Kauppakamarivuosi 2017

10 Nro 3 Entistä paremmat toimintaedellytykset pk-sektorille -pk-sektorin aseman vahvistaminen -erikokoisten yritysten erityistarpeiden huomioon ottaminen Nro 4 Yksi maakunta ja kaksi kuntaa, vai riittäisikö yksi -järkevää kokonaisnäkemystä maakunnan kehittämiseen -osaoptimoinnin poistaminen Kuinka yritykset voivat olla mukana maakunnan kehittämisessä? Nro 1 Yritysten muutoshalukkuus ja –hakuisuus -panostaminen osaamisen kehittämiseen -panostaminen uuteen teknologiaan -uudistuminen on elinehto -asiantuntijoiden hyödyntäminen Nro 2 Vuoropuhelu ja osaamisen hyödyntäminen -säännöllinen yhteydenpito puolin ja toisin -paineettoman ilmapiirin ajatustenvaihto -aito yhteistyön ilmapiiri -yritysten on oltava vahvasti etupainotteisesti mukana keskustelussa -verkostoituminen -sitoutuminen kehittämiseen Nro 3 Yhteistyö oppilaitosten kanssa -apuja tuotekehitykseen ja talousosaamiseen -oppisopimuskoulutuksen hyödyntäminen Nro 4 Investointeihin kannustaminen -kilpailussa mukana pysymisen edellytys -hallitun riskin ottaminen Nro 5 Yhteisesiintymisiä -jaetaan tietotaitoa ja kokemuksia ja luodaan synenergiaa Mitä tavoitteita yrityksillä olisi hyvä olla vuoteen 2025 tähdättäessä? Nro 1 Kustannustehokkuus ja kannattava kasvu -epävarmuuden sietäminen -riskin ottaminen ja ennakkoluulottomuus Nro 2 Kasvua kansainvälistymisen kautta -uudistuminen kansainvälistymisen kautta Nro 3 Liiketoiminnan kasvattaminen ja työllisyyden lisääminen -elinvoimaisuuden lisääminen ja kasvukeskuksen maine Nro 4 Hyvä kannattavuus, oikea koko, maksuvalmius kunnossa -toiminnan kasvattaminen vastuullisesti -tulevaisuus strategiaksi Nro 5 Digitalisaatio ja automaatio -välttämättömyys Lisäksi valiokunnat käsittelivät omaan toimialaansa liittyvi tulevaisuudennäkymiä: Kaupan valiokunta Toimialan kilpailuetutekijöiden avainsanat: Asiakaspalvelu, aukioloajat, Venäjä, kaupunkikuva

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=