Toimenpiteet: Yhden yhtenäisen viestin laatiminen. Toimijat käyttävät sitä maakuntaa yhdistävänä tekijänä omassa viestinnässään. Edellyttää ensin sen selvittämistä, kuinka maakunnan ”kattoviestistä” on järjestetty ja resursoitu ja tehdäänkö päällekkäisiä toimenpiteitä. Mittarit: Elinvoimaparlamentti määrittelee. Strateginen valinta 2: VIHREÄ SIIRTYMÄ HALTUUN – INVESTOINTEJA, RISKINOTTOA JA KILPAILUETUA Tilannekuva: Etuvartiossa kannattaa olla! Vihreän siirtymän hankkeissa Etelä-Karjala ei saa jäädä muun Suomen ”jalkoihin”. Teema tarjoaa tulevaisuudessa kilpailuetua läpileikkauksenomaisesti kaikille toimialoille. Vihreä siirtymä ei voi kuitenkaan olla vain ”päällevärjättyä ja -liimattua”, vaan sen on perustuttava kvalifioituihin faktoihin ja tuloksia tuoviin toimintamalleihin. Tällä hetkellä vihreään siirtymään liittyviä investointiaihioita (lähde: Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kokoamat investointiaihiot syksy 2023) on ylivoimaisesti eniten läntisessä Suomessa. Kuitenkin Etelä-Karjalalla on tarjottavanaan jalostuksen toimialan sivuvirroista raaka-ainetta esimerkiksi vedyn tuotantoon. Todellinen lisäarvo syntyy kuitenkin esimerkiksi vedystä jalostetuista jatkotuotteista. Tämän vuoksi Etelä-Karjalan ei pidä tyytyä energiaraaka-aineen viejäksi, vaan tavoitteen tulee olla mahdollisimman pitkälle jalostettujen lopputuotteiden valmistaja. Haaste: Infrastruktuuri kuntoon Vihreän siirtymän edellyttämä infrastruktuuri on saatava ajantasaiseen ja tulevaisuuden investointien edellyttämään kuntoon. Tämä tarkoittaa niin siirtoverkkoja kuin muutakin fyysisten uusien toimipaikkojen edellyttämää infraa. Kaavoituksen joustavuuteen ja prosessin nopeuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Toimenpiteet: Selkeä kuvaus siitä, kuinka vihreään siirtymään liittyvä kaavoitusprosessi etenee ja mitkä ovat vastuutahot. Mittarit: Elinvoimaparlamentti määrittelee. Haaste:
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=