6 Verkkopohjaisiin kyselyihin ja asiakashallintarekisterin hyödyntämiseen perustuva tiedontuotanto ja tästä seuraava tiedottaminen ja uutisointi tuovat kauppakamarin jäsenten mielipiteille lisänäkyvyyttä. Kauppakamari osallistuu aktiivisesti Keskuskauppakamarin toteuttamiin vaikuttamistyötä ja toiminnan kehittämistä palveleviin kansallisiin kyselyihin. Tarvittaessa kyselyitä ja tiedotusta tehdään muiden kauppakamarien ja toimijoiden kanssa. 2.6 Kansainvälistymisen edistäminen Kauppakamarista yhdistetään yleisesti kansainväliseen kaupankäyntiin ja kauppakamarit muodostavat ainutlaatuisen ja ainoan koko maailman kattavan yhteistyöverkoston. FinnCham-portaalin tietoja käyttäen kauppakamari haluaa rohkaista yrityksiä kansainvälistymään ja laajentamaan kansainvälisiä toimintojaan. Tätä toimintaa tehdään verkostomaisesti yhdessä muiden toimijoiden ja erityisesti uudistuneen Business Finland –verkoston kanssa. Omina erityispiirteinään tässä toimintakentässä kauppakamari selvittää yritysten kansainvälistymistilannetta ja auttaa resurssiensa puitteissa yrityksiä löytämään sopivia yhteistyökumppaneita. Ulkomaankaupan asiakirjatoiminnan yhteydessä annetaan maksutonta vientikaupan neuvontaa. Etelä-Karjalan kauppakamarin yhteydessä toimiva Ruotsin konsulaatti edesauttaa yhteistyötä eteläkarjalaisten ja ruotsalaisten yritysten välillä. 2.7 Neuvontapalvelut Kauppakamari on jäsenyritysten ”First Stop Shop” käytännön ongelmatilanteissa. Kauppakamarin henkilökunnan omaa asiantuntemusta neuvontapalveluissa kehitetään jäsenten tarpeiden mukaisesti. Neuvontapalvelut eivät ole kauppakamarille strategisesti keskeinen toiminta, koska neuvontapalveluita on hyvin tarjolla muiden toimijoiden ja jäsenyritysten tuottamina. Siksi neuvonnassa keskitytään ensineuvontaan ja markkinapuutteiden täydentämiseen siltä osin kuin palveluita ei ole muualta saatavissa. Ensineuvontapalveluita ovat lähinnä työsuhde-, sopimus- ja liikejuridiikka sekä ulkomaankauppa. 2.8 Muut palvelut 2.8.1 Koulutus- ja verkostoitumistilaisuudet
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=