunnassa pitää tehdä, jotta olemme edelläkävijä ja etevä? 3) Kuinka Etelä-Karjalaa tulisi kehittää vuoteen 2025 mennessä? 4) Kuinka yritykset voivat olla mukana tässä kehittämisessä? 5) Mitä tavoitteita yrityksillä olisi hyvä olla vuoteen 2025 tähdättäessä? Kysymyksiin annettiin luottamushenkilökäsittelyssä seuraavia vastauksia. Kysymyksittäin ne on koottu tärkeysjärjestykseen (eniten mainintoja saaneet) siten, että nro 1 on tärkein. Mikä on maakunnan kilpailuetutekijä vuonna 2025? Nro 1 Yliopisto ja amk ja korkea koulutustaso -LUT ja Saimia ja Lahti ovat yhdessä vahvoja -oppilaitosten edelläkävijän roolin osaamisalueillaan -yritystoimintaan spinn-offeja oppilaitosten kautta -uudet innovaatiot, robotiikka, kansainvälisyys Nro 2 Ekologisten arvojen ja kestävän kehityksen edelläkävijä -energiantuotanto, resurssiviisaus, ympäristöajattelu -tutkimus- ja tuotekehitystoiminnan kärkimaakunta Mitä maakunnassa pitää tehdä, jotta olemme edelläkävijä ja etevä? Nro 1 LUT ja Saimia ja Lahti -johto, mikä varmistaa oppilaitosten uudistumisen ja osaamisen kehittämisen -oppilaitokset ovat tarvittavan osaamisen kannalta välttämättömiä -tekniikan ja talouden yhdistäminen Nro 2 Raja, infra ja luonto -vahva Saimaa-brändi Nro 3 Kestävän kehityksen ja ekologisuudesta kumpuava liiketoiminta -osaaminen ja tietotaito on ”must” -yritysten ja oppilaitosten välinen yhteistyö -myös riittävää riskinottokykyä uusien ratkaisuiden äärellä Nro 4 Tehokas maakuntamalli ja maakunnan sisäinen yhteistyö -matala organisaatio, tarkka taloudenhoito ja päällekkäisten toimintojen poistaminen Kuinka Etelä-Karjalaa tulisi kehittää vuoteen 2025 mennessä? Nro 1 Liikenneväylät kuntoon -kilpailukyky ja alueellinen vetovoima -yritystoiminnan perusedellytys Nro 2 Maakunnan aktiivinen markkinointi matkailussa ja palveluissa -Saimaa-brändi -tuloksia tuottava yhteistyö naapurimaakuntien kanssa
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=