Etelä-Karjalan elinkeinostrategia 2024

ja sosiaalinen media). Menestyminen erittäin kilpaillulla globaalilla toimialalla edellyttää toimivia myyntikanavia. Toimenpiteet: Maakunnallinen myyntialusta, josta matkailutoimialan yritykset eivät voi jäädä pois. Onko Lakeland Experiences -alusta riittävä? Mittarit: Elinvoimaparlamentti määrittelee. Haaste: Palvelutarjonta Matkailukauden tulee olla ympärivuotinen. Nyt painopiste on erityisesti tapahtumapalveluissa kesäaika ja tuolloin on tarjolla tapahtumia, jotka kilpailevat muun Suomen vastaavien tapahtumien kanssa ja samoista asiakkaista. Palvelutarjonnan laajentuminen kesäkuukausien ulkopuolelle toisi matkailukauteen syvyyttä. Karjalaisuus ei juuri näy matkailupalveluissa. Toimenpiteet: Työkaluja matkailutoimialan yrityksille tuoteportfolion laajentamiseen. Mittarit: Elinvoimaparlamentti määrittelee. Strateginen valinta 6: VETÄVÄT VÄYLÄT – VERKOSTON SAAVUTETTAVUUS, KESTÄVYYS JA TEHOKKUUS Tilannekuva: Oli kysymyksessä mikä hyvänsä toimiala, liikennejärjestelmän (perus- ja tietoliikenneinfra) toimivuus ja logistiset ketjut ovat yritystoiminnan keskiössä. Erityisesti merkittävästi muuttunut toimintaympäristö edellyttää herkeämätöntä liikenne- ja tietoliikenneinfrastruktuuriin kohdistuvaa vaikuttamistyötä. Verkoston toimivuus kokonaisuudessaan on kriittistä myös huoltovarmuuden ja kokonaisturvallisuuden näkökulmasta. Haaste: Muuttuneet kuljetusvirrat Toimintaympäristön muutokset (mm. Saimaan kanavan liikenteen loppuminen, Venäjän raaka-ainetuonnin päättyminen, maan sisäisten kuljetusverkostojen uudelleenjärjestelyt) korostavat liikenneinfrastruktuurin vaikuttamistyötä. Tavaralogistiikkaa ja kuljetusketjuja on tarkasteltava monilta osiltaan uudestaan. On myös havaittu raideliikenteen kalustopulaa, mikä siirtää kuljetuksia maanteille.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=