Kauppakamarivuosi 2017

11 Parhaasta asiakaspalvelusta keskeisin kilpailuetutekijä. Panostusta hyvän asiakaspalvelun asenteeseen. Palvelupassin kehittäminen ja suorittaminen. Vapautuneisiin aukioloaikoihin laaja yritysten sitoutuminen. Yhtenäinen viesti asiakkaille, että maakunnassa on laaja vähittäiskaupan aukiolo; vastaiskuna nettikaupalla, mikä on auki 24h. Maantieteellinen asema suhteessa Venäjältä tulevaan ostosmatkailuun ei häviä minnekään. Edellytyksenä rajanylityksen helppous ja infran välityskyky. Uniikkia matkailukokemusta, esim. GeoSaimaa –hanke. Lappeenrannan satama-alueen rohkea kehittäminen ja sen yhteydessä ”lupa ajatella isosti”; vrt. eri ”Seapool”-hankkeet eri puolilla Suomea. Siisti kaupunkikuva ja maakunnan yleinen viihtyvyys tästä tulokulmasta. Matkailualan valiokunta Toimialan kilpailuetutekijöiden avainsanat: Venäjä, Wellness, Saimaa, Green Reality ”Kiinalaiskiimassa” järki käteen! Ei pidä mennä asioiden edelle, vaan rauhassa arvioida Etelä-Karjalan asema matkailutoimialan näkökulmasta suhteessa kiinalaisturisteista esitettyihin arvioihin. Kesälomakauden siirto eteenpäin noin kahdella viikolla; nyt kotimainen matkailukausi päättyy koulujen alkuun. Selkeä suunnitelma siitä, mille markkinoille Etelä-Karjalan suuntaan matkailukärkensä ja mitkä ovat maakunnan avainmarkkina-alueita. Suunnitelmalla pitää selkeyttää nykyistä repaleista tuoteportfoliota ja taata maakunnan matkailutoimijoille johdonmukainen näkyvyys. Aivan keskeisenä on Saimaa-brändi. Kilpailuetutekijänä voisi olla Wellness-ajattelu, jossa Saimaa-brändi yhdistetään luontoon, puhtauteen, uniikkiin järviympäristöön, luonnon antimiin jne. Green Reality –ajattelu tuodaan myös matkailutoimialalle. Maakunnan saavutettavuudesta huolehtiminen. Esim. Vainikkalan juna-asemalta sujuva yhteys Lappeenrantaan ja Imatralle. Etelä-Karjalan ”matkailutarinan” selkeys markkinoinnissa. Koulutus- ja osaamisvaliokunta Toimialan kilpailuetutekijöiden avainsanat: LUT-konserni, koulutusvienti, ennakoiva rekrytointi LUT-konsernissa ja Sampossa vahva oppilaitos-yritys –yhteistyön leima. Koulutuksesta vientituote; yrityksen tuotteen ja/tai palvelun yhteydessä; tuote+koulutus. Toiseen asteen laadukas koulutus. Kesätyöpaikkatalkoot. Tarttuminen uusiutuvien ja uusien työtehtävien koulutukseen; ICT-tradenomi, teollisuus/markkinointi ja myynti, Digi Business Advisor. Ennakoivaan rekrytointiin panostaminen; oppisopimus ja työpaikalla tapahtuva oppiminen. Logistiikka- ja teollisuusvaliokunta Toimialan kilpailuetutekijöiden avainsanat: Bioklusteri, liikenneinfran toimivuus, yhteinen edunvalvonta Vahva bioklusteri; toimialan toimintaympäristön laaja tukeminen (infra, työvoima, alihankinta). Liikenneinfran monipuolinen toimivuus; erityishuomio Venäjältä tulevaan raaka-aine-, tavara- ja henkilökuljetuksiin. Oppilaitosyhteistyö (LUT-konserni). Vahvuutena yhteisen tahtotilan infran edunvalvonta.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=