Kauppakamarivuosi 2015

3 2. KAUPPAKAMARIN JÄSENMÄÄRÄ Kauppakamarin jäsenmäärä 31.12.2015 oli 521 (vertailutieto 31.12.2014/517, 31.12.2013/499, 31.12.2012/469, 31.12.2011/437 ja 31.12.2010/352). Jäsenistä yritys-, järjestö- ja kuntajäseniä oli 512 ja henkilöjäseniä oli 9. 3. KAUPPAKAMARIN TOIMINTAYMPÄRISTÖ Kauppakamari oli toimintavuonna 2015 elinkeinoelämän etujärjestönä aktiivinen edelläkävijä ja monipuolisesti verkottunut edunvalvonta-, asiantuntija- ja palveluorganisaatio. Oikeudelliselta luonteeltaan kauppakamari on voittoa tuottamaton yleishyödyllinen yhteisö, jonka asema perustuu kauppakamarilakiin (1.11.2002/878). Tehtävänsä toteuttamiseksi kauppakamari toiminta- vuonna 2015 toimintasuunnitelman mukaisesti: a) edisti toiminta-alueensa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, yrittäjyyttä, tervettä kilpailua, kansainvälistymistä ja markkinataloutta, b) valvoi toiminta-alueensa elinkeinoelämän yhteisiä etuja sekä edisti elinkeinoelämän ja viranomaisten välistä toimintaa, c) teki edellä mainittuja asioita koskevia aloitteita ja antoi viranomaisille lausuntoja elinkeinoelämää koskevissa asioissa ja d) harjoitti yritystoiminnan edistämiseksi tiedotus-, julkaisu-, neuvonta-, koulutus- ja tutkimustoimintaa. Keskeisenä edunvalvonnan työkaluna oli vuoden 2013 aikana yhteistyössä Etelä-Karjalan Yrittäjät ry:n ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston kanssa päivitetty Etelä-Karjalan elinkeinoelämälähtöinen elinkeinostrategia. Elinkeinostrategiassa edunvalvonnan kärjiksi valittiin ympäristö (erityisesti Saimaa), kansainvälistyminen (erityisesti Team Finalnd ja Venäjä) ja teknologia (erityisesti Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja Saimaan ammattikorkeakoulu). Edunvalvontatyön ensisijaisena lähtökohtina olivat jäsenkunnan tarpeet ja näkökulmat siten kuin ne oli kirjattu toimintasuunnitelman 2015: MAAKUNNALLISET EDUNVALVONNAN KÄRJET 2015 1. Etelä-Karjalan elinkeinostrategian kärkien toteuttaminen eri toimenpitein 2. Perusinfrastruktuuri: VT 6 Lappeenranta-Taavetti, Luumäki-Imatra –kaksoisraide, rajanylitys ja Lappeenrannan lentoasema 3. Valiokuntatyön aktivoiminen 4. Jäsenmäärän lisääminen ja jäsentyytyväisyyden parantaminen KAUPPAKAMARIRYHMÄN VALTAKUNNALLISET EDUNVALVONNAN KÄRJET 2015 1. Vaalivaikuttaminen (eduskuntavaalit 2015 ja hallitusohjelma 2015) 2. Valiokuntatyön kehittäminen 3. Team Finlandin alueellisen toiminnan vahvistaminen 4. EK Foorumeiden käynnistäminen Etelä-Karjalan kauppakamarin ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n yhteistyösopimuksen mukaisesti kauppakamari toimi EK:n yhteysorganisaationa toimialueellaan. Kauppakamarin keskeiset palvelut jäsenkunnalle toimintavuonna 2015 olivat seuraavat: a) keskustelu- ja vaikuttamisfoorumi ajan- kohtaisasioissa valiokuntatyön kautta, b) laajan asiantuntijaverkoston hyödyntäminen niin kotimaassa kuin ulkomailla, c) yritystoimintaa tukeva ajankohtaiskoulutus, d) eJäsenkirje, e) Kauppakamarijuristi–neuvontapalvelu, f) ulkomaankaupan asiakirjojen vahvistaminen (lähinnä Euroopan Unionin yleinen alkuperätodistus ja ATA carnet –tulliasiakirja) g) ulkomaankaupan neuvontapalvelu, h) auktorisoitujen HTM-tilintarkastajien hyväksy- minen ja valvonta, i) kauppakamarijärjestön yhteisten palveluiden markkinointi ja j) verkostoitumistilaisuudet. Jäsentyytyväisyyskyselyä ei tehty vuonna 2015 kauppakamariryhmän yhteisen päätöksen mukaisesti. Asiakastyytyväisyyttä seurattiin kuitenkin maksullisten tilaisuuksien palautteen perusteella. Kaikkien maksullisten tilaisuuksien asiakaspalautteen keskiarvo (kokonaisarvio tilaisuudesta) oli 4,38 (asteikko 1-5).

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=